actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th December 2013, 09:02
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Couscous duwt kreeft en oesters uit indexkorf

Couscous duwt kreeft en oesters uit indexkorf

Vandaag om 06:35 door Johan Rasking
Mail Print
Couscous duwt kreeft en oesters uit indexkorf Couscous duwt kreeft en oesters uit indexkorf Foto: WPG Uitgevers
Zeekreeft, oesters, visitekaartjes en witte bonen in tomatensaus tellen vanaf januari niet langer mee voor de berekening van de inflatie van de consumptieprijzen. Tablets, couscous en push-up bh’s zitten voortaan wel in de productenkorf waarmee de levensduurte wordt gemeten. Dat staat in de ochtendkrant van De Standaard.

Vanaf volgende maand verandert de manier waarop de inflatie van de consumptieprijzen wordt opgemeten. Daarover zijn de sociale partners het eens geworden in de zogenaamde *indexcommissie. Ze hebben een eensgezind advies gestuurd naar de federale regering, die de wijzigingen moet bekrachtigen.

Het is de bedoeling om de indexberekening ‘nauwer te laten aansluiten bij het werkelijk koopgedrag van de consumenten’. Dat moet gebeuren door een reeks ‘verouderde’ producten uit de prijzenkorf weg te halen, zoals de dvd-recorder, en tegelijk nieuwe producten op te nemen, zoals de tabletcomputer.

Het was van 2004 geleden dat de indexkorf nog was aangepast. Vanaf 2014 zal er een jaarlijkse aanpassing gebeuren.

Koopjesperiode

De vernieuwing van de indexkorf gaat met opvallende nieuwkomers en vertrekkers gepaard. Zo telt de fietshelm voortaan mee, net als de keukenrobot, de carwash of de huur van een springkasteel. De zomerbermuda voor vrouwen en de kosten van het wassalon vallen daarentegen uit de indexlijst.

Elke maand wordt de prijs van de producten en diensten uit de indexkorf gemeten door ambtenaren van de federale overheidsdienst Economie en vergeleken met de prijs van een jaar geleden. Het verschil – de prijsstijging of soms ook prijsdaling – resulteert in het inflatiecijfer. Dat is de basis voor de automatische indexering van de lonen en sociale uitkeringen.

Vorig jaar heeft de federale regering al beslist om de indexmeting te wijzigen, door rekening te laten houden met het prijseffect van de koopjesperiodes. Die ingreep heeft het inflatieritme sindsdien vertraagd.

Lees hier de volledige lijst van vernieuwingen van de indexkorf.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20131223_077
Commentaar : Toch wel eventjes geschrokken van deze aanhef van het artikel : beide gerechten staan niet op mijn winkellijstje. Ik houd het meer op een boterham met choco en patatjes of pasta met wat vlees en groenten. Ik hoop daarom ook dat het belang van deze wijzigen ten opzichte van het globale pakket niet tal te hoog wordt ingeschat : ik vind daar niets van terug in het artikel en ook niet in de bijgevoegde link. Bij mijn verdere zoektocht vond ik wel dat er inderdaad gewichten aan de verschillende producten worden toegekend. Men past wel maandelijks de prijzen aan , maar hetgeen mij wel sterk verbaasde is het feit dat het al 10 jaar is geleden dat de korf nog eens aangepast is geweest wat de producten zelf betreft. Goed dat dit voortaan jaarlijks zal worden bekeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.