actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2018, 16:26
Kelly.L*mbrechts Kelly.L*mbrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Minderhout
Posts: 56
Nieuwe strafmaat: tot 18 maanden cel voor dierenmishandelaars

Nieuwe strafmaat: tot 18 maanden cel voor dierenmishandelaars

Brussel - Er komen strengere straffen voor wie dieren mishandelt. In de oude wet was de maximumstraf voor dierenmishandeling zes maanden gevangenis. Die maximumstraf wordt binnenkort opgetrokken naar 18 maanden. “Wie nu dus nog in de fout gaat, riskeert een effectieve gevangenisstraf”, zegt minister van Dierenwelzijn Ben Weyts. De Vlaamse regering heeft vrijdag ingestemd met een ontwerp van decreet waarin de strengere straffen zijn voorzien.

Hogere budgetten, een verdubbeling van de capaciteit van de inspectiediensten, initiatieven rond onverdoofd slachten en blokstaarten, ... Minister Ben Weyts (N-VA) laat de nieuwe Vlaamse bevoegdheid Dierenwelzijn niet bepaald in een vergeethoekje van zijn kabinet liggen.
Tot nu toe ontbrak echter het sluitstuk van de handhaving: strenge straffen. Daar komt nu verandering in. De Vlaamse regering heeft vrijdag het licht op groen gezet voor een aanpassing van de Dierenwelzijnswetgeving. Er komen strengere straffen voor dierenbeulen. Wie bij herhaling gevat wordt, riskeert binnenkort een effectieve gevangenisstraf. “Wie niet horen wil, zal voelen”, zegt Weyts.

Concreet worden de straffen voor dierenbeulen verdrievoudigd. Minister Weyts legt uit: “De maximumstraf voor dierenmishandeling was in de oude wet slechts 6 maanden gevangenis. Dat gaat nu naar 18 maanden. Wie nu dus nog in de fout gaat, riskeert een effectieve gevangenisstraf.”

Bron: Het Nieuwsblad 23/03/2018
Link: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180323_03425570

Mening:
Ik ben tevreden met de verstrening van de strafmaat op dierenmishandeling. Zelf ben ik een zeer grote dierenvriend die dierenleed absoluut niet kan uitstaan. De daders vergeten vaak dat dieren ook rationele wezens zijn met een gedachtengang en gevoelens. Gewoon het feit dat het 'maar' een dier is, wordt dierenmishandeling soms als minderwaardig aanschouwt ten opzichte van mishandeling van mensen. Daarom ben ik blij met de nieuwe strafmaat, vooral het gegeven dat wanneer je in herhaling valt, de straf effectief zou worden. Ik hoop dat men dierenmishandeling ook daadwerkelijk gaat opspeuren, want na het horen van de schandalen in de slachterijen, heb ik een andere kijk naar het 'diervreedzame België'.

Laatst aangepast door Kelly.L*mbrechts : 23rd March 2018 om 16:38.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.