actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Moeten 16-jarigen zoals in Oostenrijk stemrecht krijgen?
Nee 48 87.27%
Ja 7 12.73%
Stemmers: 55. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2008, 03:08
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Moeten 16-jarigen zoals in Oostenrijk stemrecht krijgen?

Moeten 16-jarigen zoals in Oostenrijk stemrecht krijgen?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2008, 11:33
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 147
ik vind van niet omdat op die leeftijd je nog niet in de politiek geïnteresseerd bent en ook heel beinvloedbaar bent.
Ik vrees ervoor dat die jongeren dan gewoon stemmen op de partij waar de ouders op stemmen en dus veranderd er niets.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th September 2008, 12:15
jefdaemen's Avatar
jefdaemen jefdaemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Massenhoven
Posts: 136
Citaat:
Orgineel gepost door thomasopdebeeck
ik vind van niet omdat op die leeftijd je nog niet in de politiek geïnteresseerd bent en ook heel beinvloedbaar bent.


Een vrij algemene, iedereen-over-éénzelfde-kam-scherende opmerking vind ik. Er zullen genoeg jongeren zijn die op de leeftijd van 16 jaar al geïnteresseerd zijn in politiek en heel bewust op een bepaalde partij zullen stemmen. Het is wel zo dat jongeren van 16 jaar heel beïnvloedbaar zijn en daardoor dus een verkeerde keuze kunnen maken. Ikzelf was op mijn 16 jaar nog absoluut niet klaar om te gaan stemmen. Ik wist er veel te weinig van af en mijn keuze zou verkeerd geweest zijn vermoed ik. Ik denk dat, als je de balans maakt van "bekwame" jongeren en "niet-bekwame" jongeren (op vlak van stemmen), je toch zult uitkomen op een meerderheid van de "niet-bekwamen". (Sorry voor die woordenschat, het zou niet mogen maar ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren, vergeef het mij!). Vandaar ook mijn "stem" (om in het vakjargon te blijven) op het NIET invoeren van de "stemmen-op-16-jaar-wet".
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th September 2008, 16:50
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Citaat:
Orgineel gepost door jefdaemen
Een vrij algemene, iedereen-over-éénzelfde-kam-scherende opmerking vind ik. Er zullen genoeg jongeren zijn die op de leeftijd van 16 jaar al geïnteresseerd zijn in politiek en heel bewust op een bepaalde partij zullen stemmen. Het is wel zo dat jongeren van 16 jaar heel beïnvloedbaar zijn en daardoor dus een verkeerde keuze kunnen maken. Ikzelf was op mijn 16 jaar nog absoluut niet klaar om te gaan stemmen. Ik wist er veel te weinig van af en mijn keuze zou verkeerd geweest zijn vermoed ik. Ik denk dat, als je de balans maakt van "bekwame" jongeren en "niet-bekwame" jongeren (op vlak van stemmen), je toch zult uitkomen op een meerderheid van de "niet-bekwamen". (Sorry voor die woordenschat, het zou niet mogen maar ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren, vergeef het mij!). Vandaar ook mijn "stem" (om in het vakjargon te blijven) op het NIET invoeren van de "stemmen-op-16-jaar-wet".





Inderdaad, ik ben ondertussen , jawel, 18 en ik ben ook niet zodanig geïnteresseerd in politiek. Dus je interesse heeft absoluut niets met je leeftijd te maken. Ik vind zelfs al stemrecht vanaf je 18 te vroeg. Want mensen die zich er niet erg in interesseren leren pas vanaf die leeftijd er iets over. Persoonlijk ben ik dus eerder voor stemrecht vanaf 21.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th September 2008, 23:29
Jeff Diels Jeff Diels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Poederlee
Posts: 39
Ik zou hier graag op antwoorden: toen ik zelf 16 jaar was, was ik al serieus geïnteresseerd in de politiek, zowel federaal als gemeente. Ik besef ook wel dat jongeren van 16 waarschijnlijk niet bezig zijn met de politiek.
Daarom zou het misschien een oplossing kunnen zijn om deze jongeren stemRECHT te geven ipv. stemPLICHT.
Ik ben nu zelf 21 jaar en heel blij dat ik, al 3 jaar, mag gaan stemmen, het is de enige manier om als burger een beetje inspraak te hebben. Misschien zijn er ook wel jongeren van 16 die staan te popelen om hun stem uit te brengen en dan vind ik dat hen dat niet mag ontnomen worden.

