actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2016, 13:00
Ben A*riaensen Ben A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 14
Duivenbond: ‘Hou prijsduiven binnen’

De Koninklijke Belgische Duivenliefhebbersbond roept alle duivenmelkers op om hun prijsduiven tussen 17 december en 9 januari binnen te houden. Omdat er te veel verwilderde duiven rondvliegen, mag er in die periode op gejaagd worden. ‘Om te vermijden dat ook prijsduiven zullen sneuvelen, raden we aan die dieren op te hokken.’
Duiven die verwilderen en dus niet echt hokvast meer zijn, overleven gemakkelijk in de vrije natuur of in steden, waar ze voor veel overlast zorgen. Daarom heeft de overheid beslist om drie weken lang de jacht open te stellen op ‘wilde’ duiven.
‘Het gaat hier voor alle duidelijkheid om regulatie. Om de populatie verwilderde duiven binnen de perken te houden’, klinkt het. De Koninklijke Belgische Duivenliefhebbersbond roept daarom alle duivenmelkers op om hun prijsduiven tussen 17 december en 9 januari binnen te houden, omdat het verschil tussen een wilde duif en een prijsduif niet te zien is en zo ook prijsduiven kunnen gedood kunnen worden. Omdat er te veel verwilderde duiven rondvliegen, mag er in die periode op gejaagd worden.
Geen kwaad
‘Het duivenseizoen is nog veraf, dus kan het geen kwaad dat ze niet mogen uitvliegen’, zegt secretaris Geert Philips van de Koninklijke Belgische Duivenliefhebbersbond.
Natuurpunt heeft zijn bedenkingen bij de maatregelen. ‘Wij stellen ons wel vragen omdat verwilderde duiven geen jachtwild zijn en, in tegenstelling tot houtduiven, niet opgenomen zijn in het jachtdecreet. Wij pleiten al jaren voor een natuurlijke aanpak en vinden onder meer dat duivenmelkers te jonge duiven gebruiken als wedstrijdduiven Een groot gedeelte vliegt verloren, raakt verwilderd en kweekt,’ klinkt het. ‘Wij zijn ook vragende partij om meer slechtvalken in te zetten. Hun menu bestaat hoofdzakelijk uit verwilderde duiven.’
‘Schauvliege denkt zo alles op te lossen’
Vogelbescherming Vlaanderen heeft eveneens bedenkingen. ‘Natuurminister van Leefmilieu en Natuur Joke Schauvliege denkt blijkbaar alles op te lossen door het laten neerschieten van de dieren’, aldus Jan Rodts. Hubertus Vereniging Vlaanderen vzw wijst er haar jagers op dat geschoten duiven geen jachtwild zijn en dus ook niet mogen geconsumeerd worden.
Hoeveel duiven men verwacht te schieten is voorlopig niet duidelijk.

BRON: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161213_02623557 13-12-2016

Persoonlijke mening: Wij Belgen staan wereldwijd bekent voor onze wedstrijdduiven. Daarom vond ik dit ook een interessant artikel om te gebruiken. Het is weer typerend dat verschillende instanties met de vinger wijzen naar elkaar maar dat er niemand met een concrete oplossing komt. Ik heb persoonlijk zo mijn twijfels bij de stelling 'meer slechtvalken inzetten'. De voornaamste voedingsbron voor deze vogels mogen dan wel de duiven zijn, volgens mij zou het erg schadelijk zijn voor de rest van het wildbestand om té veel slechtvalken in te zetten. Deze optie is volgens mij niet gericht genoeg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.