actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2018, 15:49
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
Oostenrijk laat roken op café opnieuw toe

De Oostenrijkse regering heeft gisteren beslist om het geplande rookverbod in horecazaken toch niet in werking te laten treden. Restaurant- en café-uitbaters zullen dus opnieuw zelf mogen beslissen of roken in hun zaak is toegelaten. Oostenrijk is een van de weinige landen in de EU die geen rookverbod hebben.

Vooraleer er gestemd werd in het parlement, vonden er verhitte debatten plaats. Oppositiepartijen kantten zich sterk tegen de beslissing van de huidige regering, en noemden het voorstel "een stap terug in de gezondheidszorg."

"Vandaag verraden jullie het meest kostbare wat er te beschermen valt in dit land, met name de gezondheid van onze kinderen", zei de woordvoerster van de sociaaldemocraten. De rechtse regeringspartij FPÖ zei echter dat er in een democratie sprake zou moeten kunnen zijn van keuzevrijheid, en verzette zich tegen de "verbodscultuur" in Oostenrijk.


Oostenrijk is een van de laatste Europese landen waar roken in horecazaken tot nu toe nog was toegestaan, waardoor critici het land soms spottend "de laatste asbak van Europa" noemen. In mei 2018 zou het rookverbod van kracht gaan, een beslissing die in 2015 werd genomen door de conservatieve ÖVP en de toenmalige sociaaldemocratische coalitiepartner. De FPÖ maakte bij de aanvang van de Oostenrijkse verkiezingen echter al duidelijk dat het opheffen van het rookverbod een van hun eerste maatregelen zou worden.

In Oostenrijk vonden al meermaals protesten plaats tegen de plannen van de regering. Ruim 500.000 burgers ondertekenden een petitie tegen het voorstel van de huidige regering om het rookverbod af te voeren.

De overheid ving deze kritiek op door enkele maatregelen rond roken aan te passen. Zo zullen jongeren onder de 18 bijvoorbeeld niet langer sigaretten kunnen kopen.

Bron: VRT, 23 maart 2018
link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...-in-oostenrijk/

Eigen mening:
Dit is vrij opmerkelijk dat ze het rookverbod afvoeren in Oostenrijk, omdat dit verbod door Europa is goedgekeurd. Zij behoren bij de Europese unie, dus ik denk persoonlijk dat dit een hele heisa met zich meebrengt. Ik kan me ook inleven in de meningsuiting van de rechtse regeringspartij. Een democratie staat inderdaad voor een vrije meningsuiting en daarbij hoort dus ook de keuzes die worden gemaakt. Nu zelf zou ik het als consument ook leuker vinden om op restaurant te gaan waar niet wordt gerookt, want ik denk niet dat veel mensen dit aangenaam vinden tijdens het eten. Het artikel spreekt zich voor een deel tegen, want volgens dit bericht is er een petitie geweest van ongeveer 500.000 burgers die het verbod wel willen invoeren. Volgens mijn definitiekennis betekent een democratie ook dat het volk ook rechten heeft i.v.m. stemmingen. Daarom is het best vreemd dat hier niet naar geluisterd wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.