actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2018, 22:12
Lotte.V*ndekeybus Lotte.V*ndekeybus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Loenhout
Posts: 36
Onderzoekers ontdekken hoe leukemie precies ontstaat

Onderzoekers ontdekken hoe leukemie precies ontstaat

'Onze bevindingen zijn een belangrijke stap vooruit in de zoektocht naar gerichte therapieën voor leukemie', aldus onderzoeker Charles De Boeck.

Een team onderzoekers aan het VIB-KU Leuven Centrum voor Kankerbiologie onder leiding van Jan Cools, heeft aangetoond dat een samenspel van mutaties in twee genen de ontwikkeling van acute lymfatische leukemie, een agressieve vorm van bloedkanker, versnelt. 'Onze bevindingen zijn een belangrijke stap vooruit in de zoektocht naar gerichte therapieën voor leukemie', aldus onderzoeker Charles De Boeck.
Acute lymfatische leukemie is een van de vaakst voorkomende kankers bij kinderen. Elk jaar komen er zo'n 100 patiënten bij. Hoewel de ziekte doeltreffend kan bestreden worden door het toedienen van chemotherapie zijn de bijwerkingen hiervan op korte en lange termijn zwaar.
De ontdekking van het Leuvens team kan bijdragen tot de ontwikkeling van betere therapieën.

Leukemie ontstaat als een opeenstapeling van genetische mutaties ervoor zorgt dat immuuncellen zich ontwikkelen tot agressieve kankercellen. Het was bekend dat mutaties op specifieke stukjes DNA zoals JAK3/STAT5 een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van de ziekte. De Leuvense onderzoekers ontdekten nu dat de interactie met een andere mutatie (HOXA9) het effect nog versterkt en ervoor zorgt dat de ziekte zich sneller ontwikkelt en een agressiever karakter krijgt.

Bron: Knack, 20/03/2018, http://www.knack.be/nieuws/wetensch...mal-979745.html

Eigen mening:
Dit artikel sprong mij direct in het oog. Ik ben namelijk wel gefascineerd als het over nieuwe ontdekkingen in de wetenschap gaat. Een team onderzoekers aan het VIB-KU Leuven Centrum voor Kankerbiologie heeft aangetoond dat een combinatie van mutaties in twee genen de ontwikkeling van acute lymfatische leukemie versnelt. Het zorgt er dus voor dat de ziekte zich sneller en agressiever ontwikkelt. Acute lymfatische leukemie is nog altijd een ziekte dat elk jaar te veel slachtoffers maakt. Het is een ziekte dat vooral voorkomt bij kinderen en jongvolwassenen, 70% is jonger dan 20 jaar volgens een onderzoek van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). Misschien daarom dat ik net veel empathie voor deze patiënten voel, ook omdat ik zelf een patiëntje ken. Het is namelijk zo dat we meer empathie voelen voor bijvoorbeeld jonge kinderen. Voorlopig wordt er bij patiënten enkel chemotherapie toegediend, met de nodige bijwerkingen tot gevolg. Ik vind het daarom mooi dat men deze nieuwe ontdekkingen zinvol gaat gebruiken om nieuwe gerichte therapieën te ontwikkelen. Ik hoop dat de onderzoekers in de toekomst allereerst slagen in hun opzet. Een gerichte therapie zou namelijk in de toekomst vele slachtoffers sparen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.