Citaat:
Orgineel gepost door Jente.Roosenbroeck
Inderdaad, ik ben ondertussen , jawel, 18 en ik ben ook niet zodanig geïnteresseerd in politiek. Dus je interesse heeft absoluut niets met je leeftijd te maken. Ik vind zelfs al stemrecht vanaf je 18 te vroeg. Want mensen die zich er niet erg in interesseren leren pas vanaf die leeftijd er iets over. Persoonlijk ben ik dus eerder voor stemrecht vanaf 21.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th September 2008, 09:07
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Een kind van 16 jaar heeft nog niet het nodige verstand ivm de politiek, denk ik. Ik bekijk dit vanuit mijn situatie. Ik kom van een school waar ik 2 keer in het totaal een nieuwsuitzending heb moeten zien. Qua actualiteit wist ik dus zo goed als niets.

Het is gevaarlijk om jongeren zonder voorbereiding naar de stemhokjes te sturen. Zeker jongeren van 16 die makkelijk beïnvloedbaar zijn. Als ze deze wet ooit zouden uitvoeren, vind ik dat de scholen het vak actualiteit moeten invoeren. Het gaat wel over de toekomst van ons land en mag niet licht opgevat worden! (alhoewel de momentele regering niet echt een voorbeeld is van ' de toekomst voor ons land')
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th September 2008, 20:31
Tinne.Buyens Tinne.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 74
Ik vind dat zo'n 'puber' om een algemeen woord te krijgen nog niet mag gaan stemmen.
Het is waar dat sommige jongeren van die leeftijd al zeer geïnteresseerd zijn in politiek en in de politieke partijen, maar stemmen op een bepaalde partij of stem achter zo'n partij houdt toch meer in dan 'weten waar de partij voor staat'.
Ik moet vanaf dit jaar gaan stemmen, en ik gebruik duidelijk het woord moet, want als het aan mij lag ging ik gewoon niet.
Ik heb er nu 4 jaar humane wetenschappen opzitten en de politieke situatie is er zo dikwijls 'ingedramd' dat ik er écht genoeg van heb.
Ik ben het allemaal beu en daarom vind ik dat we zelfs de stemplicht moeten afschaffen, al gaat dat er waarschijnlijk niet van komen aangezien er dan beduidend minder volk naar de stembus zal komen !
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 1st October 2008, 17:56
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Ik ben nu twee keer moeten gaan stemmen.
Ik vond mijzelf wel klaar om de eerste keer (juist 18 geworden) te moeten gaan, maar ik merkte dat veel van mijn klasgenoten in die tijd nog geen idee hadden op wie ze moesten stemmen. Het was vaak maar een kwestie van "die politicus ziet er het beste uit" of "hem ken ik" of ...

Echter, hoeveel "oudere" mensen denken er ook zo niet? Ik denk dat als je kijkt wie er echt doordacht stemt, dat je wel eens een vrij laag percentage van de bevolking zal bekomen.

Ik ben dus voorstander van het algemeen stemrecht en niet plicht, maar daar gaat het dus niet om.

Ik vind niet dat men de leeftijd nog zou moeten verlagen, 18 vind ik al vrij jong voor de "modale" mens. Op die leeftijd is er echt nog niet veel volk met politiek bezig, je wordt er dan ook nog te weinig mee geconfronteerd (alles wordt nog door de mama en de papa geregeld). Dus denk ik niet dat er veel mensen echt een uitgesproken, terechte mening hebben.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 2nd October 2008, 03:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Toch nooit vooraleer men zich in onderwijslandschap van de noodzaak van zoiets als 'Maatschappelijke Vorming' als volwaardig vormingsaanbod heeft vergewist! Maar de huidige politiek heeft er langer een handje van weg om alle nadruk te leggen op de verpakking... waarmee uiteraard ook - en vooral! - de zestienjarigen vlotweg 'ingepakt' kunnen worden...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 2nd October 2008, 13:03
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Heeft iemand toevallig iets (objectief) gehoord over de weerslag van het stemrecht voor 16-jarigen op de verkiezingsuitslag in Oostenrijk (veel extreem-rechts)? Op internet heb ik voorlopig nog niets kunnen vinden, maar het zou mooi passen in een stageles PAV die ik komende week moet geven...

Alvast bedankt!!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 2nd October 2008, 15:44
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Waarom 16-jarige zonder kennis van politiek?

Wannneer 16-jarige naar de stembussen trekken om te gaan stemmen hebben ze waarschijnlijk geen flauw idee wie in welke partij zit en waarvoor die partij juist staat. Ze gaan zich dus laten beïnvloeden door reclamastunts zoals het uitdelen van sleutelhangers,... Men spreekt hier niet van indoctrineren maar ik denk het er verband mee houd. Men gaat jongeren zo beïnvloeden dat ze zich volledig gaan overgeven aan datgene dat hen word ingefluisterd!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.