actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2015, 18:00
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Eén Vlaming op de zes grijpt naar slaapmiddelen

Eén Vlaming op de zes gebruikt regelmatig slaapmiddelen. In een onderzoek van de Christelijke Mutualiteit zegt 17 procent van 2.400 bevraagde CM-leden in de vier weken voorafgaand aan de enquête een slaapmiddel te hebben gebruikt. CM-voorzitter Marc Justaert spreekt van verontrustende cijfers.

De Vlaamse Gezondheidsenquête 2013 leerde dat 28 procent van wie ouder is dan 15 jaar aangeeft slecht te slapen. Dat cijfer ligt hoger bij vrouwen (32 procent) dan bij mannen (24 procent). Hoe ouder, hoe meer slaapproblemen.

Bij de 15 tot 24-jarigen gaat het om 26 procent, bij de 75-plussers is dat 37 procent. Het slaapprobleem is ook groter geworden. In 2001 zei 20 procent van de respondenten met slaapproblemen te kampen, in 2013 was dit gestegen tot 28 procent.

Om de slaapproblemen te lijf te gaan, grijpen Vlamingen gretig naar slaapmiddelen. Van de 2.400 CM-leden die de enquête invulden, heeft 17 procent in de vier weken voor de enquête een slaapmiddel gebruikt. Het gebruik is hoger bij vrouwen (20 procent) dan bij mannen (13 procent). Jongeren slikken minder dan ouderen. Bij de 18- tot 29-jarigen gebruikt 8 procent een slaapmiddel, bij 70-plussers is dat 32 procent.

De meest gebruikte slaapmiddelen bij de respondenten zijn die met zolpidem als actief bestanddeel (bijvoorbeeld Stilnoct). Daarna volgen lormetazepam (Loramet, Noctamid) en lorazepam (Serenase, Temesta).

‘En dat terwijl we weten dat slaapmiddelen enkel zin hebben in zeer ernstige gevallen of voor acute situaties’, zeg Marc Justaert. ’Bovendien leidt langdurig gebruik alleen maar tot meer problemen. Slaapmiddelen zijn verslavend en er treedt snel gewenning op’.

CM-leden in Vlaanderen krijgen voortaan de helft van de kostprijs van een slaaptherapie in groepsverband terugbetaald, met een maximum van 150 euro. De mutualiteit start ook een communicatie naar zorgverleners.

Bron: www.standaard.be
Datum: 9 maart 2015

Eigen mening:
Ik wist dat slaapmiddelen regelmatig gebruikt werden door de oudere bevolking, maar dat het ook frequent gebruikt wordt door de jongere bevolking, verbaast me. Slaapmiddelen zijn verslavend en er treed snel gewenning op, dit stemt me ongerust. Voor mensen die reeds op jonge leeftijd slaapmiddelen gebruiken, is het moeilijker om er mee te stoppen. Volgens mij begint het nemen van slaapmiddelen vaak in een woelige periode (bv. vele problemen, overlijden familielid...). Het nemen van zulke slaapmiddelen kan in zo'n periodes aanvaardbaar zijn, maar na een woelige periode moet er snel afgebouwd worden, anders denk ik dat de kans op verslaving te groot wordt. De huisarts heeft hier volgens mij een belangrijke taak in. Hij/Zij moet het proces van de cliënt opvolgen en voorkomen dat hij afhankelijk wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th March 2015, 12:13
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vlaming grijpt massaal naar slaapmiddelen

In tegenstelling tot J*ppe ben ik niet verbaasd dat het aantal gebruikers van slaapmiddelen zo hoog ligt. Het grootste hedendaagse probleem dat hiertoe bijdraagt is tijdsdruk. Er moet steeds meer gedaan worden op kortere tijd. Dit zorgt voor stress waardoor mensen slecht slapen. Tijdens het slapen denken mensen nog te vaak aan wat er de volgende dag allemaal gedaan moet worden en wat ze beter en/of sneller kunnen doen. Dit leidt ertoe dat mensen slecht slapen, ze zijn gewoonweg te gestresseerd voor de komende werkdag. Het verbaast mij eveneens niets dat dit ook het geval is bij jongeren. Leerlingen ervaren eveneens tijdsdruk. Huiswerk maken, toetsen leren, regelingen maken voor het weekend, vakantiewerk, jeugdbeweging, muziekschool, dansschool ... . Overal moet tijd voor vrijgemaakt worden, maar er is tijd tekort. Jongeren ervaren meer stress dan we aanvankelijk zouden denken. Het grijpen naar slaapmiddelen vind ik niet de beste oplossing, omdat het verslavend is en je naarmate de tijd vordert sowieso steeds meer zal nodig hebben. Toch denk ik dat vele mensen dit echt nodig hebben. Niet iedereen kan omgaan met stress en een mens heeft slaap nodig! Het beste zou zijn dat de oorzaak weggehaald zou worden, maar in deze prestatiegerichte maatschappij ben ik bang dat dit onmogelijk is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.