actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2015, 08:18
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
'Kindergeld loskoppelen van leeftijd is geen goed idee'

De Vlaamse sociale partners zadelen de Vlaamse regering op met een ei. Samen met de Gezinsbond en de armoedebestrijders, zijn zij – de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (Serv) – er tegen dat de kinderbijslag niet langer gekoppeld zou worden aan de leeftijd van het kind.
Dat is nochtans een essentieel punt uit het hervormingsplan van de Vlaamse regering die door de zesde staatshervorming bevoegd is geworden voor de kinderbijslag en die vanaf 2016 kan hervormen.

Oudere kinderen, duurdere kinderen

Ze wou het bedrag van het kinderbijslag ook loskoppelen van de gezinsgrootte en daar stemt de Serv wel mee in. Maar van het ontkoppelen van het kindergeld van de leeftijd van het kind, willen de sociale partners niet weten. ‘De kosten van kinderen nemen sterk toe met de leeftijd’, leert Caroline Copers uit onderzoek van gereputeerde onderzoekscentra: CSB (UA) en Cebud (Thomas More).

De huidige leeftijdstoeslagen (15 euro vanaf 6 jaar, 24 vanaf 12 jaar en 27 euro vanaf 18 jaar, bovenop het basisbedrag van 90 euro) mogen dus niet verdwijnen zoals de Vlaamse regering wil. Ze moeten integendeel dichter bij de reële kosten komen.

De Serv pleit ervoor om voor elke leeftijdsgroep eenzelfde aandeel van de kosten te dekken.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150319_01587362
Eigen mening:Waarom zouden ze het kindergeld voor elke leeftijd hetzelfde maken? Gaan ze dan een gemiddelde aan kindergeld geven? Of misschien zelfs het minimum? Gaat dit dan ook weer te maken hebben met de gezinsgrootte? Want het bedrag gaat wel losgekoppeld worden van de gezinsgrootte.
Bij mij roept het veel vragen op. Nu krijg je per leeftijdsgroep een ander bedrag, wat volgens mij ook logisch is want hoe ouder je wordt, hoe duurder.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 19th March 2015 om 08:25.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th March 2015, 09:38
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Ik sluit me aan bij de mening van SERV en Laurence. Er is een groot verschil tussen een hogeschool- of universiteitsstudent en een kleuter inzake kosten, en dit verschil moet zich ook uiten in de hoeveelheid kindergeld die ouders ontvangen. Dit kindergeld moet dienen om de opvoeding van kinderen te ondersteunen, en moet naar mijn mening daarom ook rechtstreeks afhangen van de kosten die nodig zijn tijdens een bepaalde fase van de opvoeding.
Zomaar een gemiddelde bepalen en dan een 'ieder kind gelijk'-houding aannemen lijkt me, zoals Laurence ook al zei, absoluut geen goede regeling.
Wel kan ik me vinden in het feit dat kindergeld niet evenredig blijft stijgen met het aantal kinderen, omdat de kosten hiervoor ook niet op zo'n manier omhoog gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.