actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2006, 13:04
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Thumbs up PWA's moeten terug leven

Het artikel hieronder uit Gazet van Antwerpen van maandag 6 november handelt over de inschakeling van werkloze 50-plussers via PWA's in het uitvoeren van maatschappelijke taken.
Het hele systeem van PWA's (en ook dienstencheques) lijkt mij een fantastisch systeem voor werklozen. (ik denk bij dit artikel ook terug aan de nood in RVT's aan gesprekspartners!!! Zie terzake van vorige vrijdag) Zeker voor deze 50-plussers is het moeilijk om nog aan werk te geraken en is zo'n systeem handig om eens iets bij te verdienen. Toch vraag ik me af of we het enorme succes van dienstencheques en pwa-werk wel kunnen blijven financieren. Tenslotte is het de overheid die enorm veel geld hier in steekt. Het is volgens mij belangrijk om vanuit dit systeem indien mogelijk privé-ondernemingen op te starten. Al zal dat natuurlijk niet vanzelfsprekend zijn.
----------------------------------------------------------
Sociale taken voor werkloze 50-plussers
Federaal minister van Werk Peter Vanvelthoven wil de plaatselijke werkgelegenheidsagenschappen, kortweg PWA's, nieuw leven inblazen.
Daarbij mikt hij op 50-plussers die maatschappelijke taken vervullen ten dienste van 50-plussers. Zo denkt hij aan hulp bij het programmeren van huishoudtoestellen en inslapen bij mensen die alleen zijn.

Het PWA-stelsel is in principe een aflopend verhaal sinds in maart 2004 het stelsel van de dienstencheques werd ingevoerd. Het stelsel staat ook onder druk van partijen die het weg willen omdat het een werkloosheidsval zou zijn. Werklozen die in het PWA-stelsel zitten behouden hun werkloosheidsuitkering en mogen maximum 184,5 euro per maand bijverdienen.

Vanvelthoven is zich hiervan bewust. Toch wil hij het systeem behouden en zelfs nieuw leven inblazen, maar alleen voor 50-plussers. Hij doet dit omdat er ook nog een andere vaststelling is: veel 50-plussers zitten zonder werk en maken weinig kans om werk te vinden in het reguliere arbeidscircuit.

De minister denkt dan aan de volgende taken: persoonlijk contact in rusthuizen, mobiliteitscentrales voor korte verplaatsingen van minder mobiele ouderen, ondersteuning en hulp bij het werken met elektronische apparaten (wasmachine, tv, dvd, microgolfoven, computer...) en nachtoppashulp.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.