actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2007, 07:54
Brughmans Jente Brughmans Jente is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Brecht
Posts: 60
straks heeft 1 op de 10 belgen diabetes

Straks heeft 1 op de 10 Belgen diabetes

Eén Belg op de twaalf lijdt aan diabetes. Over twintig jaar zal dat een op de tien zijn. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Internationale Diabetes Federatie.

Ongeveer 600.000 volwassen Belgen of 7,9 procent lijden aan diabetes. De helft weet dat niet eens. Nog eens bijna een half miljoen Belgen hebben een verhoogde suikerspiegel. Dat zijn dus kandidaten om ook diabetes te ontwikkelen. De overgrote meerderheid van de diabetespatiënten lijdt aan diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes.

In ons land is het aantal jongens onder de 10 jaar die aan diabetes type I lijden, de jongste vijftien jaar meer dan verdubbeld. Het is niet duidelijk wat daarvan de oorzaak is. Bij diabetes type I spelen genetische factoren een rol, maar ook omgevingsfactoren die nog niet allemaal gekend zijn.

Diabetes vergt hoge medische kosten. De zorg voor een persoon met diabetes zonder complicaties loopt jaarlijks op tot 1.500 euro, een patiënt met complicaties kost 5.000 euro per jaar.

(bron:gva)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2007, 10:25
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
diabetes

Ik vind deze cijfers een beetje schrikwekkend. Tot voor kort wist ik eigenlijk niet echt wat diabetes inhield, maar daar is verandering in gekomen toen een goede vriend van mij zei dat hij het ook heeft. Toch niet echt om mee te lachen! En dan te beseffen dat misschien mijn kinderen het later ook zullen hebben, of ikzelf... Gezond leven is allesinds al heel belangrijk! En luisteren naar je lichaam, dat is iets dat we nog moeten leren denk ik.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th October 2007, 12:14
s5052345's Avatar
s5052345 s5052345 is offline
Sven Raymaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Tessenderlo
Posts: 74
Reactie op artikl diabetes

Ik vind deze cijfers verbijsterend,ik wist niet eens dat er nu al zoveel belgen aan diabetes leden en nu gaat dat aantal nog eens naar omhoog gaan ook,niet echt een positieve uitkijk op onze toekomst en die van onze kinderen als je t mij vraagt
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th October 2007, 13:15
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Diabetes is een echte beschavingsziekte. De gevolgen van deze ziekte worden nog steeds zwaar onderschat, zo is het helemaal niet onoverkomelijk (voor de mensen met diabetes) om blind te worden als men zich niet houdt aan het strenge dieet.
Nochtans is de oplossing eenvoudig. Degenen die gezond eten en vooral niet te veel snoepen (en geen softdrinks...) hoeven zich geen zorgen te maken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th October 2007, 20:56
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
Mijn grootmoeder lijdt ook diabetes type 2. Zij moet constant letten op wat ze eet en op heel regelmatige basis bloed laten trekken (om de 6 weken). Ik heb ook 2 vrienden die aan type 1 lijden. Dit is nog erger want zij zullen er hun hele leven last van hebben. Kun jij je dat voorstellen dat je nooit mag eten wat je wilt. Sporten is echt niet gemakkelijk want je mag niet veel eten in één keer want dan gaat je suikerspiegel te hoog. Maar je moet toch voldoende voeding binnen krijgen dus moet je heel dikwijls eten. Zij moeten hun suikerspiegel ook zeer dikwijls meten op een dag. Als je dan uitgaat moet je boterhammen meenemen want ze eten meestal om de 2 uur. Het is een ziekte die veel gaat voorkomen in de toekomst. Als een zwangere vrouw tijdens haar zwangerschap een te hoge suikerspiegel heeft. Is de kans dat het kind diabetes krijgt of zwaarlijvig wordt een stuk groter. Omdat er meer mensen zijn met een te hoge suikerspiegel door onze leefgewoontes zullen er nog meer gevallen komen van diabetes.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.