actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2009, 09:53
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Pollen worden hardnekkiger en mensen met hooikoorts hebben langer last

Pollen worden hardnekkiger en mensen met hooikoorts hebben langer last

BRUSSEL - Steeds meer hooikoortspatiënten zijn allergisch voor meerdere soorten pollen. Ze kampen ook vaker met een vruchtenallergie.
Van onze redactrice

Slecht nieuws voor mensen met hooikoorts. Sinds eind vorige week staat de berk weer in bloei, en dat is de grootste boosdoener voor mensen die allergisch zijn voor boompollen.

Maar daar houdt het slechte nieuws niet mee op. Door de opwarming van de aarde duurt het pollenseizoen niet alleen langer, er zijn ook meer pollen in de lucht. De milieuvervuiling zorgt er ook voor dat boompollen meer eiwitten bevatten die de allergische reactie veroorzaken. Bovendien zijn steeds meer mensen allergisch voor verschillende soorten pollen tegelijk én ontwikkelen steeds meer mensen een allergie voor pit- en steenvruchten boven op hun pollenallergie.

Dat zegt professor Didier Ebo, allergoloog aan de universiteit van Antwerpen. Zijn faculteit heeft onderzoek gedaan bij patiënten die zich aanmelden bij het universitaire ziekenhuis met neus-, oog- en astmaklachten. Klachten die zouden kunnen wijzen op allergieën voor huisstofmijt of boom-, gras- of onkruidpollen.

'Op drie momenten hebben we zo'n 300 tot 400 mensen ondervraagd. De eerste keer medio jaren zeventig. Een tweede keer begin jaren negentig en een laatste keer in 2005. Wat bleek? Zowel in de jaren zeventig als in 2005 was 75 procent van die patiënten allergisch voor huisstofmijt. Als je rekening houdt met de preventiecampagnes daarover, dan zou je dat al een stijging kunnen noemen', zegt Ebo. 'Het percentage patiënten dat allergisch is voor graspollen, is stabiel gebleven in die dertig jaar: 70 procent van de patiënten blijkt daar allergisch voor. Maar terwijl dertig jaar geleden maar 15 procent allergisch was voor boompollen, was dat cijfer in 2005 al opgeklommen tot 60 procent. Het aandeel mensen met een onkruidpollenallergie is in die tijd verdubbeld.'

'Maar terwijl vroeger maar een op de vijftien patiënten met een allergie voor boompollen ook klaagde over last bij het eten van pit- en steenvruchten, zal nu al de helft van de mensen met een boompollenallergie vroeg of laat een allergie ontwikkelen voor vruchten als appels en perziken.'

Heel zeker zijn de onderzoekers niet over de oorzaak van die trend, maar ze wijzen vooral de opwarming van de aarde en de vervuiling van het milieu met de vinger. 'De samenstelling van de pollen verandert door de milieuvervuiling', zegt Ebo. 'Ze bevatten een hogere dosis van het eiwit dat de allergische reactie veroorzaakt. Dat eiwit is voor 80 procent hetzelfde als een eiwit dat in de vrucht die uit het stuifmeel is ontstaan, terug te vinden is. Logisch dus dat mensen die allergisch zijn voor het stuifmeel, ook gaan reageren op de vrucht.'

Een vierde van de bevolking zou dezer dagen met een allergie kampen. Zo'n 15 procent van de mensen heeft last van hooikoorts. Ook die cijfers zitten in de lift.

'Daar zijn verschillende redenen voor', zegt Ebo. 'Door de manier waarop we nu leven - beter geïsoleerde huizen, meer antibiotica, meer hygiëne - is ons immuunsysteem minder efficiënt geworden. Daardoor zijn we gevoeliger voor allergieën. Welke allergieën we ontwikkelen, heeft te maken met omgevingsfactoren, zoals klimatologische veranderingen of luchtvervuiling. Dat we over meer en andere levensmiddelen beschikkeng, speelt ook mee.'

Wie een pollenallergie heeft, kan het best op tijd met zijn behandeling beginnen. En dat is net voor de pollen in de lucht zitten. Wanneer dat is, kunt u vinden op: www.airallergy.be

Bron: www.destandaard.be, 09/04/09
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2009, 10:55
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Dit verbaasd mij helemaal niet. Zelf heb ik op 12-jarige leeftijd een allergie voor graspollen ontwikkeld. Mijn jongere broer had hier al enkele jaren voordien last van. Sinds enkele jaren heeft ook mijn oudere broer last van hooikoorts in de lente. Deze pollenallergie heeft dus stilletjes aan bijna elk kind uit het gezin in zijn greep, alleen mijn oudere zus blijft nog gespaard maar hoe lang zal dat nog duren? Ik en mijn 2 broers nemen cetricine wanneer we last krijgen van onze allergie, dat is meestal alleen in de lente en de zomer. Dit is dus het levende bewijs van de enorme groei van het aantal mensen met een pollenallergie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th April 2009, 20:53
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Sinds mijn 16de ben ik allergisch voor graspollen en huisstofmijt . Mijn broer is 2 jaar jonger en is allergisch voor graspollen sinds vorig jaar. Het effect van de opwarming van de aarde heeft duidelijk gezorgd voor actievere pollen. Het pollenseizoen is niet alleen langer, er zijn ook meer pollen in de lucht. Dit heeft tot gevolg dat er elk jaar meer hooikoortspatiënten komen, bijvoorbeeld mijn broer. Hooikoorts kan behoorlijk lastig zijn. Door al dat snotteren en niezen krijgen sommige mensen hoofdpijn. Ikzelf kon er niet van slapen. Overdag zet ik mijn raam open, waardoor er dus wat pollen in mijn kamer terecht komen. Dit had tot gevolg dat ik ’s avonds serieus moest niezen. Ook op school kan hooikoorts behoorlijk lastig zijn. Als je voortdurend moet niezen, kun je niet goed opletten. Gelukkig neem ik nu medicatie waardoor ik er nu helemaal geen last meer van heb. Nu kan ik tenminste rustig buiten tennissen of fietsen, terwijl ik dat vroeger helemaal niet kon tijdens het pollenseizoen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th April 2009, 17:43
Jente Brughmans Jente Brughmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Brecht
Posts: 29
Vroeger kwam je af en toe eens iemand tegen die last had van hooikoorts. Tegenwoordig zie je meer en meer last krijgen van hooikoorts en dit in je directe omgeving. Ikzelf heb er geen last van, maar het blijft voor die personen toch lastig. Dat het door de opwarming van de aarde komt verbaasd me min of meer niet meer. Tegenwoordig heeft alles met alles te maken en dus verschiet ik hier niet meer van.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.