actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2013, 12:29
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Drie keer sneller op het werk met auto dan met openbaar vervoer

Drie keer sneller op het werk met auto dan met openbaar vervoer

Vergeet het openbaar vervoer! Wie dagelijks naar het werk pendelt, wint gemiddeld een uur als hij kiest voor een rit met de auto in plaats van trein/tram/bus. Zelfs op een dag met file brengt de auto u nog steeds sneller op het werk.

Het tijdsverschil in woon-werkverkeer tussen auto en openbaar vervoer is groot, berekende het Radio1-programma Hautekiet. Het vroeg 750 pendelaars om te berekenen hoe lang ze erover doen om dagelijks op het werk te geraken (enkele reis), met openbaar vervoer of de auto. Bij het reizen met auto werd gevraagd een onderscheid te maken tussen een gewone dag en een filedag.
Wat blijkt? Gemiddeld deden de pendelaars er 1u34 over om naar het werk te reizen met het openbaar vervoer. De auto bracht hen in 36 minuten naar het werk, of een verschil van bijna een uur. Zelfs op een ouderwetse filedag wint een autopendelaar nog steeds 37 minuten tegenover het openbaar vervoer. Omdat je na het werk ook nog terug naar huis moet, moet je de reistijden (en reiswinsten) al snel verdubbelen.

De niet-gestratificeerde steekproef toont aan dat het openbaar vervoer gezien de lange reistijden nog lang geen perfect alternatief vormt voor pendelaars. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 68% van de deelnemers koos voor een rit met de auto naar het werk. Volgens Hautekiet is er ook niet meteen een oplossing. Inzetten op betere reistijden op het openbaar vervoer kan minder autofiles tot gevolg hebben. Daardoor wordt een rit met de auto opnieuw aantrekkelijker.

Bron : De Standaard, 22 april 2013, http://www.standaard.be/artikel/det...130422_00549947

Commentaar : Langs de ene kant verbaast het me wel dat de auto wint van het openbaar vervoer. Dagelijks hoor je op de radio zovele files en problemen met het verkeer, terwijl de bus bijvoorbeeld op de pechstrook mag rijden. Langs de andere kant vraag ik me af of de hoeveelheid tijd dat het openbaar vervoer spendeert aan te laat te komen, ook bij de ‘reistijd’ is bijgerekend. Vandaag zelfs nog is mijn bus niet komen opdagen, ik stond tien minuten op voorhand aan de bushalte en ze kwam gewoonweg niet. Dan maar 40 minuten moeten wachten op de volgende bus. Ik wil de auto helemaal niet promoten, in tegendeel, want wanneer we dan beginnen over het milieu of op financieel vlak, snap ik dat het openbaar vervoer hier toch de voorhand neemt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2013, 17:57
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Al ga je nog zo snel, het openbaar vervoer vertraagt je wel.

Ik ken het gevoel van lang te wachten op mijn bus. Soms komt ze inderdaad helemaal niet opdagen, ofwel komt ze zo laat dat ik beide verbindingen mis (de treinen van Herentals naar Mol). Dat is zo enerverend en ik ben van wil om voor mijn rijbewijs te gaan, gewoon omdat ik soms zo lang moet wachten op mijn bus. Vooral als de lessen om tien voor zes eindigen, kan het zijn dat mijn bus tot een half uur te laat komt. Na een paar keer wordt dat wel eens te veel. Bon, volgens mij kan het openbaar vervoer weinig doen aan de vertragingen, maar dat neemt de frustratie bij de reizigers natuurlijk niet weg. Drie keer sneller op het werk vind ik wel extreem snel dan. Maar goed, al bij al heb ik niet echt te klagen over mijn verbinding met school.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.