actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2014, 11:14
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
KU Leuven beslist: zwakste eerstejaars mogen niet door

Hoewel minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) een ‘pact’ wou met alle universiteiten, besliste de academische raad van de KU Leuven vandaag om de eerstejaars die te zwak scoren tegen te houden. Dat vernam De Standaard dinsdagochtend.
Studenten die in het eerste jaar voor niet meer dan 30 procent van de studiepunten geslaagd zijn, mogen zich het jaar daarop niet meer inschrijven voor dezelfde opleiding. Dat heeft de KU Leuven definitief beslist.

Met die maatregel wil de KU Leuven de doorgeslagen flexibiliteit stoppen. Vorige week al schreef De Standaard over de plannen van de KU Leuven, waarop de universiteiten van Gent, Brussel en Antwerpen niet meteen enthousiast reageerden. Leuven neemt de vlucht vooruit, klonk het wrevelig, net nu er aan een gezamenlijk voorstel gewerkt wordt in de Vlaamse Interuniversitaire Raad (Vlir)

Ook de minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V) drong sterk aan op een eensgezinde aanpak. ‘Ik pleit voor een pact tussen de universiteiten en hogescholen', zei in De Standaard. Rik Torfs liet daarop weten dat hij de KU Leuven zelf mag beslissen over het regelement en de kwaliteitsstandaarden.

Daarom heeft de academische raad de plannen vandaag definitief gemaakt. Het verbod om na een zwak eerste jaar niet meer aan dezelfde opleiding te beginnen, zal gelden voor één academiejaar. KU Leuven had al gemeld dat er uitzonderingen zouden bestaan voor studenten die door externe redenen slecht scoren.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141125_01394749 (25/11/2014)

Eigen mening: Ik vind dit een goede maatregel, al besef ik wel dat het de keuze voor het hoger onderwijs een pak moeilijker zal maken. Studenten die twijfelen aan een bepaalde universitaire richting zullen nu veel beter moeten nadenken en een realistische keuze maken. Ik denk dat veel mensen vaak naar de universiteit gaan en zich te veel laten leiden door dromen en te weinig door wat ze kunnen. Er zijn namelijk veel studenten die enkele jaren studeren en opgeven zonder diploma. Deze maatregel moet dit ook moeilijker maken en zo kosten besparen voor ouders.

Laatst aangepast door Toon.H*yselbergs : 25th November 2014 om 11:27.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.