actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th February 2010, 12:55
sandra.dries sandra.dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: herentals
Posts: 55
Moeder en zonen geven 2 leraars klappen

Twee leerkrachten van basisschool De Tandem 2 werden vrijdagmiddag aangevallen en geslagen door een 35-jarige moeder, haar zonen van 15 en 17 jaar en drie kennissen (16, 19 en 23), allen uit Mortsel. Een leraar is een week werkonbekwaam, een collega raakte lichtgewond.


De zes waren verhaal komen halen nadat het dochtertje van de vrouw in de voormiddag door een leraar was terechtgewezen. “Omdat ze een grote mond opzette, werd ze apart gezet om af te koelen”, luidt de versie van de school. “Ze werd hardhandig aangepakt”, stelt de familie.

De verdachten worden alleszins allen voorgeleid voor het parket. Na verder onderzoek wordt beslist of ze zich later voor de jeugd- en/of strafrechter moeten verantwoorden.

bron:CM, PeDM, MdSw
http://www.gva.be/antwerpen/mortsel...rs-klappen.aspx

Waar gaan we naar toe zeg?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th February 2010, 14:50
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Geweld

De familie en vrienden van het lagere schoolkind stonden echter wel bekend bij de politie of het gerecht.

Ik vind het overdreven hoe de familie en vrienden amok kwamen maken in de school. Misschien werd het kind wel onterecht berispt maar er zijn geen zware feiten gebeurd. Het kind werd niet geslagen, opgesloten of iets in die aard. Als zoiets gebeurd, ga dan gewoon eens even praten met de betreffende leerkracht. Daar bereik je meer mee dan met de leerkracht een blauw oog te slaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th February 2010, 18:51
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 70
Agressors vechtpartij Mortsel niet aangehouden

Agressors vechtpartij Mortsel niet aangehouden

zaterdag 06 februari 2010Auteur: sdb
BRUSSEL - De zes personen die vrijdag betrokken waren bij een vechtpartij aan een lagere school in Mortsel, worden niet aangehouden. Dat deelde het Antwerpse parket zaterdag mee.

Vrijdag, kort na het incident waarbij een 54-jarige leerkracht enkele rake klappen kreeg, pakte de politie van Mortsel zes verdachten op: twee minderjarigen en vier meerderjarigen. De minderjarigen werden zaterdag voorgeleid bij het jeugdparket. Maandag volgt er een tweede zitting en wordt beslist of ze zich moeten verantwoorden voor de jeugdrechter. Een van hen heeft sowieso klappen uitgedeeld.

Ook de meerderjarigen worden niet aangehouden, maar ze krijgen de rekening wel gepresenteerd wanneer ze binnenkort voor de rechtbank moeten verschijnen. Het parket oordeelde dat er geen vluchtgevaar is en de feiten geen recidief gedrag waren. De betrokkenen waren niet bekend bij het parket. De moeder van het berispte kind wordt gezien als de aanstoker van de ruzie, waarop ze zich samen met twee mannen schuldig maakte aan het slaan van de leerkrachten.

De school neemt geen enkel risico en vroeg de Mortselse politie om vanaf maandag te patrouilleren aan de schoolpoort.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20100206_009

----

Eigen mening:

Ik vind het persoonlijk een beetje verbazend dat er geen echte straf aan verbonden is. Het hoeft van mij geen gevangenisstraf te zijn, maar een boete voor slagen en verwondingen zou wel mogen en hier vind ik nergens iets van terug. Voor mij heeft het trouwens weinig relevantie of de familie (en vrienden) van het schoolkind al dan niet bekend staan bij de politie of niet, een persoon die een andere persoon aanvalt moet daarvan de gevolgen dragen en dat staat voor mij los van een eventuele bekendheid. Als toekomstig leerkracht verontrust het mij dat er nogal licht wordt overgegaan. Ouders lijken niet meer te beseffen dat leerkrachten (of toch op zijn minst degene dat ik ken) het beste voorhebben met hun kinderen en ze vergeten daarbij blijkbaar ook dat kinderen nogal eens kunnen overdrijven om zo hun gelijk te krijgen, zeker op die jonge leeftijd. Het woord van het kind wordt gemakkelijker geloofd door de ouders dan het woord van de leerkracht. Ik hoop alvast dat dit nog een staartje krijgt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th February 2010, 20:24
sandra.dries sandra.dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: herentals
Posts: 55
rake klappen

