actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2016, 22:33
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Ergernis in het verkeer: zoveel chauffeurs blokkeren drukke kruispunten

Ergernis in het verkeer: zoveel chauffeurs blokkeren drukke kruispunten tijdens de spits

Tijdens de spits worden drukke kruispunten in de stad in twee derde van de gevallen geblokkeerd door ongeduldige chauffeurs die nog net door het groen rijden en daardoor vast komen te staan in het midden van de baan. Wanneer het licht vervolgens voor de tegenliggers op groen springt, moeten die een deel van hun tijd afstaan om de gehaaste chauffeurs alsnog te laten passeren. Dat blijkt uit een onderzoek van Touring.

"De ongeduldige automobilist rijdt nog snel door het groene licht en komt in het midden van het kruispunt stil te staan in de file voor hem die er staat door een licht aan een volgend kruispunt dat op rood staat", legt Touring uit. Daardoor moeten auto's die uit de dwarsliggende straten komen, de eerste fase van hun 'groene licht'-tijd aan zich voorbij laten gaan, tot het hinderend verkeer zich uit de voeten heeft gemaakt. Wanneer ook zij het kruispunt oprijden, raakt dat uiteindelijk helemaal geblokkeerd.

Een irritant gegeven dat niet alleen voor heel wat wrevel bij automobilisten zorgt, maar dat volgens Touring ook zorgt voor extra opstoppingen en hinder.

Wegcode

Dat veel chauffeurs tegen de regels van de wegcode in toch nog door het groen rijden, zou te maken hebben met de frustraties die ze ondergaan in de spits
Het onderzoek werd uitgevoerd op 15 drukke kruispunten in Antwerpen, Brussel, Gent, Charleroi en Namen. De resultaten van het onderzoek waren opmerkelijk: in twee derde van de gevallen moesten de chauffeurs die zich niet op de hoofdbaan bevonden, meer dan de helft van hun groene tijd afstaan. Eén kruispunt werd tijdens de spits zelfs iedere keer geblokkeerd.

Nochtans is de wegcode duidelijk wat betreft dat soort ongeduldig gedrag: artikel 14.2 stelt dat "zelfs indien verkeerslichten het toelaten, een bestuurder het kruispunt niet mag oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten".

Frustraties

De reden dat zoveel chauffeurs het er - tegen de regels van de wegcode in - toch op wagen, zou volgens Touring te maken hebben met de frustraties die ze ondergaan tijdens de spitsuren. Onoordeelkundig aangelegde infrastructuur, wegenwerken die op een onverantwoord tijdstip plaatsvinden en verkeerlichten die niet goed zijn afgesteld; het zou allemaal heel wat opgekropte woede in het stedelijk verkeer teweeg brengen.

Desalniettemin wil Touring erop wijzen dat - hoe ergerlijk ook - geen van bovenstaande dingen chauffeurs het recht geeft de wegcode te schenden en extra hinderend verkeersgedrag te vertonen.

Bron: De Morgen (03/05/2016)
http://www.demorgen.be/binnenland/e...spits-b462968c/

Mijn mening: Ik merk dit vaak zelf ook als ik in de spits ergens naar toe rijd, dat er veel mensen geërgerd achter het stuur zitten en vaak nog doorrijden en alles opstoppen. Vaak merk ik ook dat er veel bestuurders nog extra gas bijgeven als het oranje wordt zodat ze niet voor het stoplicht staan. Er zijn veel mensen die weinig tot geen geduld hebben. Zelf vind ik dit heel erg frustrerend. Om terug te komen op het artikel, denk ik dat er ook veel mensen de verkeersregels niet meer 100% kennen. Artikel 14.2 zoals in het artikel vermeld staat, kende ik zelf ook niet. Ik zou ook doorrijden als het groen is, maar als je er over nadenkt, klinkt het allemaal wel logisch. Het verkeer opstoppen en kruispunten dichtrijden, is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vind dat hier een oplossing voor moet komen. Zo zal er veel ergernis verdwijnen bij de bestuurders.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2016, 09:32
Hanne V*n Dooren Hanne V*n Dooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Ravels
Posts: 65
Net zoals Céline heb ik zelf al vaak ondervonden dat er tijdens de spits veel mensen gefrustreerd in hun auto zitten. Mensen gaan vaak tegen het koffer van je auto plakken terwijl je staat te wachten op een druk kruispunt, zodat ze snel mee door kunnen rijden wanneer het licht op groen springt. Daarnaast zijn er mensen die, zoals het artikel aanhaalt, een heel kruispunt opstoppen, omdat ze stil moeten blijven staan midden op het kruispunt aangezien het file is. Op die manier hinderen ze de mensen die de hoofdbaan willen opdraaien. File, het zorgt altijd voor problemen en frustraties bij mensen. Men moet toch proberen zorgen voor een oplossing, zoals Céline zegt. Ik denk bijvoorbeeld aan een aanpassing aan de afstelling van de lichten? Op de hoofdbanen gaan ze sneller op rood, op de dwarsliggende straten blijft het licht langer groen? Of zoals in Nederlands sensoren in de rijweg steken? Deze sensoren geven aan of er veel volk voor de lichten staat te wachten en zo worden de lichten afgesteld. Op die manier zou er ook al veel file verdwijnen, want als er geen enkele auto wacht op de dwarsliggende straten, blijft het licht op groen op de hoofdbaan. Bovendien kan de politie meer controles doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.