actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2014, 16:41
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Lesbische meemoeders moeten eigen kind niet langer adopteren

Lesbische meemoeders moeten eigen kind niet langer adopteren


De Senaatscommissie Justitie heeft woensdagmiddag het wetsvoorstel goedgekeurd waardoor de meemoeder in een lesbisch koppel dezelfde rechten krijgt als de echtgenoot in een heterokoppel. Daardoor hoeft een meemoeder haar eigen kind niet langer te adopteren. Enkel het Vlaams Belang stemde tegen.
Door de nieuwe regeling zijn de afstammingsregels die gelden voor heterokoppels voortaan ook van toepassing op lesbische koppels. De vrouw die gehuwd is met de vrouw die bevalt, is automatisch meemoeder en geniet dezelfde rechten. Is het lesbische koppel niet getrouwd, dan kan de partner het kind erkennen, net zoals bij hetero-koppels.

Het oorspronkelijke wetsvoorstel werd ingediend door Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) en voorzag ook een regeling voor homokoppels die een kind willen krijgen en een verbod op commercieel draagmoederschap. Maar het voorstel bleek te uitgebreid om nog voor de ontbinding van het parlement goedgekeurd te raken. Daarom werd gekozen om in te stemmen met een amendement dat de oorspronkelijke tekst vervangt door het wetsvoorstel van Els Van Hoof (CD&V) dat zich beperkt tot de lesbische koppels.

'Elf jaar nadat het mogelijk is voor personen van hetzelfde geslacht om te huwen, zeven jaar nadat hen het mogelijk is gemaakt om een kind te adopteren en vijf jaar na mijn eerste voorstel hieromtrent, is dit een nieuwe en broodnodige stap in de strijd tegen de discriminatie van lesbische koppels', stelde Jean-Jacques De Gucht.

Els Van Hoof wees erop dat de bestaande situatie allesbehalve wenselijke was en dat het politiek draagvlak om hieraan een einde te maken groot was. 'Als twee vrouwen samen kiezen voor een kind, moeten ze dezelfde kansen kunnen krijgen als heterokoppels. Met deze regeling krijgen de kinderen een dubbelzijdige afstammingsband met zijn wensouders, wat het kind beter beschermt.'

Bart Laeremans (Vlaams Belang) protesteerde fel tegen de manier waarop de behandeling van het wetsvoorstel en de stemming verliep. Hij was de enige die tegen stemde.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf2014...ampaign=seeding
Mening: Het wetsvoorstel dat de Senaatscommissie Justitie vandaag heeft goedgekeurd, kan ik alleen maar toejuichen. Binnenkort zullen meemoeders in een lesbisch koppel dezelfde rechten krijgen als de echtgenoot in een heterokoppel. De echtgenote heeft dus dezelfde rechten als de moeder van het kind. Eigenlijk vind ik dit niet meer dan logisch. Wanneer een (al dan niet lesbisch) koppel beslist om voor een kind te gaan, zal hun relatie normaal gezien een stevige basis hebben en zullen ze klaar zijn voor de komst van een baby. Indien dit niet het geval is, zullen lesbische koppels niet direct aan een adoptie denken. Ik ben blij dat onze maatschappij steeds opener wordt tegenover mensen die anders geaard zijn, zij hebben er niet voor gekozen om zo te zijn en verdienen naar mijn mening dezelfde rechten als iemand die hetero is. Ik ben wel benieuwd wat de tegenargumenten van Bart Laeremans van het Vlaams Belang zijn, aangezien hij tegen het wetsvoorstel heeft gestemd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2014, 16:18
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Thumbs up

Wij leven in een snel evoluerende maatschappij. Vandaag de dag kennen we veel verschillende samenlevingsvormen: alleenstaanden, eenoudergezinnen, samenwonenden, enz. Maar het Burgerlijk Recht dat wij vandaag kennen is nog altijd vooral afgestemd op het klassieke gezin en beantwoordt bijgevolg niet aan de maatschappelijke realiteit. Daarom ben ik zeer blij dat meemoeders hun eigen kind niet langer moeten adopteren. Tot op 26 maart ’14 moest een meemoeder via de adoptieprocedure het kind waarvan haar echtgenote of samenwonende partner bevallen is, adopteren. Dit is een zeer complexe procedure die minstens een half jaar duurt. Door het Burgerlijk Wetboek nu aan te passen op het vlak van meemoederschap zal deze procedure snel, eenvoudig en juridisch correct geregeld worden. Dit heeft ook zijn voordelen voor het kind. Zo geniet het kind direct van de juridische bescherming van haar of zijn beide ouders. Ik ben zoals je kan lezen zeer blij dat deze wet eindelijk is toegepast. Dit zou naar mijn mening al veel vroeger mogen gebeurd zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th March 2014, 15:53
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik vind dit niet meer dan juist! Bij een heterokoppel moet de vader toch ook niet het kind adopteren? Waarom moet dat dan wel voor holebi koppels? Ik kan mij voorstellen dat koppels echt geen behoefte hebben aan heel deze papierheisa op dat moment. Het is voor een lesbisch koppel al niet zo evident om een kindje te krijgen, waarom maakt men het dan nog moeilijk? Ik ben enorm blij voor de toekomstige lesbische mama's. Ik vind het een geweldige wet.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th March 2014, 17:30
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Vanaf nu moet een meemoeder haar eigen kind niet langer adopteren. Dat bespaart enorm veel tijd en papierwerk. Ik vind het heel gek dat dit wetsvoorstel nog niet vroeger is goedgekeurd. Vaak wordt er een eicel van de ene moeder in de andere geplaatst, zodat beide mama's in principe gelijkwaardig zijn. Deze wet is een stap in de goede richting. Onze samenleving wordt opener en bestaat niet meer uit klassieke gezinnen (vader en moeder), maar evolueert naar nieuwe gezinsvormen. (éénoudergezinnen, nieuw samengestelde gezinnen, gezinnen met co-ouderschap, gezinnen met twee moeders of vaders…)

Holebi koppels moeten dezelfde rechten krijgen als heterokoppels. Er moet natuurlijk altijd rekening gehouden worden met de rechten, noden en behoeften van het kind. Kinderen moeten omringd worden door liefde en warmte. Ik ben er zeker van dat twee vrouwen of twee mannen dit even goed doen als een gezin dat bestaat uit een man en een vrouw. Jammer dat deze wet enkel voor lesbische koppels is goedgekeurd. Ook homokoppels hebben het recht om een kind samen op te voeden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.