actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2018, 16:50
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
Wil je een huisdier? Dat mag in Wallonië alleen met een getuigschrift

Zonder getuigschrift kun je binnenkort geen dier meer kopen in Wallonië. Dat staat in de plannen van de Waalse minister van Dierenwelzijn Carlo Di Antonio (cdH). Op deze manier wil Di Antonio dierenmishandeling tegengaan.

Iedere volwassene kan het document gratis krijgen; een examen hoef je er niet voor af te leggen. Maar wie een dier verwaarloost of mishandelt, raakt het getuigschrift kwijt. En zonder dat papiertje kun je geen nieuw dier meer kopen. Dat staat in de plannen van de Waalse minister van Dierenwelzijn Carlo Di Antonio.

Bij een eerste overtreding wordt het getuigschrift tijdelijk ingetrokken: voor een periode van een maand tot drie jaar. Recidivisten kunnen het document voorgoed kwijtraken. Dierenwelzijnsinspecteurs gaan daar samen met de politie en burgemeester over beslissen.

Strengere straffen in Vlaanderen
"We steunen elke maatregel die het dierenwelzijn verhoogt", reageert Michel Vandenbosch, de voorzitter van de dierenrechtenorganisatie Gaia. "Deze maatregel toont opnieuw dat het draagvlak voor dierenwelzijn toeneemt, ook bij politici."
Increase Size Decrease Size
Smilies


In Vlaanderen zet minister Weyts in op strengere straffen voor recidivisten. De maximumstraf voor wie een dier herhaaldelijk mishandelt of ernstig verwaarloost, verdrievoudigt tot achttien maanden celstraf. "Wie niet horen wil, zal voelen", aldus Weyts. "Zeker wie bij herhaling betrapt wordt. Als het aan mij ligt, gaan die mensen naar de gevangenis."

Bron: De Morgen, 20 maart 2018
link: https://www.demorgen.be/binnenland/...hrift-bc990d88/

Eigen mening:
Persoonlijk vind ik dit een goed voorstel, alleen jammer dat iedereen dit getuigschrift zomaar kan in ontvangst nemen. Zelf zou ik ervoor kiezen om een soort inspectie of dergelijke op te richten om controles uit te voeren bij mensen die een huisdier willen kopen. Anders worden er nog steeds dieren mishandeld omdat hier te gemakzuchtig mee wordt omgegaan. Het initiatief vind ik goed, want er worden nog steeds veel dieren mishandeld of verwaarloosd. De gevangenisstraf hier in België is ook een goed idee, maar hoe worden deze mensen geregistreerd? Stel dat je ergens bij een particulier een hondje koopt, hoe weten deze mensen zeker dat de koper in het verleden dergelijke feiten heeft gepleegd of niet? Moet deze informatie voor iedereen openbaar worden gemaakt of wordt dit eerder in intieme kring gehouden wegens privacy redenen? Zelf zou ik pleiten voor een openbaring voor mensen die hiervoor bevoegd zijn. Ik denk dan spontaan aan de dierenarts die een chip plaatst bij elk dier voordat het wettelijk in België verkocht mag worden. Hiermee bereik je een veel groter publiek dan te werken met getuigschriften.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.