actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2018, 09:37
Quinten.B*oeckx Quinten.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: retie
Posts: 55
Belgische liefde voor papiergeld blijkt nog lang niet voorbij

De Belg betaalde in 2017 in 54 procent van de gevallen met cash. Dat blijkt uit cijfers van de Europese Centrale Bank (ECB). In de rest van Europa betaalt men vaker elektronisch.

In Nederland gaat de overgang naar elektronische betalingen heel vlot: in tien jaar tijd verdwenen 1.689 geldautomaten uit het straatbeeld. Sinds 2010 haalt de Nederlandse bevolking ook steeds minder vaak geld uit de muur.

In België slaat deze nieuwe trend een pak minder aan. Uit cijfers van de Belgische federatie van de financiële sector (Febelfin) blijkt dat er in 2016 in ons land 8.613 geldautomaten stonden. Dit is slechts een daling van 2 procent tegenover 2015. Met dit aantal prijken we in de top drie van Europa, al is het niet echt iets om trots op te zijn.

Daarnaast haalde de Belg in 2016 gemiddeld 3.666 euro uit de muur. Daarmee staan we op de vijfde plaats in de Europese Unie. Om een kleine vergelijking te maken: dat bedrag is 35 procent hoger dan ons buurland Nederland.

Verschuiving
Woordvoerster van Febelfin Isabelle Marchand ziet een verschuiving in de toekomst. "Wij verwachten dat Belgen minder cash zullen gebruiken, net zoals alle andere landen in de Europese Unie," vertelt ze. "Wij pleiten ook echt voor deze evolutie, want cashgeld is duur en maakt alles veel complexer."

Marchand merkt wel op dat het aantal betalingen met de bankkaart stijgt in België. Recente cijfers van Worldline, Europees leider in betaal- en transactiediensten, bevestigen deze opmerking: In 2016 verwerkte Worldline maar liefst 1,96 miljard elektronische betalingen. Dat betekent een stijging van bijna 10 procent tegenover 2015.

De Belg omarmt de trend van elektronische betalingen steeds meer. Tot op vandaag is hij er echter nog niet klaar voor om zijn geliefde papieren geld helemaal los te laten.

Bron: De Morgen, 23/03/2018, https://www.demorgen.be/economie/be...orbij-b5e88c28/

Eigen mening: Ik snap niet zo zeer waarom we steeds elektronisch zouden moeten betalen. Als ik met mijn vrienden op café ga of ik ga boodschappen kopen voor een zeer lage prijs, zie ik niet in waarom ik deze bedragen elektronisch zou moeten betalen. Ik vind cash betalen nog altijd het gemakkelijkste. Ik moet wel toegeven dat er aan het elektronisch betalen ook veel voordelen gebonden zijn. Zo moet je niet overal je cash geld mee naartoe nemen en zal je deze ook niet kwijt geraken. Als je je bankkaart verliest kan je gewoon naar 'card stop' bellen en deze laten blokkeren. Ik denk wel dat er in de toekomst meer en meer elektronisch zal worden betaald. We zullen met de evolutie moeten meegaan dus binnen enkele jaren denk ik niet dat er nog veel cash zal worden betaald.

Laatst aangepast door Quinten.B*oeckx : 23rd March 2018 om 10:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.