actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2005, 00:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Frankrijk wacht nog met inzetten leger

Frankrijk wacht nog met inzetten leger


De rellen in Frankrijk hebben een eerste leven geëist, maar de regering wil het leger nog niet inzetten. Waar nodig mogen gemeenten een avondklok instellen.
De dode is de 61-jarige Jean-Jacques Le Chenadec uit de Parijse voorstad Stains. Hij werd zondagavond aangevallen terwijl hij zijn vuilnisbak aan het blussen was. Gisteravond gingen de rellen door. In Toulouse ging een stadsbus in vlammen op.



Premier De Villepin noemde voor Franse televisie de rellen ’onaanvaardbaar en onvergeeflijk’ en beloofde 1500 politiemensen extra in te zetten. Volgens hem zitten er ’criminele netwerken’ achter de rellen, maar hij gaf ook toe dat de jongeren zich ’sociaal buitengesloten’ voelen.

Het eerste uitgaangsverbod werd gisteren ingesteld in Le Raincy. De burgemeester van die gemeente ten zuiden van Parijs, Eric Raoult, was ooit minister voor steden en integratie. „Ik wil hiermee een drama voorkomen”, zei hij.

Een jongen wiens twee vrienden omkwamen bij het incident dat de rellen in gang zette, heeft gisteren gevraagd om ermee te stoppen. De 17-jarige Muhittin Altun ligt in het ziekenhuis met zware brandwonden, die hij opliep toen het drietal, op de vlucht voor de politie, in een transformatorhuisje geëlektrocuteerd werd. „Ik krijg er mijn vrienden niet mee terug”, zei hij. „ Naast mij ligt een vrouw die niets gedaan heeft. en zwaar verbrand is. Dit moet stoppen.”


Trouw, 08-11-2005
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2005, 01:57
didpro didpro is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Beerse
Posts: 39
nieuw virus op komst ... rellenvirus

Frankrijk wordt nu al bijna 2 weken geteisterd door zware rellen in de omgeving van Parijs en hoofdsteden.
Inderdaad, waar gaat het met dit wereldje naartoe? Het is te betreuren hoe de relschoppers met een bijna onuitputtelijke vernielingsdrang zich telkens weer doen opmerken. Geen enkele school of wagen is nog veilig. Maar langs de andere kant is het tot in het 10voud te betreuren hoe het politieke witteboorden corrupte wereldje waarin wij leven het zover heeft laten komen. Men heeft al bijna 20 jaar die groepen in de wijken buitenspel gezet en bespot. Er is hen vanalles beloofd, maar dagelijks maken 1000den van hen vernederingen mee en wordt er op hen gespuugd. De propere politieker belooft van alles en haalt stiekem en ongezien zijn neus hiervoor op, behalve tijdens verkiezingscampagnes waar ze moeten laten zien aan de bevolking hoezeer ze begaan zijn met de situatie. Een grote bende schijnheiligaards en leugenaars. Aan een relschopper kan je tenminste zien dat hij gevaarlijk kan zijn en dat je hem beter mijdt. Maar die corrupte doortrapte politieker in een net pakje die jou de hand schudt met een gemaakte glimlach en een mooi woordje, en langs de andere kant geen moer om jou geeft en waarvoor een burger niets anders betekent dan een potentiële stem is in mijn ogen veel gevaarlijker. Temeer omdat die gasten alles achter de schermen liggen te konkelfoezen en dingen doen die het daglicht niet mogen zien.
Daar waar Frankrijk een gemiddeld werrkloosheidspercentage heeft van rond de 9%; ligt de graad in die wijken bijna 6x hoger ... stel je voor ... net iets meer dan 50% ... en dit gaat al jaren zo. Nooit een politieker die daar zijn handen heeft aan vuil gemaakt. Wil hij die zaak ernstig aanpakken moet hij het politieapparaat hervormen (want blijkt dat het invoeren van de wijkpolitie ook al zijn doel gemist heeft). Alle politiecontroles in de buitenwijken worden gevoerd op basis van het uiterlijk. Dit is toch pure discriminatie en vernedering. Ongelooflijk ... dat moet dan een beschaafd land voorstellen.
Men is het grondig beu ... en ik kan hen geen ongelijk geven. De manier waarop stel ik natuurlijk ook wel in vraag. Maar langs de andere kant ... wat wil je dan dat ze doen ... een briefje schrijven (?), eens hard roepen (?). Ach laat me niet lachen. Men grijpt tegenwoordig direct naar de grove middelen om aandacht te krijgen voor een probleem. De zuivere dialoog is bij ernstige problemen onbestaande geworden.

