actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Justitie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2018, 17:43
Kevin.P*essers Kevin.P*essers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 47
Jongeman (20) die onder invloed vier mensen doodreed maar “te rijk” was “om gestraft

Een Amerikaanse jongeman die er met een voorwaardelijk straf vanaf kwam nadat hij dronken een ongeval veroorzaakte waarbij 4 mensen omkwamen, is over 2 weken een vrij man. Ethan Couch (20) uit Texas ontsnapte aan een zware celstraf nadat zijn advocaat aanvoerde dat hij leed aan ‘affluenza’, een medisch niet-erkende aandoening waardoor de jongeman het verschil niet zou hebben gekend tussen goed en kwaad, omdat zijn rijke ouders hem zijn hele leven alles hadden gegeven wat hij wilde. Omdat hij zijn voorwaarden schond, vloog hij toch nog in de cel.
De feiten waarvoor Couch oorspronkelijk terechtstond, gebeurden in juni 2013 in Fort Worth. De jongeman was 16 jaar en had zwaar gedronken toen hij achter het stuur van zijn wagen ging zitten. Zes van zijn vrienden namen plaats in de open laadbak van het voertuig.


Lekke band
Even verderop knalde hij met zijn wagen tegen een SUV die langs de kant van de weg stond met een lekke band. Vier mensen kwamen daarbij om het leven: de bestuurster van de SUV – Breanna Mitchell (24) – en drie mensen die haar waren komen helpen: Brian Jennings, Hollie Boyles en haar dochter Shelby. Ook een van de vrienden van Couch was er erg aan toe. Sergio Molina werd uit de laadbak gekatapulteerd en raakte verlamd. De man kan alleen nog communiceren door met zijn ogen te knipperen.


Het alcoholgehalte in het bloed van Couch bleek drie keer over de limiet voor volwassenen te zitten. Hij pleitte in de daaropvolgende rechtszaak schuldig aan doodslag door rijden onder invloed, maar stapte met een voorwaardelijke celstraf van 10 jaar als een vrij man de rechtszaal uit, nadat zijn advocaten hadden aangevoerd dat hij leed aan ‘affluenza’: een omstreden en niet-erkende ziekte bij rijke, verwende jongeren die tot uiting zou komen door een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel, eenzaamheid en een gebrek aan motivatie. Volgens zijn advocaten had hij een intellectuele leeftijd van 18 jaar, maar een emotionele leeftijd van een 12-jarige.

Bierpong
Het vonnis kreeg flink wat kritiek, maar Couch hoefde dus niet de cel in. Uiteindelijk kwam hij daar toch nog terecht nadat een video opdook waarin te zien was hoe hij bierpong speelde, een spelletje waarbij je pingpongballetjes in bekers bier van je tegenstanders moet mikken. Als dat lukt moet die de beker in kwestie in een teug leegdrinken. Door te drinken overtrad hij zijn probatievoorwaarden. Couch vluchtte in december 2015 nog met zijn moeder naar Mexico, maar werd enkele weken later gevonden in een resort nadat ze met een van hun mobiele telefoons pizza hadden besteld.


Deze keer lukte het Couch niet om onder een straf uit te komen. Hij werd nu als volwassene veroordeeld en kreeg 720 dagen celstraf, 180 dagen voor elk van zijn vier slachtoffers. Zijn advocaten probeerden hem verscheidene keren vrij te krijgen met het argument dat de rechter niet bevoegd was in de zaak, maar tevergeefs.

Zijn tijd in de cel zou hem echter goed gedaan hebben. Dat zegt toch de beste vriend van een van zijn slachtoffers, kapelaan Tim Williams (43). Hij bezocht Couch in de gevangenis van Tarrant County en gelooft dat de jongeman eindelijk de ernst van zijn daden begrijpt. “Hij vertelde me dat hij het systeem niet meer wil belazeren”, aldus Williams in de krant The Daily Mail. “Hij wil niet meer uitzoeken hoe hij onder zijn probatie uit kan geraken. Hij wil gewoon doen wat hij moet doen. Ik was verbaasd. Dit had ik niet verwacht.”

Moordenaar
De man liet zich speciaal transfereren op het werk om de moordenaar van zijn beste vriend te kunnen ontmoeten. “Eerst was ik boos. Ik vond het niet eerlijk dat hij onder een straf uit was geraakt. Je zou op geen enkele leeftijd probatie mogen krijgen als je opzettelijk drinkt en daarna rijdt. De diagnose van ‘affluenza’ was een ziekelijke grap.”


Aanvankelijk gedroeg Couch zich erg arrogant. Maar op een dag in oktober vorig jaar veranderde alles en vroeg hij zelfs om vergiffenis. “Ik denk dat hij meent wat hij zegt”, aldus Williams. “Ik geloof dat hij op de goede weg is. Maar hij zal wat er gebeurd is, altijd met zich mee moeten dragen. Hij wil nu anderen helpen. Andere jongeren waarschuwen om niet dezelfde fout te maken.”

Vrijlating
De vrijlating van Couch staat gepland voor 2 april, net voor zijn 21ste verjaardag. Zijn moeder Tonya werd eerder beschuldigd voor het obstrueren van de aanhouding van een voortvluchtige en het witwassen van geld. Zijn kwam op borg vrij in januari 2016.

Bron: Het Laatste Nieuws, opgehaald op: https://www.hln.be/nieuws/buitenlan...oeten~a59d84ea/

Eigen mening: Om heel eerlijk te zijn, betwijfel ik het dat, zoals de kapelaan in het artikel zegt, Ethan Couch wel degelijk veranderd is. Iemand die door middel van geld en invloed weg is kunnen komen met het, weliswaar onvrijwillig, wegnemen van drie mensenlevens en daarbovenop nog een vierde persoon voor de rest van zijn leven tot verlamming heeft verdoemd, kan niet zomaar ineens van gedachten veranderen. Het is alvast een goede zaak dat hij niet van plan was om op gewiekste wijze zijn celstraf te verminderen, maar deze attitudewissel van Couch doet toch vermoeden dat hij misschien probeert om begrip op te wekken bij andere mensen. Ik twijfel er echter niet aan dat zijn tijd in de gevangenis hem goed zal gedaan hebben. Het is zeer waarschijnlijk een ontnuchteringsperiode voor hem geweest, waarin Ethan Couch tot bezinning is kunnen komen over de invloeden van zijn daden. Maar oude gewoonten leer je niet zomaar af.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.