actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2013, 08:42
Senne.H*fkens Senne.H*fkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 8
Helft schoolgaande jeugd kampt met overgewicht

De helft van alle kinderen jonger dan 18 heeft last van overgewicht, zo blijkt uit een rondvraag van Het Voedingssalon,.


61 procent van alle jongeren eet te weinig fruit, 58 procent gaat niet naar een sportclub, 34 procent eet te weinig groenten en 14 procent heeft een slechte conditie. Bovendien ontbijt 13 procent zelden.

"Eerdere onderzoeken toonden aan dat 20 tot 30 procent van de kinderen overgewicht heeft. We stellen vast dat liefst de helft van hen te dik is", verduidelijkt professor Dirk Devroey de cijfers in Het Laatste Nieuws. "Een erg belangrijke conclusie omdat deze kinderen wellicht ook op latere leeftijd nog gaan kampen met overwicht. Er moet worden ingegrepen."

bron: www.gva.be

eigen mening: Als opleinding leerkracht LO vind ik dat er dringend iets moet gebeuren want als het zo blijft voortgaan heeft binne een paar jaar iedereen overgewicht. Ze zouden op school meer LO kunnen geven of lessen rond gezonde voeding zodat de kinderen zelf inzien dat ze niet goed bezig zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2013, 10:09
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Mij verbazen deze cijfers eigenlijk niet echt aangezien jongeren van thuis uit vaak al ongezonde dingen meekrijgen en er op veel scholen dan ook nog eens de mogelijkheid is om ongezonde dingen te kopen. Je kan zeggen dat de jongeren zelf maar 'nee' moeten kunnen zeggen tegen die dingen, maar ik denk dat we dit niet van hen kunnen verwachten aangezien veel volwassenen hun zin in iets ongezonds zelfs niet kunnen onderdrukken en in de plaats een gezond alternatief kiezen. Daarom is het de taak van zowel de ouders als de school om hun kinderen op een gezonde manier te leren leven. Op school zou men bijvoorbeeld in de plaats van een snoepautomaat een automaat met gezonde tussendoortjes kunnen plaatsen. Momenteel krijgen jongeren op school vaak maar één thema binnen de biologieles dat hen leert wat gezonde voeding is. Ik vind dat dit veel meer op de voorgrond moet komen en dat hier regelmatig aandacht voor moet zijn. Meer uren LO inbouwen is denk ik niet zo realistisch, want dan zou dit betekenen dat je ofwel uren van andere vakken moet laten wegvallen ofwel de leerlingen langer op school moet laten blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.