En dan sta ik nog niet stil bij de reële kansen dat het overwaait naar ons hier. Ik had het een week geleden al voorspeld. Ondertussen zit men in het Brusselse en Luikse met eenzelfde opkomend probleem. Wat kan men daar aan doen? Praten of gelijk met de matrak indammen? LePenne in Frankrijk spreekt zelfs van een kans op een burgeroorlog als men niet snel ingrijpt. De avondklok wordt weer ingesteld.

Voor mij zijn dit allemaal tekenen dat onze maatschappij het beste heeft gehad. De politiek is gedoemd tot falen omdat de onderlinge dialoog (op Belgisch en Europees vlak) en de verdraagzaamheid naar minderheden of allochtonen schrijnend naar beneden gaat. De werkloosheid stijgt, er is meer geweld op straat. De rijken worden rijker en de armen worden armer. Neen ... dit gaat niet goed aflopen. Het is spijtig te bemerken dat grote sprongen voorwaarts in een samenleving steeds voorafgegaan zijn door een beknotting van de geest van de mens. Er moet op een gegeven moment een reactie komen. Awel ... die heeft men nu.

De Franse president geniet ondertussen maar lekker van zijn onschendbaarheid. Ik denk dat ik Boudewijn de Groot nog eens ga beluisteren ... Mijnheer de President ... SLAAP ZACHT!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2005, 03:31
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door didpro
Het is te betreuren hoe de relschoppers met een bijna onuitputtelijke vernielingsdrang zich telkens weer doen opmerken. Geen enkele school of wagen is nog veilig.


Betreurenswaardig? Zeer zeker! Vooral omdat men doelen vernielt die ofwel bezittingen zijn van de wijkbewoners zelf (??? - waarom niet de rijke villawijken, waarom niet uitsluitend de gebouwen van het 'establishment'?), ofwel bedoeld zijn als remedie tegen de kwaal van de achterstelling (??? - waarom anders een plaatselijk kleuterschooltje in de fik gaan steken?): dit laatste ter ondersteuning van de stelling dat ze daar voor een stuk ook bezig zijn om de tak door te zagen waarop ze zelf zitten!


Citaat:
Orgineel gepost door didpro
Maar die corrupte doortrapte politieker in een net pakje die jou de hand schudt met een gemaakte glimlach en een mooi woordje, en langs de andere kant geen moer om jou geeft en waarvoor een burger niets anders betekent dan een potentiële stem is in mijn ogen veel gevaarlijker. Temeer omdat die gasten alles achter de schermen liggen te konkelfoezen en dingen doen die het daglicht niet mogen zien.


Het is al langer duidelijk dat een politiek die zich vrijwel uitsluitend richt tot de 'moral majority' - daar liggen nl. de meeste stemmen -, en vooral ook: een politiek die vrijwel geheel de moed heeft verloren om te zeggen waar het op aan komt - je zou wel eens iets kunnen zeggen dat bij 'het kiespubliek ("de kiezer heeft altijd gelijk!") moeilijker verteerbaar is! - hoogstens op korte termijn werkt (en dan nog), maar op langere termijn ronduit nefast is!! En als dan ook nog eens blijkt dat op het hoogste niveau (=le président de la République) gesjoemeld wordt dat het niet schoon meer is om zien - de bijnaam van Chirac in Frankrijk is nl. 'supermenteur' -, dan oogst je eigenlijk alleen maar wat je tevoren (niet?) gezaaid hebt...


Citaat:
Orgineel gepost door didpro
Daar waar Frankrijk een gemiddeld werkloosheidspercentage heeft van rond de 9%; ligt de graad in die wijken bijna 6x hoger ... stel je voor ... net iets meer dan 50% ... en dit gaat al jaren zo. Nooit een politieker die daar zijn handen heeft aan vuil gemaakt.


Is hier ten lande onlangs nog bevestigd in een studie bij werkgevers die onomwonden aantoonde dat een solliciterende migrant met zelfs betere diploma's en referenties gewoonweg opzij gezet wordt... alleen maar omwille van zijn uiterlijk! (staat hier ergens op de site... als ik de link vind, zet ik hem er bij)


Citaat:
Orgineel gepost door didpro
Maar langs de andere kant ... wat wil je dan dat ze doen ... een briefje schrijven (?), eens hard roepen (?). Ach laat me niet lachen. Men grijpt tegenwoordig direct naar de grove middelen om aandacht te krijgen voor een probleem. De zuivere dialoog is bij ernstige problemen onbestaande geworden.


