actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2018, 09:48
Dorien.V*nloo Dorien.V*nloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Hallaar
Posts: 50
Ook op de weg zijn er sekseverschillen

Elk jaar onderzoekt de Universiteit Hasselt de manier waarop wij ons verplaatsen, en dit jaar blijkt duidelijk dat het traditionele rollenpatroon zich ook in onze mobiliteit laat voelen.
















Het verschil begint al met het woon-werkverkeer. Omdat vrouwen vaker deeltijds werken, verplaatsen mannen zich het meest voor het werk. Opmerkelijker zijn de verschillen bij verplaatsingen in de vrije tijd. Als vrouwen de deur uitgaan dan is dat meestal om boodschappen te doen, om iemand te brengen of te halen of om een andere praktische reden. Mannen verplaatsen zich veel vaker om te ontspannen, of om iets sportiefs of cultureels te ondernemen.

Mannen nemen ook vaker de auto, terwijl vrouwen vaker het openbaar vervoer gebruiken of te voet gaan. Vrouwen rijden ook vaker mee als passagier terwijl de man achter het stuur zit.

De auto blijkt trouwens nog ruimschoots het populairste voertuig: al vanaf één kilometer kiest de Vlaming resoluut voor de wagen en 65 procent van alle verplaatsingen gebeuren met de auto. Eén op de vijf kruipt zelfs in de auto voor een afstand van minder dan één kilometer.

Het autogebruik ligt wel lager dan in 2009. De (elektrische) fiets is populairder dan een paar jaar geleden maar de meeste mensen fietsen toch niet verder dan een vijftal kilometer.

bron: DM 19/03/2018
https://www.demorgen.be/binnenland/...illen-bafb76a4/


Eigen mening:
Ik vind dat ze in dit artikel toch overdrijven. Ik had mij voorbereid op een andere behandeling van vrouwen en mannen op de weg. In het artikel hebben ze het meer over een logisch gevolg van andere zaken. Vrouwen en mannen gebruiken anders een wagen. Niet onlogisch, maar het artikel heeft wel een punt. Het is volgens mij ook geen negatief verschil, maar eerder een vaststelling. Of het nieuwswaardig is laat ik in het midden.
Ik vind het erger dat mensen voor een kilometer de auto nemen. Ik ga zelfs te voet naar de bakker en neem voor de verdere afstand een fiets. Ik doe dit niet voor het milieu, maar wel voor de parkeermoeilijkheden bij de bakker. Daarnaast is mij dit altijd aangeleerd als een vorm van buiten komen en een moment om buren te begroeten. Het klinkt misschien ouderwets om de fiets te nemen, want ik zou me echt geen reden kunnen bedenken om niet met de fiets te rijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.