actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2005, 22:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Veel heeft het niet gescheeld...

,,Nazi's brachten atoombom tot ontploffing''


BERLIJN - Nazi-Duitsland heeft in maart 1945 een primitieve atoombom tot ontploffing gebracht. Bij de explosie op een testterrein bij Ohrdruf in de deelstaat Thüringen zijn honderden gevangenen omgekomen, stelt de Duitse historicus Rainer Karlsch in zijn vandaag verschenen boek Hitlers Bom.


Het was al eerder bekend dat de nazi’s met kernwapens experimenteerden, maar volgens Karlsch waren ze dichter bij het vervaardigen van een bruikbare atoombom dan algemeen wordt aangenomen. Duitse wetenschappers begrepen de werking van een atoomwapen net zo goed als hun Amerikaanse en Britse collega’s, aldus Karlsch. Het enige wat nazi-Duitsland verhinderde om een atoombom te maken, was gebrek aan splijtbaar materiaal, zoals verrijkt uranium.

Karlsch citeert ooggetuigen die op 3 maart 1945 op het nazi-testterrein bij Ohrdruf een felle lichtflits waarnamen en een grote rookwolk. Omwonenden verklaarden dat ze de dagen daarna last hadden van bloedneuzen en misselijkheid. Een getuige verklaarde de volgende dag op de militaire basis te hebben geholpen bij het verbranden van stapels lijken. De lijken hadden geen haar meer, en bij sommige zag hij zweren en rode, ruwe vleeswonden.

Bodemmonsters bevestigen volgens Karlsch de aanwezigheid van radioactief materiaal in de grond. Toch geeft hij toe dat er geen sluitend bewijs is voor zijn stelling en roept hij op tot verder onderzoek.


DS 14/03/2005 - ap - llc
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th March 2005, 22:36
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Meerhout
Posts: 142
Ik heb verleden week ook een artikel gelezen dat me vertelde dat de nazi's de eerst atoombom hadden ontworpen en dat het slechts een haar gescheeld heeft of ze hadden die gebruikt.. Ik kan me niet goed meer herinneren welke reden het had dat ze deze niet gebruikt hebben.. Ik ga eens zien dat ik het artikel niet meer terug kan vinden..
__________________
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.