actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th January 2014, 08:38
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Kwart minder asielzoekers in 2013

Afgelopen jaar kwam er ruim een kwart minder asielzoekers naar België. ‘Maar meer mensen krijgen daadwerkelijk erkenning als vluchteling’, zegt staatssecretaris Maggie De Block (Open VLD) in Het Laatste Nieuws en La Dernière Heure.


In 2013 opende de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) 15.840 dossiers. Dat zijn er 5.623 minder dan in 2012. Volgens Maggie De Block bewijzen de cijfers dat ‘onze maatregelen werken’.

Ook commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen Dirk Van den Bulck ziet de terugval als een gevolg van het beleid van de voorbije jaren. 'Het geheel van het beleid heeft een effect gehad op de perceptie van België in het buitenland', zegt hij in De Ochtend op Radio 1. 'Het is niet langer het land waar veel mogelijk is, zonder dat het een effect heeft op de instroom van mensen die het nodig hebben.'

Nog steeds komen de meeste asielzoekers uit Afghanistan: in 2013 opende DVZ 1.327 dossiers voor Afghanen. Ook veel mensen uit Guinee (1.247 dossiers), Congo (1.225), Rusland (1.166) en Syrië (877) proberen asiel te vinden in België. De stroom uit Kosovo is stilaan stilgevallen.

‘Er komen minder asielzoekers aankloppen, maar meer mensen krijgen daadwerkelijk erkenning als vluchteling’, zegt staatssecretaris De Block. Dat blijkt ook uit de cijfers van het Commissariaat-generaal: 4.967 mensen kregen erkenning als vluchteling, of 29,4 procent van de ingediende dossiers. In 2012 lag dat aantal op 22 procent.

‘Vluchtelingen uit Syrië, vrouwen die het slachtoffer dreigen te worden van genitale verminkingen, mannen die vervolgd worden omdat ze homo zijn: wie écht gevaar loopt, zullen we blijven helpen’, besluit De Block.

De Standaard Vandaag om 07:24 door jvt | Bron: BELGA

Mijn mening:
Minder mensen vragen asiel aan, meer mensen krijgen het. Een positieve evolutie als je het mij vraagt. Het beleid van Maggie De Block werkt dus. Ik hoop ook dat het effectief zo is dat ze de mensen vooruit helpt die echt gevaar lopen in hun thuisland. Ik vraag me alleen af hoe dit gebeurt. Hoe bepaal je nu die mens loopt echt gevaar en die niet, die verteld echt de waarheid en die niet? Want als je de landen bekijkt van waar de asiel aanvragen komen, zijn ze geen een van allemaal echt veilig. Ik hoop dus maar dat onze minister van asiel en emigratie een goed systeem heeft uitgedokterd om te bepalen die blijft en die niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.