actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2011, 15:28
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
CD&V wil donorregistratie bij aanvraag rijbewijs

CD&V wil het mogelijk maken dat iemand zich als orgaandonor kan laten registreren bij de rijbewijsaanvraag. Dat moet het aantal donoren in ons land opkrikken. Momenteel wachten in België immers meer dan 1.250 patiënten op een transplantatie, maar door een tekort aan organen lopen de wachttijden op en nemen de sterftecijfers toe, zeggen Kamerleden Nathalie Muylle en Jef Van den Bergh.

Iedere Belg is orgaandonor, tenzij hij zich daar uitdrukkelijk tegen verzet. Zoiets heet het opting out-principe. In de praktijk vragen artsen bij het overlijden toestemming aan de familieleden. Het verzet van familie schommelt volgens de CD&V'ers tussen 15 en 20 procent. Via een uitdrukkelijke wilsbeschikking kan men voorkomen dat de familie voor die keuze wordt gesteld. Iets meer dan 120.000 mensen hebben zich op die manier laten registreren als orgaandonor. Dat is een forse stijging ten opzichte van de 33.000 gevallen in 2005, maar het blijkt nog steeds onvoldoende om aan de vraag tegemoet te komen. In 2010 werden bijvoorbeeld 263 effectieve donaties gedaan.

Volgens Muylle is de stap om zich uitdrukkelijk als donor op te geven, voor veel mensen blijkbaar te groot, terwijl anderen onwetend zijn of er gewoon niet bij stilstaan. Om de drempel te verlagen, willen zij en Van den Bergh het via een wetsvoorstel mogelijk maken zich als donor te laten registreren bij de rijbewijsaanvraag. Daarmee wordt een grote groep van de bevolking bereikt, argumenteert Van den Bergh, die bovendien hoopt dat het thema meteen ook meer bespreekbaar wordt gemaakt. (belga/tma)
14/11/11 15u00

Bron: Hln.be

Eigen mening:
Deze regeling die de CD&V voorstelt om meer orgaandonoren te hebben, lijkt me niet erg effectief. Nu heerst er in ons land de regel van vermoede toestemming. Dit wil zeggen dat als je nooit expliciet verklaard hebt dat je je organen niet wil afstaan, de dokter jouw organen zal nemen.
Enkel als je familie hier echt tegen is, zal de dokter dit niet doen.
Ik denk dat door de regeling die CD&V voorstelt, echt niets zal veranderen. Een persoon kan aangeven dat hij orgaandonor wil zijn maar als zijn familie hier niet voor te vinden is, zal de dokter dit ook nooit doen. Ook kunnen via deze regeling veel meer mensen aangeven dat ze liever geen orgaandonor willen zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2011, 18:19
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik denk in tegenstelling tot Annelies dat het voorstel van de CD&V wel een keertje kan werken.
Ik zal mezelf als voorbeeld nemen op mijn mening te staven. Ik wil vast en zeker dat mijn organen later gebruikt worden voor orgaandonatie. Spijtig genoeg wordt dit onderwerp bij ons thuis weinig aangekaart. Ik kan dus wel geloven dan mijn ouders, wanneer ik sterf, mijn organen niet willen afstaan voor donatie. Hoe sterk ik er ook van overtuigd ben dat ik mijn organen wil afstaan voor donatie, toch heb ik dit nog nooit gaan aangeven. Ik doe dit niet omdat ik geen zin heb of omdat ik nooit op het gemeentehuis kom. Nee, noem het misschien maar lui van aard maar ik ben er nog nooit op gekomen. Wanneer het betreffende formulier mij echter op een correcte manier (lees: mits een korte uitleg) aangeboden wordt, wanneer ik toch op het gemeentehuis moet zijn, dan zal ik geen moment twijfelen dit te ondertekenen.
We kunnen uit mijn persoonlijk voorbeeld dus besluiten dat er wel mensen zouden zijn die de stap eerder zetten als het formulier hen onder de neus wordt geschoven. Als het niet zo is, en mijn mening dus fout is, dan hebben we het toch geprobeerd en stond de orgaandonatie toch nog eens in de belangstelling en heeft het hopelijk enkele gezinnen aan het praten gezet. Dit zal ook al een effect hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th November 2011, 18:32
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ook ik ben optimistisch over het voorstel van CD&V. Natuurlijk klinkt de combinatie raar: je rijbewijs halen én beslissen over je eventueel donorschap? Maar ik kan de link wel begrijpen. Op het gemeentehuis kom je natuurlijk niet zo vaak. Als jongere kom je er voor je rijbewijs en identiteitskaart. Ik ben dan ook wel te vinden om op het moment dat er contact is met de jongere, gebruik te maken van dat moment. Dat hoeft dan niet enkel te gaan over donorschap, andere zaken kunnen dan ook besproken worden bv. wat je als 'volwassene' in je gemeente moet/mag, ... Zulke zaken zijn ook belangrijk om mee te delen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2011, 23:07
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Ik snap dat vele mensen er niet bij stilstaan zich op te geven als donor en ik vind het positief dat men dit wil aansporen, maar of dat moet gebeuren bij je rijbewijs aanvraag vind ik nogal apart. Zo lijkt het wel dat we ervan uitgaan dat men een dodelijk ongeluk zal meemaken. Bovendien zijn de meeste mensen bij hun rijbewijs aanvraag rond de 18 jaar, ik denk niet dat zij al nadenken over donorschap en hun lichaam beschikbaar willen stellen. Het lijkt me beter dit op een andere manier de wereld in te sturen, door bijvoorbeeld de huisartsen jaarlijks te laten vragen aan hun patiënten of ze donor willen zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th November 2011, 23:41
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
Ik vind dit een goed initiatief. Door dit formulier te laten invullen bij het ontvangen van het rijbewijs komt het dichter bij de leefwereld van de 'gewone' burger.
Het zet aan tot solidariteit, uit eigen beweging, bij de mensen.
Langs de andere kant ben ik ook wel akkoord met de mening van Annelies, waarom zouden ze dit instellen als er toch al de regel van vermoede instemming is.
Het enige wat ze hiermee bereiken is dat de mensen die zelf hun organen willen afstaan, maar waarbij de familie niet akkoord is, het toch door kunnen laten gaan.
Maar natuurlijk, alle beetjes helpen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th November 2011, 23:44
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Toen ik de titel las, vond ik deze wat luguber overkomen. Bij nader inzien vind ik dit toch wel een goed idee. Als je sterft door een verkeersongeval, kunnen je organen nog andere mensenlevens redden. Wel vind ik dit iets wat dan wel met ouders en/of familie moet worden besproken. Je bent (in de meeste gevallen) tenslotte ongeveer 18 jaar en dat is voor zo'n beslissing toch nog aan de jonge kant. Ikzelf zou wel meer schrik krijgen om een verkeersongeval mee te maken aangezien er precies gedeeltelijk 'verwacht' wordt dat je iets zal meemaken. Ik vind ook niet dat dit noodzakelijk samen met het rijbewijs moet worden geregeld, maar je toch de vraag moet worden gesteld of je er over wil nadenken. Dan zal men geen overhaaste beslissingen gaan nemen. Toch blijf ik echt wel een voorstander van orgaandonatie. Je moet je maar eens inbeelden dat je persoonlijk iemand kent die dringend een nieuw orgaan moet krijgen. Dan denk je wel twee keer na over zo'n dingen. Uiteraard moet je er ook respect voor hebben als de familie/vrienden van het verkeersslachtoffer liever het lichaam met rust laten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.