actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2015, 13:44
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
HOME > BIZ > MIJN GELD > WERK Jambon wil pensioenstelsels ‘zware beroepen’ gelijktrek

Vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil de pensioenstelsels voor jobs die als zware beroepen omschreven worden zoveel mogelijk op elkaar afstemmen.

‘Ik pleit ervoor dat die stelsels gelijkgetrokken worden en dat we cipiers, brandweermensen en politiemensen niet allemaal anders gaan zien’, zei Jambon zondag in De Zevende Dag.

Nadat het Grondwettelijk Hof het pensioenregime voor de meeste politieagenten vorig jaar op de schop heeft genomen, drong een aanpassing zich op. Jambon legde vorige week een voorstel aan de politiebonden voor dat de door het Hof vastgestelde ‘te grote discriminatie’ moet milderen.

Het voorstel komt erop neer dat agenten vervroegd zullen kunnen stoppen op 58, in tweede instantie op 59 jaar. ‘Maar’, zo benadrukte Jambon zondag nogmaals, ‘dit is slechts een eerste stap, een tijdelijke maatregel in afwachting van de globale pensioenhervorming.’

‘Om langer te kunnen werken, moeten jobs worden aangepast’

Dat pensioendebat wordt nu gevoerd: de Nationale Pensioencommissie is volop aan het werk. ‘We willen de pensioenen hervormen, zowel in de privé- als in de publieke sector. En binnen die hervorming willen we bekijken wat de beroepen zijn waar een uitzondering voor kan worden gemaakt’, pikte Jambon op de discussie over de zware beroepen in. Welke jobs onder die definitie zullen vallen, maakt deel uit van het debat.

Als het van Jambon afhangt, worden de pensioenstelsels voor de betrekkingen die als ‘zwaar beroep’ kunnen worden omschreven beter op elkaar afgestemd. ‘Ik pleit ervoor dat die stelsels gelijkgetrokken worden en dat we cipiers, brandweermensen en politiemensen niet allemaal anders gaan zien.’ Iedereen zal langer moeten werken, benadrukte Jambon, maar ‘het is evident dat, om langer te kunnen werken, de jobs moeten worden aangepast aan de leeftijd’.

Bron: De Standaard

Mening:
Ik vind het terecht dat de zwaardere beroepen een uitzondering vormen in het nieuwe systeem. Iedereen zal langer moeten werken, niemand zal hieraan kunnen ontkomen. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat de stelsels gelijkgetrokken worden. Natuurlijk is het dan wel nodig dat de jobs moeten worden aangepast aan de leeftijd. Ik vind ook dat ze aangepast werk moeten bieden binnen de zware beroepen om zo langer actief te kunnen blijven. Dit is een oproep naar de politiekers.

Laatst aangepast door g*tte.jansen : 17th May 2015 om 13:54.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.