actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2013, 13:51
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
'Ook zelfstandige heeft recht op dag ontspanning.'

Karel Van Eetvelt: ‘Ook zelfstandige heeft recht op dag ontspanning’

Vandaag om 10:41 door Lin Louage
Unizo-topman Karel Van Eetvelt legt zich neer bij de toekomstige zondagsopening van de Antwerpse winkels, maar hoedt zich voor een zeven op zeven-economie in heel Vlaanderen. ‘Zelfstandigen werken al zes dagen per week, meer dan acht uur per dag. Ik denk dat zij ook de kans mogen hebben om een dag met hun gezin bezig te zijn of zich een beetje te ontspannen’, reageerde hij in De ochtend op Radio 1.
Het Antwerpse stadsbestuur wil dat de winkels in de stad het hele jaar door op zondag open mogen zijn en vraagt daarom volgend jaar een erkenning aan als toeristische zone, zo meldt de ochtendkrant van De Standaard.
Van Eetvelt, die mee de gesprekken heeft gevoerd met het stadsbestuur, geeft toe dat zijn organisatie zich niet van harte achter die zondagsopening schaart. Het is volgens hem ‘een economische noodzaak’. ‘De winkels en hun concurrenten evolueren. Wij raden onze leden aan om mee te gaan in het online-verhaal, maar niet iedereen kan dat. En dan is openen op zondag een optie.’
Hij benadrukt dat Unizo niet zonder meer overstag is gegaan. ‘We hebben gepraat met de stad en hen gezegd dat als zij bereid waren om extra toeristen en kooplustigen aan te trekken, wij ook bereid zijn om een extra inspanning te doen.’
Inkomen niet bijspijkeren
Een bijkomend probleem is volgens Unizo het gebrek aan gemotiveerd personeel om op zondag een hele dag te werken. ‘Vlaanderen is een economisch welvarende regio geworden, mensen hebben het blijkbaar niet meer nodig om hun inkomen bij te spijkeren met zondagsinkomsten’, aldus Van Eetvelt.
‘Ik hóóp dat dat de reden is. Dat het niet zo is dat mensen niet willen werken op zondag want dan blijft alleen de zelfstandige over.’
De Unizo-topman waarschuwt op Radio 1 ook nog voor een evolutie in de richting van een zeven op zeven-economie.‘Daar zit volgens hem niemand op te wachten.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131217_00891570

Mijn mening:
Toen ik deze morgen op de radio hoorde dat het Antwerpse stadsbestuur de winkels iedere zondag wil openen, dacht ik in eerste instantie dat het wel een leuk idee is.
Wanneer ik er verder over nadacht vroeg ik mij af waar we met de wereld naar toe gaan. Zo’n tien jaar geleden, toen ik pas in het middelbaar zat, was zondag steeds familiedag. Op zondag deden wij leuke uitstapjes, gingen we op bezoek bij de oma (zelfs af en toe gingen we nog naar de mis)… Toen waren er bijna geen winkels open op zondag en dan heb ik het niet alleen over kledingwinkels, maar ook over supermarkten.
Intussen zijn bijna alle supermarkten open op zondagvoormiddag en doen ook kledingwinkels hun deuren zondag open als ze hiertoe een mogelijkheid zien. Dit is nog maar eens een bewijs van de drukke en jachtige samenleving waarin we leven. Door de week is er geen tijd meer om te winkelen, dus doen we het maar zondag. Zelf werk ik als jobstudent in een supermarkt, die ook op zondag open is. En ja, behalve op speciale dagen (zoals dag van de klant), is het steeds op zondag het drukst. Dan komen de meeste mensen inkopen doen.
Dit is inderdaad gemakkelijk, maar er is inderdaad een negatieve kant aan verbonden. Het is voor supermarkten moeilijk om personeel te vinden die op zondag willen werken.
En zoals in dit artikel ook wordt benadrukt, wat met de zelfstandigen? Kunnen zij nog wel volgen in deze economische concurrentie. Meer en meer buurtwinkeltjes doen de deuren dicht, omdat ze niet meer kunnen concurreren. Als dit voorstel goedgekeurd wordt, dan zal dit ongetwijfeld gevolgen voor deze mensen… Dan vraag ik mij af: waar gaan wij naar toe? Van een week met zes dagen en één rustdag zijn we aan het evolueren naar een dag met zeven werkdagen, maar wat komt er dan? De media heeft het de laatste jaren steeds meer over burnouts. Met zulke voorstellen zal dat er ongetwijfeld niet op beteren.

Zelf vind ik het jammer dat het principe van zondag rustdag verdwenen is, maar langs de andere kant moet ik wel toegeven dat het gemakkelijk is als er op zondag verschillende winkels open zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.