Eindelijk begint het te dagen in het Oosten! Ons nieuws is al sinds jaar en dag de verheerlijking van een soort van bizarre 'rampencultus'. M.a.w.: het komt maar in het nieuws als er 'bloed aan de palen' hangt... Dus idd: aandacht krijgen = in de fik steken van alles en nog wat, de luidste schreeuwers krijgen nl. toch het meeste aandacht! En als je dan jarenlang letterlijk doodgezwegen bent geworden (een goede migrant = een knikkende en zwijgende migrant), dan is het 'redmiddel' van uiterst zichtbaar, compleet hufterig en vooral mediageniek geweld een soort van 'final resort' als ultieme noodkreet! Uitermate jammer voor een politiek bestel dat zich op dat vlak al te lang verstopt heeft achter de slogan: 'Hou ons tegen, of we doen iets!'


Citaat:
Orgineel gepost door didpro
De werkloosheid stijgt, er is meer geweld op straat. De rijken worden rijker en de armen worden armer. Neen ... dit gaat niet goed aflopen.


M.i. de kern van het probleem! Stilaan groeit hopelijk het inzicht dat rijk zijn veel meer het gevolg is van lui-op-zijn-krent-te-zitten als zijnde rijk in the first place (erfenissen, aandelenopbrengsten, grootgrondbezit) dan dat het het gevolg zou zijn van 'buitengewone' verdiensten. En dat terwijl het aan de onderkant van de arbeidsmarkt een gevecht op leven en dood is geworden om de schaarse arbeidsplaatsen te bezetten. De grootste mislukking van de 'vrije markt' is voor wat mij betreft het feit dat de laatste twintig(?) jaar de rijken steeds maar rijker, en de armen alleen maar armer worden! Dat dit systeem 'eindig' is, daar moet je geen Madame Blanche voor zijn, zelfs al blijken de sociale 'zoethoudertjes' (lotto, voetbal, het leven van 'de sterren', 'goedkoop' tv-entertainment enz...) nog zo efficiënt in het afwenden van de (versuikerde) blik van de échte problemen! En een geglobaliseerde wereld betekent op dit vlak meteen ook dat het fenomeen van de huidige rellen zeker niet alleen beperkt blijft tot 'uitsluitend Frans probleem', maar dat de 'world community' zich dringend moet gaan bezinnen over het ondraaglijke verschil tussen 'haves' en 'have-nots'!

In weerwil van wat de voorbije dagen te lezen viel: nee, het is geen 'mei '68', en nee, het is vooralsnog geen 'proletariërs aller landen, verenigd U'... Maar indien er bij deze etterbuil eens te meer alleen naar placebo's wordt gezocht, en niet naar reële oplossingen voor échte problemen, dan zou het wel eens een combinatie kunnen worden van de twee...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 8th November 2005 om 03:51.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2005, 11:59
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door didpro
Voor mij zijn dit allemaal tekenen dat onze maatschappij het beste heeft gehad. De politiek is gedoemd tot falen omdat de onderlinge dialoog (op Belgisch en Europees vlak) en de verdraagzaamheid naar minderheden of allochtonen schrijnend naar beneden gaat. De werkloosheid stijgt, er is meer geweld op straat. De rijken worden rijker en de armen worden armer. Neen ... dit gaat niet goed aflopen. Het is spijtig te bemerken dat grote sprongen voorwaarts in een samenleving steeds voorafgegaan zijn door een beknotting van de geest van de mens.

Ik zou het zelf niet beter hebben kunnen zeggen !
Vooral het vetgedrukte baart me serieus zorgen

Die vooruitgang mag er trouwens wel eens komen, want de problemen swingen zo naderhand serieus de pan uit...

Het is trouwens niet enkel de samenleving die de verkeerde kant opgaat, maar ook met het klimaat en het milieu gaat het duidelijk de verkeerde kant uit (Begin november nog dagen van +20°C ??? 5 orkanen in een verontrustend snel tempo na elkaar op praktisch hetzelfde gebied ???).
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -

Laatst aangepast door wim leenaerts : 8th November 2005 om 12:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.