actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2017, 09:21
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
‘Haal abortus uit strafwet’

Open VLD wil abortus uit de strafwet halen en de deadline van twaalf tot minstens veertien weken optrekken. CD&V en de N-VA reageren afwijzend.

Exact 27 jaar na het bekrachtigen van de abortuswet is het hoog tijd om de wet ‘aan te passen aan de huidige tijdgeest’, vindt Open VLD. De partij dient een wetsvoorstel in om de deadline van 12 weken tot minstens 14 weken op te trekken. ‘Elk jaar moet een duizendtal vrouwen naar het buitenland trekken omdat hun zwangerschap al te ver gevorderd is om hier bij ons een abortus te laten uitvoeren’, duidt Kamerlid Carina Van Cauter. ‘In Zweden kan een abortus tot 18 weken na bevruchting. Het lijkt ons redelijk om naar die deadline te evolueren. Een uitbreiding tot 14 weken is het minimum.’

De liberalen willen abortus ook uit de strafwet halen en in een aparte wet onderbrengen. ‘Op die manier geven we een duidelijk signaal dat het een medische ingreep betreft’, aldus Van Cauter. ‘Abortus is een recht. Het stigma, de culpabilisering en het taboe moeten doorbroken worden.’ Voorts wil Open VLD de verplichte bedenktijd verkorten van zes dagen tot 48 uur, een doorverwijsplicht invoeren voor artsen, en de term ‘noodsituatie’ uit de wet halen.

Ethische stempel drukken
Het wetsvoorstel van de Vlaamse liberalen komt in grote mate overeen met het voorstel van resolutie dat de SP.A vorige zomer indiende, op de deadline na. De SP.A ijverde voor een uitbreiding tot 20 weken (DS 26 juli). Maar even snel als het gelanceerd was, werd het initiatief van de oppositiepartij eind juli alweer begraven.

De kleinste meerderheidspartij voert met het wetsvoorstel van Van Cauter nu de forcing. Een modernisering van de abortuswet staat niet in het regeerakkoord van de regering-Michel, maar de liberalen willen absoluut een trofee binnenhalen op (bio-)ethisch vlak. ‘We moeten doorgaan op de progressieve weg die ons land in het verleden ingeslagen is’, luidt het.

Dan moeten de coalitiepartners wel volgen, natuurlijk. Bij CD&V reageert men in elk geval behoorlijk zuinig. ‘De versoepeling van de abortuswet staat niet in het regeerakkoord en onze visie erop is niet veranderd’, aldus partijwoordvoerder Steffen Van Roosbroeck. Exact twee jaar geleden kantte voorzitter Wouter Beke zich expliciet tegen een heropening van het abortusdebat.

Opvallend: Jong CD&V wil dat wél, maar de moederpartij is in deze niet van plan de jongeren te volgen. De christen*democraten hebben de manier waarop de euthanasiewet tijdens de vorige legislatuur werd uitgebreid, nog altijd niet helemaal verteerd (met een wisselmeerderheid, zonder CD&V maar met de N-VA en Groen, red.). Zo’n kunstgreep is voor CD&V niet voor herhaling vatbaar.Ook de N-VA is terughoudend. ‘Wij zijn geen vragende partij voor een uitbreiding van de wet’, reageert Kamerlid Valerie Van Peel. ‘We zullen bekijken wat voorligt, al zijn er volgens ons veel belangrijkere en dringendere dossiers.’

Bron: S.n. (2017). ‘Haal abortus uit strafwet’ Gevonden op 3 april 2017 via internet: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170402_02813692

Mening:
Ik ben ervan overtuigd dat elke vrouw recht moet hebben om abortus te kunnen doen, ook in andere landen waar dit niet mogelijk is. Om de abortustijd te verlengen naar 14 weken, heb ik een dubbel gevoel bij. Langs de ene kant moeten veel vrouwen naar het buitenland omdat de tijd al verstreken is en in een ander land deze tijd langer is waardoor het nog wel mogelijk is, maar langs de andere kant is abortus zo'n gevoelig onderwerp dat een aanpassing van de wet veel heisa met zich mee kan brengen. Momenteel staat de deadline op 12 weken, en dat vind ik op zich wel een prima deadline. Ik denk niet dat die twee weken extra zoveel verschil gaan maken.

Laatst aangepast door Annelore.V*rbruggen : 3rd April 2017 om 09:27.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd April 2017, 11:25
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Mening : Net zoals Annelore vind ik het goed dat in ons land abortus is toegelaten, vrouwen die dit willen moeten een abortus kunnen laten uitvoeren. Ook bij dit wetsvoorstel heb ik een dubbel gevoel. Ik denk dat 12 weken ruim voldoende is om te kijken of je al dan niet een abortus wil. Dit moet voor mij niet verlengd worden met 2 weken want waar ga je dan uiteindelijk de grens trekken? Nu zouden ze de deadline verhogen naar 14 weken, maar er komt waarschijnlijk ook een moment waarbij deze deadline zogezegd niet mee met de tijdsgeest evolueert.
Er wordt in het artikel aangehaald dat er vorig jaar al een wetsvoorstel werd ingediend om de deadline te verhogen naar 20 weken en dit werd faliekant afgewezen. Ik denk eigenlijk dat wanneer de deadline nu verhoogd zou worden naar 14 weken, de drempel om de deadline te verhogen minder groot gaat worden en dat we wel eens sneller dan dat we zouden denken aan de deadline van 20 weken zitten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th April 2017, 13:17
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Mijn mening: Ik ben zeker blij dat abortus in België bestaat. Het is het recht van elke vrouw om hierover ook een keuze te kunnen maken. Ik ben er dan ook met eens dat het taboe dat nog rond abortus hangt, doorbroken moet worden. Toch vind ik het een moeilijke kwestie of men de grens naar 14 weken moet optrekken. Twee weken lijkt niet veel, maar in de 14de week lijkt de foetus al veel meer op een klein mensje dan in de 12de week. Mij lijkt dit persoonlijk dan moeilijker om te doen. Langs de andere kant gaan vrouwen nu wel de landgrenzen over om latere abortus te laten plegen. Hierdoor stel ik mij dan weer het nut van onze grens op 12 weken in vraag. Wanneer men het later wil doen, kan men het altijd laten doen in het buitenland. Misschien kan België dan ook maar beter volgen en de grens tot 14 weken optrekken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.