actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2016, 11:15
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Stakende cipiers vragen massaal ziektebriefje

Stakende cipiers vragen massaal ziektebriefje

Tijdens een staking blijken er dubbel zoveel cipiers plots ziek. Zo lijden ze geen loonverlies. ‘Dat gaat te ver’, zegt een gevangenisdirecteur.


Een grote groep stakende cipiers van de Brusselse en Waalse gevangenissen zit gewoon thuis, met een doktersbriefje. Wie staakt, krijgt een stakings*premie en verliest dus loon. Wie ziek is, wordt doorbetaald. De mensen met een vast statuut belanden ook niet na een maand op het ziekenfonds, zoals de contractuelen.

De minister van Justitie, Koen Geens (CD&V), bevestigt dat er sinds het begin van de staking dubbel zoveel zieken zijn. ‘Hun aantal is de voorbije vier weken geëxplodeerd’, getuigde Frédéric De Thier, de directeur van de gevangenis van Marche-en-Famenne op de RTBF. In Lantin zijn 207 van de 650 cipiers ziek.

Stakersziekte

Het Nieuwsblad deed een rondvraag bij Brusselse en Waalse gevangenissen, waar nu al bijna vier weken gestaakt wordt. Verschillende directeurs en ingewijden binnen het gevangeniswezen verklaarden, anoniem, dat tot meer dan de helft van de stakende cipiers officieel ziek is. Een deel van de zieken zouden werkwilligen zijn die de confrontatie met de stakersposten niet aandurven.

Deze ‘stakersziekte’ blijkt al jaren te bestaan, maar komt nu in beeld door het aanslepende conflict tussen de cipiers en minister Geens. Een gevangenisdirecteur: ‘De stakers klagen de penibele omstandigheden aan waarin gedetineerden zitten. Zelf zitten ze ongegeneerd thuis, met behoud van hun loon. Dat ze betere werkomstandigheden willen, akkoord, maar dat ze profiteren van het systeem gaat te ver.’

bron: www.destandaaard.be, 17 mei 2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160517_02291954

mening: Ik vind het een heel raar onderwerp. Ik vind het niet kunnen dat de cipiers allemaal een ziektebriefje gaan aanvragen. Hun doel is dan om wel te worden doorbetaald en dat is een beetje profiteren van de maatschappij. Ik vind het raar dat het al heel lang bestaat, want ik had er nog nooit van gehoord. De cijfers zijn natuurlijk gestegen sinds de stakingen van de cipiers. Ik ben het eens met het artikel. Ik begrijp wel dat ze betere werkomstandigheden willen, maar dat ze dan gewoon ongegeneerd thuis gaan zitten gaat te ver. Dat is inderdaad echt profiteren van het systeem. Dat vind ik niet kunnen. Tegenwoordig kunnen de dokters een boete krijgen wanneer ze een doktersbriefje vervalsen. Wat gaan ze dan doen met deze dokters? Ik hoop dat ze deze dan ook allemaal een boete geven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2016, 19:35
Robin.C*bbaut Robin.C*bbaut is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Booischot
Posts: 69
Ik ben het eens met Maxime en vind ook dat dit absoluut niet kan. Ofwel staak je ofwel ben je ziek. Maar je gaat niet profiteren van het systeem. Als je eigenlijk wel werkwillig bent en je wilt de confrontatie met de stakersposten niet aan, kan je toch ook gewoon thuis blijven met de stakerspremie. Iedereen weet dat sommige dokters heel gemakkelijk een ziektebriefje voorschrijven, ook al is de patiënt niet echt ziek. De patiënt kan natuurlijk ook ziektesymptomen faken om een doktersbriefje te bekomen. Wat men wel kan doen, is bij elke zieke een controledokter langs sturen. Dit kost waarschijnlijk ook geld voor de werkgever maar is misschien wel goedkoper dan het loon dat anders moet doorbetaald worden en dit heeft toch ook een afschrikkend effect.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.