actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2018, 17:27
Brent.C*ulemans Brent.C*ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Nijlen
Posts: 30
Schietpartij op middelbare school in Amerikaanse staat Maryland

Aan een middelbare school in de Amerikaanse staat Maryland heeft zich vanmiddag een schietpartij voorgedaan, zo melden meerdere Amerikaanse media.

De Great Mills High School in de county St. Mary’s is tegen 8.30 uur plaatselijke tijd onder ‘lockdown’ geplaatst na een schietpartij op het schoolterrein. De schietpartij werd intussen bevestigd door de lokale sheriff, die de ouders van de schoolkinderen op het hart drukt zich niet ter plekke te begeven.

De plaatselijke politiedienst zegt de zaak intussen ‘onder controle’ te hebben. Zij wordt ter plekke bijgestaan door agenten van de FBI. Het is nog niet duidelijk hoeveel daders en slachtoffers er zijn, en hoe erg eventuele slachtoffers eraan toe zijn.

Een scholier vertelt aan de Amerikaanse nieuwszender CNN dat mogelijk zeven leerlingen door kogels zijn getroffen.

Doodstraf

De Great Mills High School ligt zo’n anderhalf uur ten zuidoosten van de Amerikaanse hoofdstad Washington en telt ruwweg 1.600 leerlingen tussen 14 en 18 jaar oud.

Medio februari werden de Verenigde Staten nog opgeschrikt door een schietpartij op een school in Parkland, Florida. Daarbij vielen achttien doden. De procureurs in Florida hebben vorige week al bekend gemaakt dat ze de doodstraf zullen vorderen tegen de dader, de negentienjarige Nikolas Cruz. Naar aanleiding van de schietpartij in Parkland laaide in de Verenigde Staten het debat over de wapenwetgeving terug in alle hevigheid op.

De Standaard, 20/03/2018
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180320_03419402

Eigen mening:
De voorbije maanden zijn de Verenigde Staten al meerdere keren getroffen door schietpartijen in scholen, met dodelijke slachtoffers als gevolg (voornamelijk leerlingen/kinderen). Naar aanleiding van de schietpartijen komt de wapenwetgeving in de Verenigde Staten weer ter discussie. Bijna 90% van de bevolking in de Verenigde Staten heeft minstens een wapen, voor ons is dit ongewoon en ik ben van mening dat het verboden moet worden. Maar blijkbaar vindt de helft van de Amerikaanse bevolking van niet. Het is wel misleidend omdat de meeste stemmen voor wapens komen van machtige en rijke inwoners, zo wordt hun macht nog groter. Daarom dat ik ook denk dat president Trump niet snel iets gaat veranderen aan de wapenwetgeving in de VS. Hij wil meer macht en veiligheid voor hem en de andere rijke inwoners. De wapenwetgeving zou meer veiligheid moeten bieden, je zou denken dat als bijna iedereen een wapen bezit dat ze zich veilig voelen en dat het aantal misdaden beperkt blijft. Maar iedereen heeft een wapen, dus iedereen kan je eigenlijk ook ineens doodschieten. Het is een akelig gevoel volgens mij als je op straat wandelt en beseft dat iedereen een wapen in de broekzak of in de tas heeft, iedereen kan je gewoon ineens neerknallen en dus ook schietpartijen creëren op school. De daders van schietpartijen op scholen zijn het meest van de tijd ex-leerlingen, leerlingen die van school zijn gestuurd door verschillende redenen. Als school zou je het volgens mij ook beter kunnen aanpakken. In plaats van de leerling van school te sturen kan men naar betere oplossingen zoeken om de problemen aan te pakken, zodat de leerling zijn problemen niet hoeft af te reageren op zijn ex-school.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2018, 20:40
Quinten.D*smyter's Avatar
Quinten.D*smyter Quinten.D*smyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Lier
Posts: 15
De wapenwet in de verenigde staten kan op federaal niveau zeker worden aangescherpt de vraag is of dit wel iets uithaalt of nuttig is. Zo zou een cursus met theoretische en praktische proef en een evaluatie door een dokter op mentale en fysieke gezondheid zeker een meerwaarde bieden.

Verder zijn er ook verschillen op lokaal niveau (van staat tot county's). Deze zouden best gelijkgesteld worden zodat de regelgeving eenduidig en duidelijk is.

Het interessante is ook dat de sommige nieuwsinstanties foute informatie verspreiden (door onwetendheid) zo wordt er vaak gesteld dat AR in de naam van AR-15 een afkorting is die staat voor Assault Rifle terwijl dit staat voor ArmaLite de oorspronkelijke producent van dit wapen. ook gebruiken de media en politici dergelijke gebeurtenissen om de opinie van de bevolking te beïnvloeden.

Zo zijn handvuurwapens (pistolen en revolvers) in sommige staten pas verkrijgbaar vanaf 21 jaar
(In België is de leeftijd waarop je in theorie een wapen kan krijgen 17 jaar)

In België heeft ~17% van de bevolking een wapen ongewoon om hier een wapen te hebben is het dus niet het is wel eerder zeldzaam of vaak wordt er niet over gesproken zelf heb ik er 3.

Vaak neem ik zelf vrienden of kennissen mee om eens de schietsport te beoefenen de ervaring werd tot nu toe altijd positief ervaren. een totaalverbod lijkt me dus niet nodig ook niet in Amerika.

De mentaliteit is ook totaal anders. maar we zien wel dat de wetgeving in opspraak komt omdat een minderheid wapens misbruikt op een populatie van meer dan 300 miljoen inwoners.

Het argument dat iedereen zomaar een wapenwinkel kan binnen lopen en 10 min later met een wapen naar buiten kan komen na een background check en dat dit strenger zou mogen is volgens mij niet echt doorslaggevend.

In België kan dit ook sterker nog in België laat ik enkel mijn licentie zien (waarvoor ik slechts 1 maal per jaar word gecontroleerd) en kan ik zonder backgrondcheck al met een wapen of verschillende wapens naar buiten lopen ik word dus minder hard gecontroleerd dan in Amerika. Ik heb echter wel proeven en testen afgelegd om deze licentie te verkrijgen. zo een systeem zou dus in principe wel een meerwaarde kunnen bieden voor Amerika

wapenwetgeving verstrengen nee. inzetten op betere psychologische begeleiding van personen in probleemsituaties ja.

Conclusie: Ik vind niet dat de wapenwetgeving strenger dient te worden omdat enkelingen wapens misbruiken. Wel dient de huidige background check aangescherpt te worden.
__________________
Citaat:
Orgineel gepost door Kai
If all life is so important, then the most evil of all beings on this earth are without a doubt humans. If there weren't any people on earth, the environment and conditions that all living things live in would be drastically better. Even if there were no school to teach us the stuff we know, it would still be obvious to everyone, wouldn't it? Just think of all that's happened to the earth due to our desires and ego.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.