actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2010, 16:23
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Man krijgt 12 maanden cel voor 'stalking' via Facebook

Een 38-jarige man uit Rillaar heeft 12 maanden effectieve gevangenisstraf gekregen van de rechtbank van Leuven omdat hij twee agenten opgezocht heeft op Facebook en bedreigd via mail.

In oktober 2008 veroorzaakte de man in dronken toestand een verkeersongeval. Hij kreeg zes maanden cel.

Bij het opmaken van het proces-verbaal had de man de namen van de betrokken agenten gezien. Hij zocht hen op via Facebook en stuurde een vriendschapsverzoek. De twee agenten weigerden, maar de man kon toch hun e-mailadres bemachtigen.

"De man heeft hen opgezocht op Facebook, probeerde in hun privéleven binnen te dringen en uitte bedreigende en vunzige taal. Hij bleef die mensen achtervolgen en belagen", zegt de advocaat van de agenten, Erik Schellingen.

De agenten dienden een klacht in. Ze hebben nu ook een schadevergoeding gekregen. "Dat men politiemensen gaat zoeken via Facebook en gaat indringen in hun privéleven, heb ik nog nooit meegemaakt", zegt Schellingen. "Facebook maakt dat mensen elkaar kunnen terugvinden, met alle negatieve gevolgen van dien."

Bron: www.gva.be

Mijn mening:
Ik heb een eigen mening over het sociale aspect van facebook. Ik zal nooit personen toevoegen die ik niet ken, omdat je daar wel eens problemen mee kunt krijgen. In dit geval is de situatie wel vrij extreem, maar via facebook is dat toch wel vrij eenvoudig. Ik zal er nooit een voorstander van worden, maar ik begrijp wel dat jongeren facebook leuk vinden voor hun sociale contacten te kunnen onderhouden. Voor alle duidelijkheid moeten gevallen als deze in het artikel wel vermeden worden, zodat we ernstigere zaken kunnen vermijden!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2010, 16:36
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Ik denk net als zoveel mensen, dat we niet genoeg stilstaan bij de gevaren van dit soort netwerken. Zoals nu daadwerkelijk blijkt kunnen mensen met minder goede bedoelingen veel over je privéleven te weten komen en dit tegen je gebruiken.

Doet me er trouwens aan denken dat ik ' The social network' dringend is moet gaan zien in de bioscoop Weet iemand of er in deze film eigenlijk ook ingegaan wordt op de gevaren van facebook en dergelijke?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2010, 19:44
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Een jaar cel voor beledigen agenten op Facebook

LEUVEN - De Leuvense correctionele rechtbank heeft maandag een 38-jarige man uit Aarschot veroordeeld tot 12 maanden cel en een boete van 550 euro omdat hij eind vorig jaar twee agenten van de lokale politie van Aarschot wekenlang provocerende en beledigende berichten stuurde via de sociale netwerksite Facebook.
De man stond ook terecht voor weerspannigheid aan de agenten en het bewust proberen aanrijden van een parkeerwachter.

De man was op 28 oktober 2009 als bestuurder van een voertuig betrokken bij een ongeval. Toen de twee agenten ter plaatse kwamen bleek hij zichtbaar dronken. Hij stelde zich tegenover de agenten ook agressief en bedreigend op. Nadat de man het proces-verbaal ontvangen had stalkte hij het duo een maand lang via Facebook.

In februari 2009 probeerde hij met grote snelheid in te rijden op een vrouwelijke parkeerwachter, nadat die een retributiebon had geschreven. De vrouw kon naar eigen zeggen maar net op tijd wegspringen.

Onder meer verwijzend naar zijn gevuld strafregister met veroordelingen voor gelijkaardige feiten bestempelde de Leuvense rechter de man 'als een agressieve, gevaarlijke en asociale persoonlijkheid'. 'Een fikse effectieve gevangenisstraf is de enige efficiënte manier om recidive te vermijden', aldus de rechter.

De twee agenten hadden zich burgerlijke partij gesteld en kregen elk 750 euro schadevergoeding. De vrouwelijke parkeerwachter kreeg 500 euro toegewezen.

bron: De Standaard

Mijn mening:
Zoals Jonathan al zei staan de mensen er tegenwoordig echt niet bij stil welke gevaren Facebook allemaal heeft. Het is wel allemaal leuk en je kan op deze manier je sociale contacten onderhouden, maar er zijn ook minder leuke dingen waar je mee geconfronteerd kan worden. Ik vind het echt belachelijk van deze man dat hij niet gewoon zijn boete heeft betaald en verder gaat met zijn leven. Hij had tenslotte te veel gedronken en reed veel te snel. Als hij nu gewoon had betaald was het probleem opgelost. Maar nee, meneer was het hier niet mee eens en wou het hier niet bij laten. Met als gevolg dat hij die parkeerwachters stalkte en nu een gevangenisstraf aan zijn been heeft.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2010, 22:02
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Hoewel ik stalking, op welke manier dan ook, niet door de beugel vind kunnen, stel ik me bij 'nieuwsberichten' als deze wel eens de vraag of de strafmaat gekoppeld aan het misdrijf even zwaar zou zijn als er geen agenten bij betrokken waren. Ik kan me immers moeilijk voorstellen dat hetzelfde lot deze man zou toekomen, wanneer hij in plaats van twee agenten gewoon 'Jan en Lies van om de hoek' met mailtjes zou bestookt hebben. Of wat moeten we anders opmaken uit de steeds vaker verschijnende krantenartikels over misdadigers die een dag na het plegen van hun criminele feiten alweer blij en vrij rondhuppelen? Het aloude politieprincipe 'iedereen gelijk voor de wet' is in België naar mijn mening dan ook bijzonder ver te zoeken...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th November 2010, 00:02
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Ik kan me vinden in de mening van Leen. Het gaat hier om 2 agenten die werden bedreigd en kregen een leuke schadevergoeding, maar zouden die 'Jan en Lies van om de hoek' ook zo'n schadevergoeding gekregen hebben? Zelf vind ik 12 maanden cel enorm overdreven, gewoon die boete is al genoeg. En trouwens voor zo iets als 'stalking' krijg je 12 maanden en voor dronken een parkeerwachter aanrijden krijg je 6 maanden. Ik voel mij opeens toch niet meer zo veilig.

Facebook is op dat vlak ook maar een simpel sociaalnetwerk. Je kan iedereen vinden aan de hand van zijn voornaam en achternaam. Ook de privé - instellingen vind ik maar pover, zelf heb ik veel problemen gehad omdat blijkbaar iedereen mijn emailadres kon zien. Ik heb hulp moeten zoeken omdat ik gewoon niet wist hoe ik dit kon aanpassen.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th November 2010, 12:25
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Man krijgt 12 maanden cel voor 'stalking' via Facebook

Het is niet meer dan terecht dat de man een celstraf krijgt. Als je mensen serieus gaat bedreigen en probeert binnen te dringen in hun privéleven ben je al enorm laag gevallen. Ik hoop dat dit voorval een voorbeeld mag zijn voor alle mensen die in de toekomst agenten gaan stalken. Elke vorm van bedreigende taal naar eender wie zou hardnekkig de kop moeten worden ingedrukt. We leven in 2010, niet meer in 1900...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.