actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2015, 13:53
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
'Ook voor laagste lonen sociale toeslag bij kinderbijslag'

Vlaams minister van Armoedebestrijding Liesbeth Homans (N-VA) wil vermijden dat grote gezinnen de dupe worden van het nieuwe systeem voor kinderbijslag. Ook de laagste lonen zullen volgens Homans recht krijgen op een sociale toeslag. Nu wordt die enkel toegekend wanneer iemand een leefloon heeft of een uitkering krijgt.

‘Er is nog tijd nodig om een goed systeem uit te werken. Maar we zijn het er wel al over eens dat de sociale toeslag niet alleen wordt toegekend op basis van een statuut, zoals een leefloon of uitkering, maar ook aan mensen die werken, maar een heel klein inkomen hebben', zegt Homans in De Zevende Dag.

Vlaanderen is sinds dit jaar bevoegd voor de kinderbijslag en wil tegen 2016 een eigen systeem uitbouwen. Het budget van 3,45 miljard euro blijft behouden, maar er wordt een gelijke basisbijslag voor elk kind vooropgesteld. Dat staat in contrast met de huidige situatie, waarbij een gezin meer geld ontvangt voor een tweede en voor een derde kind.

Om te vermijden dat gezinnen met drie of vier kinderen, die het soms met wat minder moeten stellen, in de kou blijven staan, wil Homans het systeem 'grondig bekijken en een goed systeem op poten zetten'. Concrete maatregelen kon Homans nog niet op tafel leggen.

'Armoede is een politiek steekspel geworden'

Verder sprak Homans nog over de drie maatregelen die ze deze week getroffen heeft tegen de armoede in Vlaanderen. Ze vindt dat ze te veel kritiek krijgt op die maatregelen omwille van politieke redenen: 'Ik vind het jammer dat armoede een politiek steekspel is geworden', zei de minister van Armoedebestrijding.

Bron: De Standaard - 17/05/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150517_01684668

Mijn mening: België is een land met hoge belastingen, we verwachten als burger dan ook dat we daar heel wat voor terugkrijgen. Het lijkt me dan niet meer dan normaal dat we met het belastinggeld de minderbedeelden helpen. Het logische gevolg is dat mensen met kinderen die een laag loon hebben, geholpen worden door een sociale toeslag. Dit is voor mij een grote stap voor de armoedebestrijding. De armoede wordt nu namelijk bestrijd waar het eigenlijk allemaal begint. De kinderen hebben een betere levenskwaliteit, ze kunnen meer voor de kinderen betekenen enzovoort. Dit zal later hopelijk resulteren in een hoger loon en een beter leven voor deze kinderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2015, 21:59
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Net als J*rgi vind ik het ook heel normaal om de minderbedeelden te helpen. Om ook mensen met een laag loon, degene die nu net over de grens zitten, te helpen vind ik een zeer goed idee. Ook zij hebben het vaak moeilijk om rond te komen op het einde van de maand. Zo leefde ik enkele jaren geleden zelf in een gezin met drie kinderen en een alleenstaande moeder. Zelf met kinderbijslag moesten we vaak besparingen doen om op het einde van de maand nog brood te kunnen kopen.

Het artikel vermeld dat het budget hetzelfde blijft, wat ik wel goed vind. Dit betekent dat de belastingbetaler niet verplicht moet bij betalen maar zelf kan beslissen wanneer en hoe hij/zij de minderbedeelde steunen. Het nodige geld voor de extra uitgedeelde sociale bijslag wordt afgenomen van kindergeld. Ik weet niet goed of dit wel ideaal is aangezien grote gezinnen inderdaad benadeeld kunnen worden. Ik ben dus zeer benieuwd voor het uiteindelijke uitgewerkte systeem dat tegen 2016 uitgebouwd wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.