actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2014, 15:14
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Sociale huurders beboet als ze geen Nederlands kennen

Sociale huurders beboet als ze geen Nederlands kennen

Sociale huurders riskeren een boete als ze niet kunnen bewijzen dat ze een mondje Nederlands spreken. Dat heeft Vlaams minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA) gezegd in “De zevende dag”.

Om in aanmerking te komen voor een sociale woning gelden verschillende voorwaarden. “Eén van de voorwaarden is nu dat je de bereidheid moet tonen om Nederlands te leren. Maar daar is geen resultaat aan gekoppeld. We gaan nu van een inspanningsverbintenis naar een resultaatsverbintenis”, zegt Liesbeth Homans.

De minister ontkent dat het de bedoeling is om mensen uit een sociale woning te zetten of om de toegang tot een sociale woning te weigeren. “Dat druist ook in tegen de grondwet.”

De verplichting geldt voor iedereen, ook voor Franstaligen die een sociale woning huren. De enige uitzondering is voor analfabeten of mensen die er medisch niet toe in staat zijn. Bij hardnekkige weigering is er een boete die kan oplopen tot 5.000 euro.

"Je moet geen boek van Hugo Claus kunnen lezen"
Als mensen mekaar begrijpen helpt dat om de leefbaarheid te vergroten vindt Homans. “Ik verwacht ook niet dat de mensen een boek van Hugo Claus kunnen lezen.

"Ik verwacht gewoon dat ze de buren kunnen vragen: op welke dag ze de vuilzak moeten buitenzetten." Het Huis van het Nederlands zal bepalen of iemand voldoende Nederlands kent.


Bron: De Redactie 23/11/2014 - 12:23 Wim Deloof

Mening: Ik vind het niet meer dan juist dat mensen die in een sociale woning wonen een beetje Nederlands kennen. Ik steun Lisbeth Homans hier volledig in. Het is niet gemakkelijk om met je buren te communiceren als je niet dezelfde taal spreekt. Daarom vind ik dat de basiskennis Nederlands een vereiste is. Toch vind ik het niet juist om de mensen te beboeten als ze geen Nederlands kunnen. Mensen die in een sociale woning wonen, hebben denk ik niet veel geld over. Daarom lijkt het me een beter idee om de mensen die niet voldoende Nederlands spreken naar een taalcursus te sturen. Dit lijkt me effectiever dan een boete.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 23rd November 2014 om 15:22.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2014, 00:09
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Homans hanteert de verkeerde volgorde. Eerst moet het probleem van de lange wachtlijsten voor cursussen Nederlands worden opgelost en daarna kan je pas beginnen met zulke boetes. Het argument dat ze Nederlands kunnen leren van hun buren is gewoon belachelijk. Moest iedereen in Vlaanderen perfect Nederlands kunnen praten dan was dit geen probleem, maar 99% van de Vlaamse bevolking kan geen perfect Nederlands meer praten. Stel u voor: je bent een allochtoon in Brugge en je kan geen Nederlands. Volgens Homans moet je in afwachting van je cursus, waar je nog een halfjaar op moet wachten, het maar leren van je buren of je krijgt een boete. Probeer maar eens aan iemand in Brugge te vragen op welke dag je de gft-bak moet buiten zetten. Dat is al opgave één, maar het antwoord verstaan is nog een hele poos moeilijker.

Conclusie: zorg eerst voor een veel beter georganiseerd taalcursusbeleid en wanneer dit in orde is, dan kan men pas over zulke maatregelen praten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2014, 09:16
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Sociale huurders beboet als ze geen Nederlands kennen

Ik ben het helemaal eens met de twee andere hun mening. Nederlands is een erg moeilijke taal om onder de knie te krijgen. Dat mevrouw Homans verwacht da allochtonen dit doen zonder een degelijke taalcursus is gewoon belachelijk.
Ik vind dan ook dat er eerst gezorgd moet worden dat iedereen de kans krijgt om zo'n taalcursus te volgen. Daarna kan je sancties opleggen voor het onvoldoende beheersen van het Nederlands.
Maar zelfs dan weet ik niet of een geldboete een goed idee is. De meeste mensen zitten financieel al heel krap, boetes gaan hier dus zeker niet helpen.
Bovendien is een taal leren ook niet iets wat vanzelf gaat. Sommige mensen zijn echte taalknobbels en zullen er snel mee weg zijn, voor andere mensen is het echt een heel moeilijke opgaven om een vreemde taal onder de knie te krijgen. Dit betekent daarom niet dat deze mensen geen moeite doen om een taal onder de knie te krijgen, maar dat ze het gewoon ontzettend moeilijk vinden. Moeten we mensen die toevallig niet zo'n taalknobbels zijn dan ook straffen met een geldboete? Al realiseer ik mij natuurlijk ook dat het moeilijk is om hier rekening mee te houden. Want wanneer is iemand lui en wanneer heeft iemand het gewoon echt moeilijk met een taal?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th November 2014, 13:36
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Wat bedoel je precies met 'allochtoon'? Waar in het artikel wordt er aangehaald dat men het heeft over 'allochtonen'? Als je 'allochtoon' intypt in Van Dale, krijgen we 'van elders afkomstig' terwijl het woord vaak nog in verkeerde context wordt gebruikt door sommigen: ofwel heb je een donkere huidskleur, ofwel draag je een hoofddoek bijvoorbeeld. Nergens op internet lees ik dat het wordt gebruikt voor een Zweed of Fransman bijvoorbeeld. Daarom vind ik het woord 'allochtoon' hier misplaatst.

Het is dan gemakkelijk om te zeggen om een persoon aan te spreken om de GFT-bak buiten te zetten, maar hoe doe je dit dan als jouw Nederlands niet 100 % is?

Nederlands (of eender welke taal) leer je niet zomaar van je buren of op één dag, dan zou het wel heel gemakkelijk zijn. Het vergt heel veel tijd en moeite.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.