onlangs deed ik stage ( ik zat in een andere onderwijsvorm) in een school
en was getuige dat een leerkracht Nederlands in eerste graad
tijdens een derde oudercontact dat jaar zich "ging verstoppen" voor een papa van een van haar leerlingen...
deze leerling ( zelf gezien tijdens observatiestage) geen respect voor leerkracht, was brutaal van taal en had niet de intentie de les te volgen enkel te verstoren... werd door leerkracht mondeling vermaand, nota's in de agenda, kortom het werd een impasse
een tweede oudercontact werd de ouder redelijk verbaal agressief met als conclusie "jij moet onze ...niet"
Nu ik heb de indruk dat je als leerkracht jezelf goed moet wapenen en van je directie toch enige steun moet krijgen om dergelijke dingen aan te pakken en een manier moet vinden om uit de vicieuze cirkel te geraken...
Ouders zouden beter... is hier niet van toepassing
wij voeden mee de kinderen op en zijn in een soort van co-ouderschap?
Wij voeden niet de ouders op en daar zullen we nog niet over een nacht ijs gaan
Pasklare oplossingen zijn er niet, de dialoog aangaan... maar niet zo eenvoudig als men met gebalde vuisten op je af komt...
het beste is roepen om hulp en zeker niets terug doen, je hebt een "voorbeeldfunctie", dat is zo...
nu ik heb gemakkelijk praten, het is mij (hopelijk nooit) nog niet overkomen
wat zou ik doen?...vraag ik mij dan af?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th February 2010, 10:30
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Sinds wanneer is leerkracht zijn gevaarlijk?

Ik kan het niet begrijpen. Niet omdat ik zelf iemand van Mortsel ben, zelf op de school in questie heb gezeten of dat het gaat om een school die vijf huizen verder van mij staat (veel redenen ) maar gewoon in het algemeen. Waar zijn we naartoe aan het gaan? Misschien ben ik weer iets te pessimistisch in mijn denken maar de nieuwe tendens verontrust mij. Jongeren EN ouderen (want soms wordt er enkel met een beschuldigde vinger naar de jongeren gewezen) zijn als het ware aan het ontsporen. Steeds vaker eindigen conflicten in grote scènes, een bloedbad, ... Alsof het belangrijkste 'het bijleggen' vervangen is door 'je niet laten doen'.
We worden bang om in te grijpen zodra we onrecht zien en volgens mij beseffen er enkele dat, die op dat moment kwaad doen.
Ergens loopt er iets mis bij respect en verbondenheid aanleren. Voor dit ontspoorde gedrag moet er een oplossing komen. Om even heel pessimistisch en in excessen te denken: straks wordt het beroep leerkracht zijn nog gevaarlijk. [Zowel om voor de klas te staan als de confrontatie met de ouders aan te gaan.]

Het is echt allemaal zeer vreemd, vind ik. Want terwijl ik typ over bang zijn en toenemend geweld, zien we ook dat er meer gestort wordt aan goede doelen. Mensen zijn sneller bereid om geld te geven aan een nobel doel dan een paar jaar geleden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th February 2010, 11:54
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Ik kan zoiets echt niet begrijpen. Ik hoorde het nieuws en ik was er echt even niet goed van. Ik vraag me af of ouders (van deze tijd) nog wel begrijpen wat de functie van een leerkracht is. Deze functie stopt niet alleen bij het onderwijzen, maar gaat verder tot opvoeding van de leerling. Deze opvoeding begint uiteraard thuis. Als we als leerkracht nooit onze opmerkingen (op een verantwoorde manier) mogen uiten, dan heeft het ook geen zin dat we gaan proberen om leerlingen op te voeden. De ouders van tegenwoordig moten inzien dat leerkrachten het goed menen met hun zoon of dochter en dat we negatieve dingen niet vermelden gewoon omdat we 'een pik' hebben op iemand.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 7th February 2010, 14:21
jessica.mink jessica.mink is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Laakdal
Posts: 45
Moeder en zoon weer opgepakt na nieuw incident in Mortsel

Moeder en zoon weer opgepakt na nieuw incident in Mortsel
Twee keer gearresteerd in 24 uur
De moeder en een van haar zonen die gisteren een leraar aanvielen aan lagere school De Tandem in Mortsel, zijn opnieuw opgepakt. Dat bevestigt het parket van Antwerpen zaterdagavond.

De moeder en haar zoon die vandaag werden voorgeleid, mochten samen met vier andere agressors beschikken. Rond 15 uur raakten ze verwikkeld in een nieuw incident in Mortsel. Daarbij werden ze opnieuw opgepakt.

