actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2013, 22:04
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
IMF: 'België moet meer inzetten op bijscholing'

IMF: ‘België moet meer inzetten op bijscholing’

Een nieuw IMF-rapport met aanbevelingen voor België bevat weinig verrassingen. Op middellange termijn moeten we werken aan onze concurrentiepositie. Ook beschermt ons land zij die werken te veel en moeten we meer inzetten op bijscholing.

De IMF-delegatie onder leiding van Edwin Gartner verbleef een week in ons land en sprak met allerhande instanties over de toestand van onze economie. Op basis daarvan maakte de delegatie een jaarlijks rapport met aanbevelingen voor België op.

Risico’s

De economische groeicijfers zijn alvast dezelfde als die van het Planbureau: 0,2 procent economische groei voor dit jaar en 1,1 procent in 2014. Op korte termijn liggen de risico’s voor onze economie vooral in het buitenland. Als de Europese groei de komende jaren (te) laag blijft zal dat ook ons land parten spelen.

Op middellange termijn is er meer werk aan de winkel. We slagen er voorlopig niet in onze concurrentiekracht structureel te verbeteren en dat is een risico, aldus het IMF. Wel vindt de organisatie het een goede stap dat er bovenop de index geen loonsverhogingen voorzien zijn.

Gezinnen

Positief is dat de privésector (gezinnen en bedrijven) ‘bijzonder gezond’ is. Er werd de jongste tijd stevig gespaard en er is een grote liquiditeit. Een modaal Belgisch gezin heeft bijvoorbeeld maar half zo veel schulden als een Nederlands gezin, gaf Gartner aan.

Ook de herstructurering van de banksector heeft de kredietverlening aan onze economie niet ondermijnd, klinkt het ietwat verrassend.

Ontslagvergoeding

Maar er zijn ook uitdagingen. Ons land beschermt vooral zij die werk hebben, onder meer met hoge ontslagvergoedingen. Daarnaast blijven de werkloosheidsuitkeringen erg hoog. Het geld zou beter gaan naar bijscholingen, zowel binnen bedrijven als vanuit de overheid, vindt het IMF.

België moet met andere woorden de ‘rigiditeit op de arbeidsmarkt’ wegwerken en het ‘arbeidspotentieel beter gebruiken’.

Het IMF heeft nog een tip voor de regering: focus voor de begrotingsinspanningen meer op middellange termijn. Zo neem je meer structurele maatregelen en werk je minder ad hoc. Al begrijpt het IMF dat dit in België, met zijn vele overheden, niet evident is.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131216_00890081

Mening:
Goed dat er zulke rapporten geschreven worden, dan weten we waar we kunnen op letten om het volgend jaar beter te doen. De risicofactoren moeten aangepakt worden. Wel leuk om te lezen is dat het met de privésector goed gaat, al merk ik daar precies zelf weinig van in het dagelijkse leven. De meesten die ik ken zijn niet te spreken over hun schulden. Misschien dat het in ons land beter gaat dan in Nederland, maar ik denk niet dat dat er voor de Belgische bevolking toe doet.
De tip om te focussen op middellange termijn vind ik zeer goed. Ik ben zelf ook van mening dat onze regering vaak een oplossing bied voor iets, en dan nog eens een oplossing voor het probleem dat ze daarmee creëerden, en ga zo maar door. Overhaaste beslissingen of zoals in het artikel gezegd, ad hoc beslissingen zijn volgens mij nooit goed. Niet voor een overheid, maar ook niet voor ons als "gewone burger".
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.