actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2018, 16:44
Elise.v*ndervliet Elise.v*ndervliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oosterlo
Posts: 55
Ze zat rustig rond te kijken achter het stuur toen haar zelfrijdende auto plots ieman

Rafaela Vasquez (44) maakte zondagavond rond 22 uur in het Amerikaanse Tempe (Arizona) een ritje in een zelfrijdende wagen van Uber. Terwijl die het werk deed – zij zat enkel achter het stuur om te kunnen ingrijpen in het geval er iets mis zou gaan – keek zij wat in het rond. Maar dan ging er iets grondig mis: de wagen merkte een overstekende vrouw niet op. Op dashcambeelden is de shock van beide vrouwen te zien.

Elaine Herzberg werd geraakt met bijna 65 kilometer per uur. De 49-jarige vrouw werd nog naar het ziekenhuis overgebracht, maar overleed daar aan haar verwondingen.

Ze is de eerste voetganger die is overleden bij een ongeval met een zelfrijdende wagen. Het onderzoek naar hoe dat kon gebeuren, is nog volop aan de gang. Uber heeft voorlopig alle tests met zelfrijdende wagens stopgezet.

Intussen heeft de politie van Tempe videobeelden van het moment vlak voor het ongeval vrijgegeven. Die tonen zowel wat zich binnen als buiten het voertuig afspeelde:

Terwijl Vasquez wegkijkt, vermoedelijk naar het schermpje in het midden van de wagen, doemt plots een vrouw op in de koplampen. Wanneer Vasquez een klap hoort (zo verklaarde ze later aan de politie), kijkt ze geschokt op, maar is het al te laat. Het ongeval zelf wordt niet getoond, wegens te schokkend. De auto remde niet.

Volgens de lokale politiechef Sylvia Moir suggereren de beelden dat het ongeval niet te vermijden was. “Het is heel duidelijk dat het moeilijk zou geweest zijn om deze aanrijding te vermijden – in gelijk welke modus: zelfrijdend of met een menselijke chauffeur – gezien de manier waarop het slachtoffer vanuit de schaduw recht op de weg kwam.”

Volgens Moir zou Uber dus waarschijnlijk niet schuldig bevonden worden aan het ongeval, maar ze sluit niet uit dat de menselijke back-up chauffeur aangeklaagd zou worden. Vasquez kwam al eerder in aanraking met de politie: Rafaela ging tot voor kort als Rafael door het leven, en werd in 2001 onder die naam veroordeeld tot vier jaar celstraf voor een gewapende overval. Vasquez zegt over het ongeval dat alles in een flits gebeurde en ze niet de kans had om in te grijpen. Ze was niet onder invloed van alcohol of drugs.

Politiechef Moir wees er ook op dat de aangereden vrouw het zebrapad minder dan honderd meter verderop niet gebruikte. “Het is gevaarlijk om ’s avonds de weg over te steken, terwijl er goed verlichte oversteekplaatsen beschikbaar zijn.”

Bron: Het Nieuwsblad, 22/03/2018

Eigen mening: Toen ik dit nieuws hoorde werd ik met verstomming geslagen. Hoe kan zoiets gebeuren? Zoals in het artikel beschreven staat en op het videobeeld te zien is, maakte de vrouw geen gebruik van het zebrapad en droeg ze ook geen verlichting noch reflecterende items. Dit vind ik heel erg jammer. Als ze dit wel had gedragen, zou dat haar leven wel eens gered kunnen hebben. Ten tweede betwijfel ik dat dit ongeluk vermeden had kunnen worden met een gewone auto. Toch vind ik het absurd dat we als maar vaker blindelings vertrouwen op technologie. De vrouw achter het stuur was duidelijk niet gefocust op de weg, waardoor ze onmogelijk kon ingrijpen toen er iets mis ging wat uiteraard wel de bedoeling is. Ik ben zeker en vast voorstander van technologische vernieuwing en automatisering, maar ik stel me wel vragen bij waar hierbij de grens ligt. Wordt de mens door al deze vernieuwingen en automatisering niet gewoon luier en verlaagt het reactievermogen? Ik durf niet volmondig ja of neen zeggen, maar het is ongetwijfeld wel een aspect dat we in de gaten moeten houden vind ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.