De moeder werd opgepakt voor weerspannigheid, de zoon voor bedreigingen en weerspannigheid. Zondag worden ze opnieuw voorgeleid bij het Antwerpse parket. (belga/edp)
06/02/10 20u34 http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...n-Mortsel.dhtml

Mijn mening:
Dat leerkrachten tegenwoordig ook al gevaar lopen is toch niet meer normaal. Zij doen enkel hun job. Waarom laten de onderzoeksrechter deze mensen toch telkens weer vrij. De mensen uit hun omgeving durven hun huis niet meer uit omdat ze bedreigd worden. En vandaag worden ze dan weer voor de onderzoeksrechter voorgeleid. Ik ben eens benieuwd hoelang dat de 2 nu weer gaan vast zitten. Al denk ik niet dat de onderzoeksrechter ze nog langer gaat opsluiten. De politie staat machteloos tegen dergelijke feiten en dat de gevangenissen hier in Belgë vol zitten doet er ook niet veel goed aan.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 9th February 2010, 14:34
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
enkele merkwaardige verschijnselen

- Gisteren liet het gezin nog aan VTM weten dat als hun dochtertje opnieuw straf zou krijgen, ze zonder enige problemen dezelfde stappen terug opnieuw zouden zetten. Deze informatie is toch niet onbelangrijk, denk ik dan. Die zinnen zijn toch net een aansporing voor de politie om iets te doen. Maar het antwoord hierop kwam al snel. Nadat de vrouw haar 'dreiging' opnieuw had uitgesproken, kwam de Mortselse politie in beeld die toegaven dat ze een beetje angst hadden van dit gezin door hun geweldadig karakter.
[Dit gezin en hun geweldadigheid is ook niet onbekend bij de andere inwoners van Mortsel.]

- Iets anders waar ik even van de kaart door was, is iets dat ik deze ochtend heb gezien en bij mijn vorige tekst (zie hieronder over de toename van een verontrustende tendens) past.
Deze ochtend was een klasje van het lager onderwijs (!) op weg naar hun lokaal. Twee jongetjes krijgen een meningsverschil waarop jongen A een dikke stok neemt om op jongen B te slaan. De leerkracht komt tussen maar jongen A luistert niet en probeert om erlangs te geraken of de stok terug te pakken om op jongen B te slaan. Wanneer de lkr (die vanalles in handen heeft) de stok heeft afgepakt, besluit jongetje A om het dan maar met eigen vuistjes te doen en begint jongen B alvast maar te duwen. Ook hier spoeit de lkr zich tussen en is zeer boos. Waarop jongen A laat merken dat het hem zich niets kan schelen en roept de jongen na: "Ik ga u doodrammen!"
--- (tot hier wat ik gezien heb)---
Dit is toch ongelooflijk? Dat leerlingen uit het lager onderwijs, die algemeen nog vrij vaak luisteren, in tegenspraak kunnen gaan is niet zo verwonderlijk. Maar in deze vorm, zo overdreven agressief, dat vind ik verontrustend.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 9th February 2010, 15:11
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
En wij worden dan verwacht van leerlingen ook op te voeden?
Als je zulke dingen ziet/leest vraag je je toch wel even af of je er wel goed aan doet om een studie als de onze te starten...
Waar gaat het naartoe met onze maatschappij als we een leerlingen al niet meer mogen terecht wijzen op fouten die ze maken, dit is toch een onderdeel van onze job? Of moeten we terug naar de tijd van vroeger waar er met bordvegers werd rondgegooid, met meetlatten werd geslagen... Want toen was er geen reactie van de ouders, toen was dit fenomeen normaal.
Maar nu onze maatschappij gelukkig verandert is in dit opzicht gaan ouders al door het lint wanneer het kind gewoon even attent werd gemaakt op haar gedrag?
Dit kan er bij mij niet in, er mag gerust een sanctie volgen voor deze personen.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 20th February 2010, 12:39
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Ik snap inderdaad ook niet zo goed wat er op dit moment aan de hand is. Het is toch de bedoeling dat ouders en leerkrachten aan dezelfde kant staan, dat beide partijen instaan voor de opvoeding van de jongeren. Maar, dan moeten beide partijen wel overeenkomen. Op school moeten de jongeren naar de leerkracht luisteren. Als dat niet het geval, mag de leerkracht dfe jongeren toch terecht wijzen zeker. Het kan natuurlijk wel eens gebeuren dat ouders en leerkracht het niet eens zijn over iets, maar wat dat er in de basischool De Tandem gebeurd is, kan niet door de beugel! Waar gaan we naartoe?!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 26th February 2010, 10:59
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
Dit kan niet door de beugel. Het is zoals Liesel reeds zei, leerkrachten en ouders zouden aan dezelfde kant moeten staan, want ze willen allebei het beste voor de jongere of het kind. Leerkrachten moeten natuurlijk wel de kans krijgen om hun plannen te kunnen uitvoeren en als er meningsverschillen zijn dan denk ik dat we die wel anders kunnen oplossen dan met fysiek geweld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.