actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2012, 15:06
Emily Warpy Emily Warpy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Heultje
Posts: 28
Plopsaland wil gehandicaptenbeleid herzien.

Plopsaland wil gehandicaptenbeleid herzien.

DE PANNE - Plopsaland is bereid om zijn gehandicaptenbeleid te zien. Het park heeft recent de regels verstrengd en het ontzegt mensen met een handicap de toegang tot een aantal attracties.

Sinds de Plopsa Group haar toegangsreglement aanpaste, laten mensen met een handicap massaal van zich horen.

Het nieuwe beleid is als sinds de start van het pretparkseizoen een feit. Mentaal gehandicapten mogen in Plopsaland niet langer op de Boomstammetjes, de SpringFlyer, de Wienerwalz en de Mega Mindy Jetski. Voor mensen met een fysieke handicap gaat het zelfs over 19 attracties.

Het Centrum voor Gelijke Kansen kreeg al 25 klachten over het nieuwe toegangsbeleid. Ook minister Pascal Smet floot het pretpark terug.

Het pretpark wil zijn beleid nu herzien in samenwerking met het controlebedrijf TÜV SÜD Benelux alle attracties doorgelicht op veiligheid voor mensen met een handicap. Ook de organisaties voor mensen met een handicap zouden betrokken worden. Dat zei directeur Steve Van De Kerkhof vanmorgen in "De ochtend" op Radio 1.

Van De Kerkhof blijft het verbod wel verdedigen en benadrukt dat elke park op dit moment autonoom kan beslissen over wat veilig en niet veilig is voor mindervaliden. Daarom besliste Plopsa om advies in te winnen bij het controlebedrijf.

"Bij ons is het risico ook iets groter dan in andere parken, omdat we meer kleinere kinderen hebben en daardoor hebben we ook meer mindervaliden. We willen dat elke bezoeker 100% veilig is op een attractie", aldus Van De Kerkhof.

Plopsaland overlegt vandaag met Downsyndroom Vlaanderen en later deze week met het Centrum voor Gelijke Kansen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120426_048

Mijn mening: Veiligheid primeert boven alles in een pretpark. Ik juich het toe dat Plopsaland zich zorgen maakt over de veiligheid van haar bezoekers. Maar misschien gaan ze wat te kort door de bocht. Want waar trek je de grens? Ik vind het een zeer goed initiatief dat ze er experts bij betrekken. Misschien had het beter geweest dat ze dit gedaan hadden voor het pretparkseizoen begon. Nu wordt een bepaalde groep mensen misschien ten onrechte uitgesloten terwijl dit met de juiste begeleiding, ondersteuning niet nodig is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2012, 13:23
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Plopsaland moet inderdaad goed nadenken over het veiligheidsbeleid. Het pretpark heeft denk ik een goede stap gezet om zo'n plan te lanceren. Toch heb ik ergens wel begrip voor de situatie van het park. Waar trek je de lijn? Mensen kunnen wel zeggen dat de persoon in kwestie capabel genoeg is om in een attractie te zitten, maar je weet dat nooit goed denk ik. Het hoeft niet per se iemand te zijn met een mentale of fysieke beperking. Maar vanaf het moment dat je uitzonderingen begint te maken, zet je de hele regeling op de helling. Het is ooit in Bobbejaanland ook geweest dat een gehandicapte man uit een bootje was gevallen in een attractie. Een hele procedure om af te handelen, zowel voor het gezin van het slachtoffer als voor het pretpark. Ik denk dat duidelijke regels dit willen tegengaan. Of hier sprake is van discriminatie? Ik begrijp de punten van de ouders zeker en vast, maar ik denk dat de veiligheid van hun kind minstens zo belangrijk is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th April 2012, 11:42
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik ben het volledig eens met de meningen die hier al geformuleerd staan.
Plopsaland had dit beleid moeten toepassen voor het seizoen begon. Het is zeer goed dat ze denken aan de veiligheid van de bezoekers maar is dit niet wat drastisch? Ik denk dat ze hier niet genoeg over nagedacht hebben! Er is duidelijk geen professioneel beleid gevoerd.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th April 2012, 18:25
niels.geboers niels.geboers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 30
Plopsaland wil gehandicaptenbeleid herzien.

Ze doen inderdaad goed aan dat ze het beleid willen herzien, maar ze hadden hier veel eerder aan moeten denken. De meeste mensen met handicap kunnen niets aan hun handicap doen. Toch vind ik dat plopsaland niet helemaal fout is geweest in deze beslissing. Natuurlijk gaat veiligheid boven alles, maar dat niet alleen. Gehandicapten moeten ook namelijk inzien dat ze niet in alle attracties kunnen, ook al is dit misschien moeilijk te aanvaarden. Want dit zou misschien andere mensen ook in gevaar kunnen brengen, je kan ook niet van plopsaland gaan verlangen dat ze alle attracties zullen aanpassen zodat de gahandicapten er in kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.