actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2016, 15:21
Femke.P*ers Femke.P*ers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herenthout
Posts: 29
De Wever: ''Pietenpact' is compleet overbodig'

De Wever: ''Pietenpact' is compleet overbodig'



Er is in Vlaanderen geen probleem meer rond Zwarte Piet, maar het ‘Pietenpact’ rakelt de discussie weer op. Dat stelt N-VA-voorzitter Bart De Wever tegenover Radio 1 bij de aankomst van Sinterklaas in Antwerpen. ‘Het is normaal dat de Vlamingen ook respect vragen voor hun tradities.’

Gisteren kondigden het Gemeenschapsonderwijs, het Katholiek Onderwijs, de Gezinsbond, Vlaamse kindertelevisiezenders en -producenten, jeugdtheaters en speelgoedketen Dreamland het ‘Pietenpact’ aan. Die handleiding moet zorgen ‘voor een Sinterklaasfeest zonder raciale stereotyperingen’. Daarbij is Piet niet langer zwart en wordt hij ook niet meer geportretteerd als de knecht van Sinterklaas.

‘Dit is compleet overbodig’, vindt De Wever. ‘Dat probleem stelt zich niet in Vlaanderen. Het was eigenlijk vorig jaar ook al opgelost met de ‘roetpiet’. Dat is een respectvolle traditie, niemand voelt zich gekarikaturiseerd. Het is toch ook nog altijd kindvriendelijk, het blijft Zwarte Piet. Dus waarom daar terug over beginnen: het blijft mij een volkomen raadsel.'

‘De Vlamingen willen gerust respect opbrengen voor iedereen, maar ze vragen ook een beetje respect voor hun tradities’, besluit De Wever. ‘Dat vind ik maar normaal.’

Eerder toonde het Minderhedenforum zich tevreden met de aandacht voor de problematiek. Volgens voorzitter Wouter Van Bellingen gaat het Pietenpact echter nog niet ver genoeg. Het forum vraagt zich af of de figuur van Zwarte Piet überhaupt moet blijven bestaan.

Bron: DS 12/11/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161112_02568187

Mening: Ik vind het een zinloze discutie en al helemaal geen onderwerp voor politiek. Ik ben het eens met Bart De Wever, de roetpiet is een mooi compromis, maar is het eigenlijk nodig hierover zo'n heisa te maken? Het zijn tradities en kinderen kijken niet op een racistische manier naar deze figuren. Het feit dat je er zoveel aandacht aan besteed kan er misschien voor zorgen dat de kinderen het juist wel gaan veralgemenen. Je moet hen duidelijk leren dat iedereen gelijk is, maar laat hen toch gewoon geloven in hun waarheden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2016, 22:48
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
Ik denk dat de vraag hier niet per se is hoe de blanke, Vlaamse kinderen naar Zwarte Piet kijken, maar hoe de bevolking van Afrikaanse origine zich erbij voelt. Het is heel gemakkelijk voor De Wever om te zeggen dat er geen probleem is en dat niemand zich gekarikaturiseerd voelt, maar hoe kan hij dat weten?
Daarnaast kan je zeggen dat je respect moet hebben voor Vlaamse tradities, maar ik ken een aantal tradities uit bijvoorbeeld Saoedi-Arabië, waar De Wever ook geen respect voor heeft. Hetzelfde geldt voor gebruiken van de Katholieke Kerk, waar veel mensen verandering in willen zien. Of nog dichter bij de grond van de zaak: slavernij en blanke superioriteit waren ook ooit tradities, maar daar zijn we gelukkig van afgestapt. Tradities moeten veranderd kunnen worden. Zij hebben misschien veel historische waarde, maar als ze verouderd zijn, moet je niet vastgeroest elke aanpassing weigeren.
Daarbij, wat hebben wij eigenlijk te verliezen als we de Piet veranderen? Ons eigen jeugdsentiment, ja, bepaalde liedjesteksten, ja, 'Dag Sinterklaasje' misscchien ook wel, maar als je denkt dat het Sinterklaasfeest niet kan doorgaan zonder een zwarte Piet, dan misken je de simpele kindervreugde waar het feest om draait. En het zijn de volwassenen die de traditie, zoals ze nu is, in stand houden. Verander als volwassene de Piet vandaag en bij de volgende opgroeiende generatie zal de nieuwe versie wel geïntegreerd geraken. Zij zullen zich geen vragen stellen over de helpers van de Sint, hoe die er ook uitzien.
Nu kan ik me er nog in vinden dat je een andere mening hebt en tegenargumenten voorbrengt, maar waar ik me het hardst aan stoor, blijft dat Bart De Wever hier spreekt uit ons aller naam als hij zegt dat er geen probleem is en de discussie niet gevoerd mag worden. Hij lijkt te zeggen: "Wij hebben onze tradities, respecteer die en zwijg." En hij zegt dat dat nog wanneer er een pact wordt gesloten door een aantal organisaties waar hij eigenlijk niets mee te maken heeft. Als zij besluiten de raciale stereotypering te verminderen, heeft hij zich daarin niet te mengen.
Daarin schuilt dan ook weer enige ironie: hij zegt dat het Pietenpact de discussie oprakelt, maar als hijzelf zich niet zou mengen, zou er veel minder gedoe zijn. Als men gewoon accepteert dat de vernoemde organisaties een nieuwe Piet aanwenden, is er geen hevige mediahype en kan iedereen vrolijk Sinterklaas vieren. Ik zeg niet dat hij de discussie niet gevoerd mag worden, maar als je vertrekt vanuit het standpunt dat elke discussie overbodig is omdat je toch gelijk hebt, voer je geen discussie. Dan probeer je enkel je eigen wil op te leggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.