actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2012, 09:55
J*ns Smolders J*ns Smolders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 29
Werknemers Ford blokkeren vestigingen in Genk en Lommel

In Genk hebben vakbondsmilitanten vannacht de wacht opgetrokken voor de poorten van Ford. De werknemers Ford blokkeren ook uit solidariteit de vestiging in Lommel.

De verslagenheid en gelatenheid is deze nacht stilaan overgeslagen naar woede aan de bedrijfspoorten van Ford Genk. Er werd een carrosserie, een soort ruwbouw van een wagen, naar buiten gereden en in brand gestoken.

Volgens vakbondsafgevaardigden, die de nacht doorbrachten aan de poorten, moesten sommige werknemers naar huis gestuurd worden, om daar hun woede te bekoelen.

Strijdbaar

De werknemers zijn strijdbaar omdat ze gaan voor een grote ontgslagpremie. 'We hebben een beurtrol opgesteld', zei een militant aan VRT-radio. 'We maken ons sterk dat we dit lang kunnen volhouden. Er gaan zware onderhandelingen moeten worden gevoerd met Ford, we moeten er alles uit halen wat erin zit.'

De leden van de ochtendploeg, die rond 6 uur aan de bedrijfspoorten arriveerden, hebben zich gewoon aangemeld en konden dan weer vertrekken. Ze bleven na het aanmelden wel aan de poort staan. Kort na 6 uur is een nieuwe lading houten paletten aangevoerd om het vuur
brandende te houden.

Een Britse vrachtwagenchauffeur uit Dagenham wilde absoluut het bedrijf binnenrijden om te leveren, maar hij geraakte uiteraard niet voorbij de geblokkeerde poort. Het ziet er dus naar uit dat de Fordarbeiders zwaar strijd gaan leveren voor hun fabriek, waarbij niets het bedrijf mag verlaten.

Testbaan Lommel

Ook de testbaan van Ford Europa in Lommel ligt sinds donderdagochtend voor voorlopig 24 uur plat. De staking in Lommel ging van start na het vertrek van de nachtploeg.

Een zestigtal actievoerders blokkeert sinds 6 uur vanochtend de toegang van de testbaan,
waar normaal gezien testen zouden plaatsvinden voor de nieuwe Mondeo.

De vakbonden hopen met de actie in Lommel de directie van Ford Europa onder druk te zetten. Op de testbanen in Lommel werkt een vierhonderdtal mensen. Ze leggen het
werk neer uit solidariteit met hun collega's bij Ford Genk.

Bron: De Standaard 25 oktober
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121025_004

Ik vind het zeer erg wat er gebeurt is voor al die mensen en hun families.
dit is een zware deuk in hun inkomen en zal voor veel mensen een groot probleem opleveren.
Daarom vind ik ook dat de werknemers in hun recht zijn en steun ik hen volledig, omdat zij hier niets aan konden doen maar het bedrijf wel.
Het is hun goed recht om deze vestigingen te blokkeren, maar als ik hun was zou ik al op zoek zijn naar ander werk, want of ze nu protesteren of niet ze zullen toch ontslagen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.