actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2013, 00:43
M*RIE.MOONS1 M*RIE.MOONS1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Itegem
Posts: 40
Jobsaldo private sector blijft op negatief staan

Jobsaldo private sector blijft op negatief staan

Tussen 2011 en 2012 werden 187.000 jobs gecreëerd. Tegelijk gingen er 201.500 jobs verloren. Dat blijkt uit een analyse van het Leuvense onderzoeksproject DynaM.

In de nieuwe DynaM Analyse 2013 vergelijken onderzoekers van het Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving (HIVA) de crisisperiode 2008-2009 met die van 2011-2013. In beide periodes evolueerde de tewerkstelling negatief. Vooral in de tweede periode kreeg de arbeidsmarkt het zwaar te verduren, zeggen de onderzoekers.

Dit schrijven ze toe aan een verschil in dynamiek tussen beide periodes. In absolute cijfers werden er over de volledige periode 2005-2012 nooit zo weinig jobs gecreëerd als tijdens de tweede economische dip. Tussen 2011 en 2012 kwamen er slechts 187.000 nieuwe jobs bij, terwijl er 201.500 verloren gingen. In de periode 2008-2009 ging het nog om 198.422 nieuwe jobs en 218.272 verdwenen banen.

De nettojobgroei blijft met andere woorden negatief. Er worden ook minder nieuwe jobs gecreëerd. De jobcreatie op de Belgische arbeidsmarkt was de laatste tien jaar nooit zo laag als tijdens de voorbije crisisperiode, besluiten de HIVA-onderzoekers. De naschok van de crisis liet zich tijdens de tweede dip harder voelen dan op basis van de economische evolutie kon vermoed worden, klinkt het.

De onderzoekers leggen de oorzaken onder andere bij buffers zoals de tijdelijke werkloosheid. Samen met andere tijdelijke anticrisismaatregelen vermeed die veel ontslagen tijdens de eerste crisisperiode, maar het effect verminderde. In 2013 maakten 185.000 bedrijven gebruik van de maatregel, in 2009 waren er dat 210.900.

Bron: Jobat, De Standaard, 14/12/2013

eigen mening: Ik vind het zeer relevant dat dit soort nieuws onder de kijker worden geplaatst. Onze economische groei hangt sterk af van hoeveel jobs er bijkomen. Dat deze dan nog niet verbeteren vind ik toch niet z'n goed teken. De onderzoekers vermelden dat dit het gevolg is van de buffers as tijdelijke werkloosheid waardoor vele jobs nu pas sneuvelen in plaats van in de eerste crisisperiode. Hierdoor vraag ik mij af of deze buffers dan uiteindelijk want hun nodige doel bereiken en misschien dat men hier eens over moet nadenken zodat dit probleem verholpen kan worden. Ik zelf heb ook al gemerkt dat er minder jobs in de aanbieding zijn. Toen ik namelijk achttien werd, wou ik graag tijdens de vakantie als jobstudente ergens gaan werken. Maar een job vinden is niet meer zo simpel. Ik hoop dat deze situatie snel verholpen kan worden zodat (bijna) iedereen terug aan het werk kan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.