actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2013, 08:47
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Nooit studeerden zoveel jongeren voor een zorgberoep

Vlaanderen en Brussel samen tellen 16.626 studenten in Nederlandstalige opleidingen verpleegkunde. Een absoluut record, zegt Zorgambassadeur Lon Holtzer. Ook andere zorgrichtingen trekken steeds meer studenten aan.
Werken in de zorg is de voorbije jaren een stuk aantrekkelijker geworden. Steeds meer studenten kiezen voor een opleiding verpleegkunde. In Vlaanderen en Brussel is hun aantal het voorbije jaar met 8 procent gestegen. “We tellen nu 16.626 studenten in Nederlandstalige opleidingen. Dat zijn er bij mijn weten nog nooit zoveel geweest”, zegt Lon Holtzer.

In Limburg en Brussel stijgt het aantal studenten verpleegkunde het sterkst. Volgens Lon Holtzer is dat het gevolg van de promotie voor zorgberoepen na wat Ford Genk overkwam. In Noord-Limburg is er ook een extra opleiding verpleegkunde bijgekomen. In Brussel zorgen vooral zij-instromers voor een sterke toename van het aantal studenten. Zij-instromers zijn werknemers uit een andere sector die de overstap naar de zorg maken. Aan de HUB zijn zelfs zes 50-plussers gestart met een opleiding.

Vraag blijft groot

Op de arbeidsmarkt heeft het succes van de opleiding alvast een positief effect. Tussen september 2011 en september 2013 is het aantal vacatures voor verpleegkundigen gedaald van 1.755 naar 1.290.

Werk is er nog voldoende, maar er blijven steeds minder vacante jobs openstaan. Dat is niet meer gebeurd sinds 2006. Al spelen hier ook besparingen in ziekenhuizen mee. Volgens berekeningen van Zorgnet Vlaanderen zouden daardoor 700 jobs verdwenen zijn.

“Ziekenhuizen merken dat ze bij de selectie opnieuw iets strenger kunnen zijn, maar zowel in de woonzorgcentra als in de geestelijke gezondheidszorg is de vraag veel groter dan het aanbod”, aldus Lon Holtzer.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131025_029

Mening:
Zelf zou ik nooit een job in de verzorging willen doen maar ik vind het goed dat velen zich wel hiervoor geroepen voelen. Doordat we steeds ouder worden is het nodig dat er steeds meer verzorgkundige zijn. Doordat we steeds ouder worden zullen er steeds meer mensen in België rondlopen die zorg nodig hebben. Niet enkel in het ziekenhuis maar ook in rusthuizen of thuisverpleegsters. Ik vind dat verpleegkundige een beroep is waar je zeker van bent dat er een toekomst in is, iedereen heeft wel eens zorgkundige hulp nodig. Ik heb veel respect voor diegene die voor dit beroep studeren. Later ga je deze mensen dankbaar zijn als ze u helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.