actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2010, 22:10
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Léonard wil niet alle pedofiele priesters laten berechten

De berechting van pedofiele priesters is niet noodzakelijk het evidente en adequate antwoord. Dat zegt aartsbisschop André-Joseph Léonard in een interview op de Franstalige omroep RTBF.
Priesters die niet meer in functie zijn voor de rechtbank brengen wegens kindermisbruik, wordt door Léonard vergeleken met een 'soort van wraak' waarbij de beschuldiging 'tot het uiterste' gedreven wordt.

'Willen ze (de slachtoffers, nvdr) echt dat een priester van 85 jaar oud nu opeens aan de schandpaal genageld wordt, publiekelijk zwartgemaakt wordt?', vraagt de aartsbisschop zich af. 'Ik denk dat de meesten dat niet wensen', zegt hij.

Wraak

Léonard vergelijkt de berechting van pedofiele priesters die niet meer in functie zijn met 'een soort van wraak die geen enkel concreet resultaat meer heeft'. Hij vraagt zich af of dit 'een menselijke oplossing' is.

De aartsbisschop meent dat 'gerechtigheid in de eerste plaats betekent dat de slachtoffers gehoord worden'. Hij geeft niettemin toe dat priesters die kinderen misbruiken, gestraft moeten worden, alleen al om ander mogelijk misbruik te voorkomen

Bron: De Standaard Online

Eigen mening:
Aartsbisschop Léonard komt, naar mijn mening, wel erg vaak in het nieuws omwille van zulke provocerende uitspraken. Ik heb het gevoel dat hij met deze laatste uitspraak probeert om de slachtoffers van sexueel misbruik binnen de Kerk onder druk te zetten. Léonard tracht te voorkomen dat er veel priesters zwart gemaakt zullen worden (en bij extensie dus ook het instituut 'Kerk'). Hij verwacht dat de slachtoffers sympathie tonen door hun misbruikers niet publiekelijk zwart te maken. Ik stel me hierbij vooral de vraag "Waar is dan de gerechtigheid voor de slachtoffers?"
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2010, 22:24
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Dit is een uitspraak die een storm van protest meer dan waardig is. Pedofilie kan in mijn ogen niet verjaren. Het laat sporen na die het slachtoffer voor de rest van zijn leven meedraagt. Bestraffing zou op zijn minst een ‘ emminente gerechtvaardigheid’ moeten zijn. Net zoals de oorlogsmisdadigers van WO II geen rust wordt gegund, zo mag ook de veroordeling van pedofielen niet verworpen worden omdat de dader inmiddels bejaard is. Dit is geen roep om wraak van de slachtoffers uit, dit is een noodzakelijk gevolg op een ziekelijke oorzaak. Jammer dat Mgr. Léonard uiteindelijk zich tot hetzelfde niveau als Mr. Danneels verlaagd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th October 2010, 08:02
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
REACTIES. 'Verjaring is beslissing van rechtbank'

BRUSSEL - Het is niet aan de kerk, maar aan de rechtbanken om over verjaring te beslissen. Zo reageert de Werkgroep Mensenrechten in de Kerk op de volgens haar 'kwetsende' uitspraken van aartsbisschop André-Joseph Léonard.

Léonard zei woensdagavond dat pedofiele priesters die niet meer in functie zijn, niet noodzakelijk vervolgd moeten worden.

De Werkgroep ziet in de uitspraak 'een zoveelste aanwijzing dat de kerk nog steeds haar eigen rol en schuld niet wil besproken zien', luidt het in een persbericht. 'De kerk heeft het voortdurend over begrip en luisteren, maar ze stelt alles in het werk om de rechtsgang van de slachtoffers te beletten.'

'Gevolgen komen toe aan rechterlijke macht'

Ook de woordvoerder van Léonard, Jürgen Mettepenningen, reageerde na de uitspraak van de aartsbisschop. Hij verwees naar een verklaring die de Belgische bisschoppen eerder deden. 'Het bepalen van de waarheid van een melding en van de gevolgen van de feiten komt toe aan de rechterlijke macht', luidt die.

Daarnaast heeft de kerk een eigen pastorale verantwoordelijkheid, gaat de verklaring voort, tegenover de slachtoffers en de daders. 'De slachtoffers zullen op het niveau van elk bisdom en op dat van de religieuze orden en congregaties beluisterd worden om zo veel als mogelijk tegemoet te kunnen komen worden aan hun vragen. Ook tegenover de daders willen we onze verantwoordelijkheid nemen in overeenstemming met het kerkelijk recht. Naast de maatregelen die wij nemen, wordt het dossier aanhangig gemaakt te Rome in afwachting van een definitieve disciplinaire maatregel.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...12&subsection=3
28 oktober 2010

Eigen mening
Net al Nico ga ik ervan uit dat slachtoffers van misbruik binnen de Kerk voor het leven getekend zijn. Aangezien misbruik binnen de Kerk al enkele maanden bijna dagelijks de media haalt, geloof ik graag dat het voor slachtoffers moeilijk is om steeds aan de gruwel herinnert te worden. Zeker wanneer Monsieur Leonard uitspraken doet als " Moeten priesters die kinderen misbruikt hebben op hoge leeftijd nog wel berecht worden?" Ik ga ervan uit dat de slachtoffers door deze uitspraak geraakt zijn. Ik vind het dan ook belangrijk dat er instanties zijn in België die onmiddellijk op ongepaste uitspraken zoals deze reageren. Zo voelen de slachtoffers dat ze er niet alleen voorstaan, maar dat een groot deel van de Belgische bevolking heel de pedofiliezaak binnen de Kerk afkeurt en ze ook bejaarde pedofiele priesters gestraft willen zien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.