actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2015, 16:36
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Schorsing VN-medewerker die rapport over misbruik lekte ongedaan gemaakt

De schorsing van de medewerker van de Verenigde Naties die een intern rapport over kindermisbruik door Franse militairen in de Centraal-Afrikaanse-Republiek ‘gelekt’ heeft, is ongedaan gemaakt. Dat meldt de Britse krant The Guardian.

Anders Kompass, die in Genčve aan het werk was als directeur veldoperaties, werd vorige maand door de Verenigde Naties geschorst wegens het ‘overtreden van het protocol’. Kompass, die al meer dan 30 jaar als humanitair hulpverlener werkt, had een vertrouwelijk intern rapport over seksueel kindermisbruik door Franse militairen doorgespeeld aan de Franse autoriteiten omdat de VN er zelf geen gevolg aan gaven. Het misbruik speelde zich in 2014 af in de Centraal-Afrikaanse-Republiek, toen daar de VN-vredesmissie ‘Minusca’ opgezet werd.

Kompass werd onder toezicht van het VN-bureau voor intern onderzoek (OIOS) geplaatst, en riskeert ontslagen te worden.

Een VN-tribunaal bepaalde nu echter de de schorsing van Kompass moet opgeheven worden omdat die onwettig lijkt. Om verdere imagoschade voor Kompass te voorkomen, moet dat onmiddellijk gebeuren.

Het interne onderzoek naar Kompass gaat ondertussen wel gewoon voort.

Bron: De Standaard - 06/05/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150506_01666685

Mijn mening: Ik vind het juist heldhaftig dat Kompass met deze feiten naar buiten is gekomen. Het doet me een beetje denken aan de zaak rond Edward Snowden, het gaat hier weliswaar over totaal andere feiten. Anders Kompass heeft in mijn ogen het goede gedaan en verdient in de plaats van een straf eigenlijk de titel 'held'. Het zou het zoveelste rapport zijn dat de doofpot ingaat, terwijl de boosdoeners ongestraft vrijuit gaan. Verder werkt Kompass al 30 jaar als humanitair hulpverlener, wat op zich al een mooie prestatie is. Het rapport mag dan nog intern vertrouwelijk zijn, het lijkt me toch een mooi gebaar van Anders Kompass om het openbaar te maken. Deze mensen zouden ze niet mogen afschilderen, maar zouden door de gemeenschap moeten opgeheven worden tot ware helden, zodat we weer weten waar we echt mee bezig moeten zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.