actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2015, 16:58
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Bourgeois wil nieuwkomers 'eed van trouw' laten afleggen

Bourgeois wil nieuwkomers 'eed van trouw' laten afleggen

Vlaanderen verwacht vanaf eind dit jaar een instroom van 20.000 erkende vluchtelingen. En die baart minister-president Geert Bourgeois (N-VA) zorgen. "Het kan onze waarden onder druk zetten", zegt hij in een interview met onze krant. "Waarom nieuwkomers geen 'verklaring op eer' laten tekenen waarin zij die waarden erkennen?"
Begin deze week trapte minister-president Geert Bourgeois (N-VA) het Vlaamse politieke jaar af met de traditionele Septemberverklaring, waar het parlement vandaag over debatteert. Niet zo traditioneel bij die speech was zijn verwijzing naar de "grootste vluchtelingencrisis sinds de Tweede Wereldoorlog". 120 miljoen euro voorziet Vlaanderen daarvoor.

BOURGEOIS: "Die crisis is een uitdaging, want dit gaat ons veel centen kosten. Maar ik ben vooral bekommerd over de samenhang van onze samenleving. Als ex-minister van Inburgering wéét ik hoe lang het duurt om mensen te integreren. Ik wil ook tot mijn laatste snik vechten voor de waarden die we verworven hebben in West-Europa."

HLN: Moet Vlaanderen dan geen verdere stappen zetten in de inburgering van asielzoekers die erkend worden?

BOURGEOIS: "Dat doen we ook, en wat mij betreft, mag het nog meer zijn. Bijvoorbeeld door een verklaring op eer te laten ondertekenen waarin zij erkennen dat zij hier in die moderne, tolerante samenleving leven. Zo'n verklaring is ook symbolisch natuurlijk, maar niet onbelangrijk. Het gaat er ook niet om dat zij bloemkool met bechamelsaus moeten kunnen maken. Maar we leven in een multiculturele samenleving, en die kun je maar hebben als je publieke waarden deelt. Als een vrouw in minirok over straat loopt, geeft ze jou als man niet het recht om haar lastig te vallen. Blijf van die vrouw af. Gelijkheid van mannen en vrouwen: dat is onze cultuur."

Ik vind dit nieuws omwille van een verdere stap in het vluchtelingenproces. Bourgeois heeft gelijk, we moeten onze waarden kunnen behouden en de vluchtelingen moeten deze ook accepteren voor ze een plaats krijgen in onze samenleving.

bron : http://www.hln.be/hln/nl/34662/Vluc...-afleggen.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.