actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2014, 19:40
veronique.h*rmans veronique.h*rmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 20
Fluorescerende smartphone moet jongeren doen opvallen in verkeer

Met de ‘Guardian Angel app’ die smartphones doet flitsen in allerlei fluokleuren en patronen, en het verdelen van reflecterende vleugels van een ‘beschermengel’, wil de verkeersveiligheidsorganisatie Drive up Safety (DUS) jonge zwakke weggebruikers meer zichtbaar maken tijdens de donkerste periode van het jaar. Het opvallende campagnemateriaal werd woensdagvoormiddag voorgesteld in een verduisterde ondergrondse parking in Gent.








‘Het valt op dat het aantal ongevallen met voetgangers en fietsers vooral piekt tijdens de avondspits in de winter en sterk samenhangt met vroegere schemering en verminderde zichtbaarheid tijdens deze winterperiode’, zegt Ellen Reyniers van DUS. De verkeersorganisatie zet daarom in op zichtbaarheid en wil daarvoor de smartphone positief aanwenden.

Fluohesjes niet meer hip genoeg

‘We willen jongeren aanmoedigen om extra zichtbaar te zijn, maar de klassieke fluohesjes vinden ze niet hip en jongeren zijn moeilijk te motiveren om die te dragen. De smartphone, die negatief in beeld komt op vlak van verkeersveiligheid, willen we nu positief aanwenden.’

Met de ‘Guardian Angel app’, te downloaden op de site van www.dus.be kunnen jongeren hun smartphone in allerlei fluokleuren en patronen laten opflitsen. De smartphone moeten ze dan wel op een veilige en zichtbare manier aan het lichaam bevestigen.

Fluorescerende vleugels

De GAR-campagne gaat ook gecombineerd met een postkaartenactie, waarbij 50.000 kaartjes met fluorescerende vleugels verspreid worden, een affiche-actie in 1075 Vlaamse secundaire scholen en een zestigtal terreinacties. Aan de campagne is ook een wedstrijd gelinkt.

Het initiatief kreeg onder meer de steun van de Vlaamse overheid.

Mijn mening:
Ik vind dit een goed idee. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en deze heeft iedereen altijd bij zich. Maar ik denk dat er nog net iets meer nodig is om het verkeerd echt veilig te maken, maar dit is alvast een nieuw en creatief idee.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st October 2014, 20:34
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Fluorescerende smartphone moet jongeren doen opvallen in verkeer

Deze morgen, terwijl ik op weg was naar school was het enorm mistig. Twee fietsers die het niet nodig vonden om een fluovestje aan te doen of hun licht aan te steken lagen dan ook bijna onder de voorbij razende auto's
Toen ik zelf in het eerste middelbaar zat, waren de fluovestjes al niet populair, en dat is nog altijd niet zo. Toch moest ik er in de donkere wintermaanden eentje dragen van mama. Ik vind dit toch zeer belangrijk omdat echt zo donker kan worden, dat men soms geen hand voor ogen ziet.
Er zijn al zoveel dingen 'uitgevonden' om jongeren veilig en zichtbaar in het verkeer te helpen, denk maar aan een fluo zakje voor over de boekentas, de FlipFlip, ik dacht zelfs dat er fluoriserende spaken bestonden voor de fiets. Jammer dat deze zaken allemaal te saai zijn voor jongeren en ze deze dus niet willen dragen.
Dat ze nu afkomen met een fluorescerende smartphone is dan ook te gek voor woorden vind ik. Het is goed dat ze nieuwe dingen willen uitproberen om jongeren toch over de streep te trekken maar dit vind ik al absurd. In het artikel vermeld men dat je deze smartphone op een zichtbare plaats op het lichaam moet dragen, omdat dit anders geen nut heeft. Waar gaan jongeren deze dragen? Op hun hoofd? Op hun rug?
Soms is veiligheid echt wel belangrijker dan de 'coolheidsnorm' waar jongeren aan willen voldoen...

Laatst aangepast door S*ofie.Buyens : 1st October 2014 om 20:39.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2014, 11:43
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
Fluorescerende smartphone moet jongeren doen opvallen in verkeer

Ik hoorde dit artikel deze ochtend op de radio en heb het gisteren in het nieuws gezien. Op het nieuws toonde ze de reclamespot voor deze app. Deze spot viel onmiddellijk op. Als iedereen zo zou rijden, zouden we iedereen wel zien in het verkeer. Een opmerking die ik direct maakte tijdens de reclame: Er hingen wel tien smartphones aan één persoon. Dan ben je inderdaad wel zichtbaar maar wie heeft er nu tien smartphones? Met één smartphone gaan ze je niet lang voor, achter, links en recht zien. Je kan de smartphone maar op één plaats bevestigen. Een andere opmerking was direct: Van dit licht gaat de batterij van de smartphone toch snel plat gaan. Als je kijkt naar smartphones die de hele dag opstaan, die zijn toch ook snel plat.

Ik ben het voor de rest helemaal eens met S*ofie. Net zoals zij zich de vraag stelt waar de jongeren de smartphone moeten laten stel ik me die vraag ook. Ik denk als je pas een nieuwe smartphone gekocht hebt dat je hier in het begin toch wel voorzichtig mee gaat zijn. Je gaat die niet zomaar aan je nek hangen of aan je arm bevestigen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.