actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2018, 18:18
Ellen.v*nsantvliet Ellen.v*nsantvliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oelegem
Posts: 65
2.000 Vlamingen betaalden vorig jaar liever boete dan isolatienormen te respecteren

2.000 Vlamingen betaalden vorig jaar liever boete dan isolatienormen te respecteren

Vorig jaar betaalden ruim 2.000 Vlamingen die een huis bouwden of verbouwden liever een boete dan de geldende isolatienormen te respecteren. Dat leidt Vlaams parlementslid Andries Gryffroy (N-VA) af uit het antwoord van minister Bart Tommelein (Open Vld) op een schriftelijke vraag.

Het Vlaams Energieagentschap (VEA), dat waakt over de naleving van de zogenaamde EPB-normen (EnergiePrestatie en Binnenklimaat), schreef vorig jaar 2.037 boetes uit op basis van een automatische digitale controle van de EPB-aangiftes. Die boetes brachten samen 2 miljoen euro op. De boete bedraagt dus gemiddeld ongeveer 1.000 euro.

Naast de automatische controles, controleerde het Agentschap vorig jaar ook 73 EPB-aangiften via een bezoek ter plaatse. Die bijkomende controles leverden 41 dossiers op waarvoor een schriftelijke hoorzitting werd gehouden voor een niet-waarheidsgetrouwe rapportering. Naast de ruim 2.000 gezinnen die vorig jaar geen correct EPB indienden, zijn er volgens N-VA-parlementslid Gryffroy waarschijnlijk nog veel bouwers die gewoonweg geen opstartdossier indienden en dus volledig onder de radar zijn gebleven.

"Het zou goed zijn mocht het VEA een beter zicht krijgen op de bouwers die onder de radar blijven", zegt Gryffroy. "Maar minstens even belangrijk is dat het agentschap onderzoekt waarom zoveel burgers liever een boete betalen dan de isolatienormen te respecteren. Hierbij moet het ook de bestaande normen kritisch durven doorlichten. Als we weten waarom de EPB-normen voor frustratie zorgen, kunnen we ze misschien zodanig bijsturen dat de Vlaming met goesting in plaats van gefrustreerd aan het isoleren slaat."

Eigen mening: Tegenwoordig zijn er zoveel controles dat men niet meer weet waar op gelet moet worden. Als men aan verbouwingen begint, is het daarom wel belangrijk om al voldoende kennis op te doen met wat mag en niet mag. Door je niet te houden een de normen, hebben ze een boete van 1000 euro, wat ik erg veel vind. En zeker omdat je aan het verbouwen bent is dat een extra kost. Daarom is het belangrijk om van alle normen en regels op de hoogte te blijven. Heeft het controleren van de isolatienormen een nut? Dit weet ik niet, volgens mij zal het ergens wel belangrijk zijn, maar ik zie het nut er niet van in. Natuurlijk moet de bevolking zich houden aan de regels, als ze dit niet doen is het verdiend om de boete uit te geven. Maar zullen er enkele gezinnen zijn die niet van de isolatienormen afwisten? En die toch een boete moeten betalen, voor deze mensen vind ik het wel erg. Natuurlijk kan men zulke mensen niet onderscheiden. Wanneer zijn de mensen op de hoogte en wanneer niet? Dat zal altijd een vraag blijven dus er mag wel een boete uitgedeeld worden maar voor mij lijkt het een te grote som.

Bron: https://www.demorgen.be/binnenland/...eren-bce705f2e/

Geraadpleegd op: 23/03/2018

Laatst aangepast door Ellen.v*nsantvliet : 23rd March 2018 om 18:26.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.