actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2014, 14:02
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
BIVV start harde campagne tegen overdreven snelheid

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is vandaag gestart met een harde campagne die autobestuurders ertoe moet aanzetten zich beter aan de snelheidslimiet te houden. Er wordt onder meer gebruikt gemaakt van een emotioneel filmpje op de website waaromreedjezosnel.be.


We hebben bewust gekozen voor een meer confronterende campagne
Kris Verbeeck, BIVV
In het filmpje, dat ook te bekijken is op Youtube, vertelt de 10-jarige Laura hoe ze als gevolg van een auto-ongeluk in een rolstoel is terechtgekomen. Laura is een fictief personage, maar haar verhaal is wel gebaseerd op een echte getuigenis.

Daarnaast worden voor de nieuwe campagne ook 650 affiches langs de snelwegen geplaatst. Daarop is het meisje in haar rolstoel te zien, samen met de slogan 'Waarom reed je zo snel?'.

"We hebben bewust gekozen voor een meer confronterende campagne", zegt Kris Verbeeck, directeur communicatie van het BIVV. "Tests na de vorige campagne hebben immers aangetoond dat harde campagnes beter werken als het over snelheid gaat."

Te positief beeld
Volgens het BIVV is de campagne nodig omdat mensen vaak nog een te positief beeld hebben van overdreven snelheid in het verkeer. Nochtans zou een daling van de gemiddelde snelheid met 1 kilometer per uur het aantal verkeersdoden met 3,5 tot 6 procent doen afnemen, zo schat het BIVV.

De nieuwe actie is eigenlijk het tweede luik van een campagne die al dit voorjaar werd opgestart. Het eerste deel - 'Hij is te snel gegaan' - deed ook al stof opwaaien wegens het confronterende karakter ervan. Het filmpje waarbij hardrijders hun eigen begrafenis bijwoonden, is ondertussen wereldwijd al meer dan 10 miljoen keer bekeken.

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-snelheid.dhtml
Datum:29/09/2014

Eigen mening:
Dat ze hiervoor de harde aanpak gaan gebruiken vind ik goed, want blijkbaar zijn flitscontroles en dergelijke niet genoeg. Mensen moeten meer beseffen wat voor gevolgen het heeft als je te snel rijd. Dat je niet alleen jezelf in de problemen werkt, maar je kan ook onschuldige mensen in gevaar brengen. Toch zullen er nog altijd mensen zijn die hier hun voeten aan vegen en denken dat hun dit nooit zal overkomen. Dit soort mensen zouden ze eens zo hard moeten beboeten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2014, 20:01
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Ik ben net als Jill van mening dat de harde aanpak wel eens zou kunnen werken. Op deze manier worden mensen hopelijk geschokt en bewust gemaakt van het feit wat men kan aanrichten door te snel te rijden. Net zoals je veel schade kan aanrichten door alcohol te gebruiken en te rijden. Jammer genoeg zijn er nog steeds mensen die te snel rijden of nog rijden als ze alcohol hebben genuttigd. Zo brengt men soms het leven van onschuldige mensen in gevaar. Ik hoop alvast dat deze campagne bij enkele mensen voor een mentaliteitswijziging zorgt. Ik denk echter net zoals Jill dat er altijd mensen zullen zijn die hier hun voeten aan vegen en die denken dat zoiets hen niet kan overkomen.

Anderzijds kan ik wel aannemen dat dit voor de mensen die dit in de nabije omgeving hebben meegemaakt erg confronterend kan zijn. Dit zal hen allesbehalve een fijn gevoel bezorgen.

Flitscontroles hebben volgens mij niet altijd effect, omdat mensen na een bepaalde tijd wel weten op welke plaatsen er permanent eentje staat. Chauffeurs houden even in bij het naderen van een flitspaal en nadien rijden ze even snel verder. Daarom ben ik eerder voorstander van onverwachte flitscontroles of trajectcontrole. Dit lijkt me veel nuttiger. Tijdens een trajectcontrole wordt je over een bepaalde afstand gevolgd, al kunnen mensen hun snelheid ook hier aanpassen als ze na een tijdje ontdekken waar men controleert. Al heb je natuurlijk mensen die hun boete gewoon zullen betalen en die de volgende dag opnieuw even snel zullen rijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.