actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2018, 22:15
Lisa.S*pion Lisa.S*pion is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 48
Meisje (15) dat niet meer kon lopen na aanslag rent 'marathon' voor goed doel

Een 15-jarig meisje dat vorig jaar ternauwernood de aanslag in Manchester overleefde en daarna opnieuw moest leren lopen, heeft gisteren met succes een renwedstrijd uitgelopen. Ze zamelde daarmee geld in voor het ziekenhuis dat haar behandelt. ,,Ik wilde iets terugdoen.''

Het was Kerstmis 2016 toen Freya Lewis twee kaartjes kreeg voor het concert van haar idool Ariana Grande in het Engelse Manchester. Ze wist meteen wie ze mee zou nemen: haar beste vriendin Nell. Ze gaf haar maatje, misschien nog wel meer fan van de zangeres, het ticket voor haar veertiende verjaardag.

Op 22 mei 2017 reed Freya's vader het tweetal naar de Manchester Arena. Het zou Nells allereerste concert zijn en voor Freya het eerste zonder haar ouders. De vriendinnen zongen onderweg de longen uit hun lijf. Ze waren hun stem al kwijt voordat de show begonnen was.

Drie meter
Het moest een onvergetelijke avond worden, maar niet op deze manier. Op slechts drie meter afstand van Freya ontplofte vlak na het concert een bom. Het meisje belandde zwaargewond in het ziekenhuis. Gelukkig was ze niet alleen, dacht ze. Nell lag vast in de buurt.

,,En toen vertelde mijn vader dat ze was overleden'', zei Freya eerder tegen de Britse krant The Mirror. ,,Dat was het slechtste moment van mijn leven.''

Maandenlang in rolstoel
De tiener zou nog ruim vijf weken in het ziekenhuis blijven en maar liefst 60 uur aan operaties ondergaan. Het was maar de vraag of ze ooit weer zou kunnen lopen. Freya legde zich daar niet bij neer en was vastbesloten er bovenop te komen.

Ze voelde zich daarbij gesteund door Ariana Grande zelf, die haar in het ziekenhuis heeft bezocht. Ze lachten samen, kijkend naar video's waarin Freya meezong met Ariana's muziek. En ze huilden samen, denkend aan de overleden Nell. Grande drukte Freya op het hart om sterk te blijven - en dat heeft ze gedaan.

Helden
Het meisje zat drie maanden lang in een rolstoel, maar na hard werken begon ze langzaam weer stapjes te zetten. In september keerde ze fulltime terug op school. Nu, bijna een jaar na de aanslag waarbij 22 mensen de dood vonden, heeft Freya nog meerdere operaties voor de boeg. Die moesten echter even worden uitgesteld. Want Freya, die haar leven naar eigen zeggen te danken heeft aan het ziekenhuis, moest en zou haar helden bedanken.

Samen met een personal trainer begon ze te oefenen voor de juniorversie van de lokale marathon. Het meisje had via crowdfunding eerder al bijna 28.000 euro opgehaald voor het ziekenhuis, maar daar kon volgens haar nog wel wat bij. Ondanks haar afschuw voor rennen liet ze zich sponsoren om 2,5 kilometer hard te lopen. Gisteren stond Freya - voorbereid, maar bloednerveus - aan de start.

57.000 euro
Iets meer dan 17 minuten later werd ze als heldin onthaald bij de finish. Het was gelukt. ,,Ik ben moe'', vertelde ze aan BBC News. ,,Overweldigd. En heel misselijk'', voegde ze lachend toe, met haar apetrotse vader aan haar zijde. Hij had de marathon voor volwassenen gelopen, ook voor het ziekenhuis. Samen hebben ze tot nu toe ruim 57.000 euro opgehaald voor de hulpverleners.

Zij krijgen volgens Freya nu de erkenning die ze verdienen. ,,Ze hebben mij zoveel gegeven. Op welke manier het ook zou moeten, ik wilde iets teruggeven.''

Bronvermelding: 21/05/2018, Algemeen Dagblad
https://www.ad.nl/buitenland/meisje...-doel~a4d0869f/

Eigen mening: Het meisje waarover dit artikel geschreven werd is een groot voorbeeld voor vele onder ons. Zij heeft de terroristische aanslag in Manchester overleeft maar heeft helaas een goede vriendin verloren tijdens deze gebeurtenis. Alsof dat nog niet genoeg miserie was, dan werd haar nog verteld dat ze misschien nooit meer kon lopen. Door niet op te geven en een dikke middelvinger op te steken naar de terroristische bende die haar in deze situatie gebracht heeft, heeft ze vandaag een marathon uitgelopen ter eren van haar overleden vriendin. Omdat zij dit heeft kunnen waarmaken vind ik dat zij een groot voorbeeld is voor iedereen. Om door te gaan met het leven na alles wat er gebeurd is en om zo sterk in haar schoenen te staan, daar kunnen vele mensen een voorbeeld aan nemen. Ik ben uiterst trots op haar dat ze dit heeft kunnen verwezenlijken en zij mag zeer trots zijn op zichzelf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.