actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2013, 14:31
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Iedere politiezone krijgt aanspreekpunt haatmisdrijven

In elke politiezone en bij elk parket gaat iemand zich specifiek bezighouden met haatmisdrijven, zoals homofobie of cyberpesten. Dat blijkt uit een nieuwe omzendbrief van de ministers Annemie Turtelboom (Open VLD) en Joëlle Milquet (CDH).

"Het aantal haatmisdrijven neemt toe", zegt Catherine De Bolle, de commissaris-generaal van de federale politie. "Het is belangrijk voor de politie om het belang van dit probleem te benadrukken." Daarom worden in elke politiezone en bij elk parket speciale referentieambtenaren aangesteld die de goede opvolging van dergelijke delicten moeten vergemakkelijken.

Die referentieambtenaren moeten het aanspreekpunt worden voor discriminatie, haatmisdrijven en cyberhaat. Doordat zowel bij de politiezones als bij het parket zo'n aanspreekpunt komt, moet dat een nauwere samenwerking mogelijk maken tussen justitie en politie. Het gerecht zou op die manier beter moeten kunnen optreden tegen misdrijven die ingegeven zijn door haat of discriminatie.

Bron: De Redactie online - http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...16_haatdelicten

Mening: Dat er extra aandacht besteed wordt aan discriminatie, haatmisdrijven en cyberhaat, is uiteraard een goeie zaak. Alledrie zijn voorbeelden van misdrijven die erg kleinschalig en 'onschuldig' kunnen starten, maar snel escaleren tot situaties waar ingrijpen nodig is.
Vooral voor cyberhaat, een relatief nieuwe vorm van misdaad, lijkt het me goed dat er extra aandacht aan besteed wordt. Op die manier kan er sneller en beter gereageerd worden.
Wel vraag ik me af hoe een extra personeelslid/functie bij de politie leidt tot een betere samenwerking tussen politie en justitie, maar dit zal ongetwijfeld nog duidelijk worden.

Laatst aangepast door B*am.Seels : 16th December 2013 om 14:39.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2013, 11:54
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Persoonlijk vind ik dit zeker een goede zaak. Het zijn drie vormen van misdaad die vroeger minder van toepassing waren en steeds groeien in onze maatschappij. Zeker cyberpesten is hier een goed voorbeeld van. Vroeger was er geen multimedia waarlangs men kon pesten, maar ik denk dat je deze vorm van pesten ook zeker heel serieus mag nemen en dat deze ook bestraft moet worden. Dat er hier dan een extra afdeling voor komt zal er alleen maar voor zorgen dat het beter en concreter bestreden kan worden. Ook de haatmisdrijven die sterk aan het toenemen zijn, hebben een directe en snelle bestraffing nodig. In tijdens van crisis is haat en jaloezie ook iets wat steeds meer naar de voorgrond komt. Het is dan ook een goede zaak dat men hier directer op gaat toespelen. En als derde is er ook de discriminatie op verschillende vlakken die heel wat problemen kan veroorzaken. Ik denk dat we dan niet enkel spreken over de multiculturele samenleving waarin we leven, maar ook zeker de discriminatie van de armen en rijken onder ons. Persoonlijk denk ik dat de samenwerking tussen politie en justitie hierbij vlotter kan verlopen, het is zo dat de klacht dan van een specifiek gedeelte, hierdoor kan de overdracht van de klacht sneller en beter verlopen. Maar of alles effectief zijn vruchten zal afwerpen, zullen we nog moeten afwachten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.