actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2011, 10:45
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Thumbs down Een op de tien Belgen heeft suikerziekte

Eén miljoen Belgen hebben suikerziekte of dreigen de ziekte te krijgen als ze hun levensstijl niet veranderen. Dat zegt de Vlaamse Diabetes Vereniging zaterdag in Het Nieuwsblad. De vereniging baseert zich op cijfers van de FOD Volksgezondheid.

De FOD heeft sinds anderhalf jaar een project in twaalf ziekenhuizen. Alle mensen die in een van die ziekenhuizen terechtkomen, worden automatisch gescreend op diabetes. Vijftien procent van hen blijkt aan suikerziekte te lijden, of dreigt de ziekte op korte termijn te krijgen.

Het gaat vooral om diabetes van het type 2, een sluimerende ziekte die tot hart- en vaatziekten, blindheid en nierproblemen kan leiden. 'Je loopt vooral risico als je niet genoeg beweegt, als je met overgewicht kampt en als je ouder wordt', zegt Stijn Deceuckelier van de Vlaamse Diabetes Vereniging. 'Net die drie factoren komen steeds vaker voor: de bevolking wordt steeds ouder, we bewegen met z'n allen minder, en het aantal mensen dat te dik is, stijgt constant.'

De vereniging vraagt dat de controles op diabetes worden uitgebreid naar risicopatiënten in alle ziekenhuizen.

Bron: www.destandaard.be - zaterdag 12 november - (http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111112_021)

Mijn mening:
Het is schrikwekkend dat één op de tien Belgen suikerziekte heeft. Dat is enorm veel terwijl we dat we m.b.v. sporten en niet te te dik zijn, dit al kunnen verhelpen. Door ouder te worden is natuurlijk ook een reden maar daar kan men niets aandoen. Dat is zelfs heel goed dat mensen ouder worden, ik zou toch ook graag lang (en gelukkig) leven. En die reden zie je alsmaar vaker dat ouderen mensen vaak suikerziekte krijgen. Natuurlijk hebben ze dit onderzoek alleen nog maar gedaan in 12 ziekenhuizen en nog niet in alle ziekenhuizen. Dus de aanvraag voor de controles op diabetes op risicopatiënten in andere ziekenhuizen vind ik dat die snel moet worden aanvaard.
Als men dan ziet dat een persoon suikerziekte kan krijgen op korte termijn kan men hier misschien nog snel hulp inschakelen zodat deze persoon het niet zal krijgen. De oplossing is dat de toekomstige kinderen/jongeren zich meer met sporten moeten bezig houden en niet met eten. Ik vrees echter wel dat dit het tegenovergestelde gaat worden. Maar als we niet proberen ze te overtuigen gaat het zeker niet lukken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2011, 17:50
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Eén miljoen is inderdaad een gigantisch hoog cijfer. Ik vind dat het project van de FOD Volksgezondheid uitgebreid moet worden naar alle ziekenhuizen. Zo kunnen de mensen die diabetes type 2 dreigen te krijgen op tijd gewaarschuwd worden. Ik ben het eens met Lore, die zegt dat de jeugd meer moet gaat sporten. Toch denk ik dat het probleem niet enkel ligt bij een gebrek aan beweging. Ook ongezond eten is een boosdoener. Daarom moet men niet enkel sport promoten, maar ook gezonde voeding.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2011, 17:35
kirsty.michielsen kirsty.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 28
Ook kinderen lijden aan diabetes

Op verschillende plaatsen in Vlaanderen wordt er vandaag gewandeld om diabetes onder de aandacht te brengen. Ook meer en meer kinderen lijden daaraan. Al hebben zij aan een ander type van de ziekte, dat je niet krijgt door ongezond te leven.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...111113_00086552

Mening:
Naast het schokkende nieuws dat er zoveel volwassenen aan diabetes type 2 lijden zijn er ook zeer veel kinderen die diabetes hebben. Ik vind het een zeer mooi gebaar dat men gaat wandelen om dit onderwerp duidelijk te maken. Vele mensen weten volgens mij niet hoeveel kinderen er lijden aan deze aandoening. Ze hebben dit ook op het nieuws zelf aangehaald, waar een kind in een reportage vertelde dat ze dit niet meer als een aandoening zag maar meer als een gewoonte. Ik heb zeer veel respect voor de mensen die hiermee leven en vind het goed dat men hier toch eens aandacht aan schenkt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2011, 11:25
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Het is nu éénmaal een feit: mensen ondermijnen hun eigen toekomst. Discipline is het sleutelwoord! Een ziekte die zo alledaags en alom bekend is en daarenboven het woord "bestrijding" niet eens behoeft, kan men in sommige gevallen gemakkelijk voorkomen. "Voorkomen is nog altijd beter dan genezen".
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th November 2011, 19:12
Elke.Verreyt Elke.Verreyt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 23
Dit zijn inderdaad zeer verontrustende cijfers, en ja, wij kunnen hier iets aan doen door meer te sporten en meer op onze voeding te letten. Maar is dit in onze maatschappij nog mogelijk? De hele dag werken, thuis komen, het huishouden doen, bezig zijn met de kinderen, tijd voor je partner, waar is dan nog de tijd om te sporten? We zijn allemaal zo druk tegenwoordig dat tijd voor onszelf vaak gezien wordt als overschat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.