actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2010, 22:11
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Verkiezingen zijn echte plan B

'Verkiezingen zijn echte plan B'

Het enige plan B mochten de regeringsonderhandelingen niet lukken zijn verkiezingen. Dat zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever in een reactie op de Panorama-uitzending van zondagavond.

In de reportage lieten elf academici hun licht schijnen over de haalbaarheid van een 'Plan B' , een splitsing van het land. Achteraf was er een debat met de politieke partijen. De Wever nam daar niet aan deel en liet zich vervangen door Jan Jambon. Volgens De Wever zou deelnemen in deze fase van de onderhandelingen een slecht idee geweest zijn.

'Dat zou een negatief signaal geweest zijn ten aanzien van de Franstalige partijen en ook in de Franstalige media zou ik er hard over aangepakt worden', zo zei De Wever maandagochtend op Radio 1.

'Enkel een Plan A'

De Wever zei geen Plan B te hebben, enkel een Plan A. 'Ons programma ziet een onafhankelijk Vlaanderen als einddoel op lange termijn. Maar dat is voor ons een evolutie, dat moet stap voor stap gaan. Ik heb voor noch na de verkiezingen gesproken over het einde van België. Ons doel is nu een zesde staatshervorming als die stap substantieel is', aldus de N-VA-voorzitter.

Volgens De Wever wil niemand verkiezingen, maar hij denkt wel dat alle partijen er rekening mee houden. 'Verkiezingen zijn misschien het enige echte Plan B op dit moment. De andere speculaties over een Plan B zijn sfeerschepping of voer voor academici', aldus de N-VA-voorzitter.

Bron: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/verkiezingen-zijn-echte-plan-b/article-1194874673522.htm

Eerst en vooral vind ik het enorm verstandig van Bart De Wever om niet deel te nemen aan het debat. Ik kan mij namelijk vrij goed inbeelden dat zijn aanwezigheid misplaatst zou overkomen. Zelf ben ik niet van die mening. Ik vind het zelfs erg dat een politicus zich 'moet wegsteken' omdat die eindelijk zijn eigen mening verkondigd en daar bij blijft. Ik apprecieer Bart De Wever's eerlijkheid enorm, hij draait niet rond de pot en durft zeggen waar het op staat. Spijtig genoeg denkt niet iedereen er zo over. En zijn er zelfs mensen die erop zitten te wachten om kritiek te kunnen geven. Zo denk ik ook oprecht dat er redelijk wat partijen misnoegd zijn, omdat Bart De Wever niet in die valkuil liep van het debat. Wat is er namelijk beter dan een splitsingsdebat om een Vlaams-Nationalist in slecht daglicht te stellen.
Ten tweede vind ik de gedachte om opnieuw verkiezingen te organiseren ronduit belachelijk. Enerzijds is het enorm ondemocratisch, aangezien de Belg reeds gekozen heeft maanden geleden. Ik geloof best dat de onderhandelingen vast zitten en dat iedereen te veel naar zijn eigen idealen wil regeren. Maar als er nieuwe verkiezingen gehouden worden, wat dan? Enerzijds kost dat het land nog maar eens geld, alsof we geld te veel hebben. Anderzijds moeten er dan toch opnieuw onderhandelingen komen? En waar staan we dan? Nog steeds nergens, want iedereen zal opnieuw 'zijn gelijk' willen behalen.
Ik weet in ieder geval dat ik exact dezelfde stem zal uitbrengen als er opnieuw verkiezingen komen. Al is het maar om een duidelijk signaal te sturen. En ik hoop dat de rest van België dat ook doet, al vrees ik daarvoor.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2010, 08:57
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Verkiezingen zijn echte plan B

België is zo'n klein landje in vergelijking met staten van Amerika, Rusland, ... Noem maar op! En toch een land met zoveel problemen! Hoe kan dat toch? Vlaanderen, Wallonië & Brussel komen niet overeen, er is geen regering ondanks nieuwe verkiezingen in juni ... Dit alles brengt dan ook mee dat de politiek en de economie sterk achteruit gaan in ons land, om nog maar te zwijgen over de moraal van het land. Maar ook de kiezers zijn teleurgesteld. Zij kiezen onze vertegenwoordigers in de politiek maar het wordt een grote soep ... Hoe kunnen zij de regering, het parlement en de politiek nog vertrouwen?
Bovendien geeft dit ook vreemde signalen naar het buitenland. Zo'n land met zoveel problemen. Dat maakt ons imago ook niet echt al te populair bij andere landen.
Het nieuwe plan B zijn inderdaad opnieuw verkiezingen, maar hoe gaat dat overkomen? Drie keer verkiezingen op drie jaar tijd? Gelukkig dat er toch een beeld wordt gegeven dat ons land en de politici ermee bezig zijn, maar toch roept het veel twijfels op bij de inwoners van België. Ik kan dat ook wel begrijpen. Je steekt je vertrouwen in de regering om ons te vertegenwoordigen en het loopt alleen maar mis. Er is duidelijk nog veel werk aan de winkel!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2010, 11:47
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Ik denk dat verkiezingen ultiem uitgesloten moeten worden. Di Rupo heeft onlangs ook gezegd dat nieuwe verkiezingen niet zouden mogen, ze lossen niets op. Hij zei ook dat we misschien eens niet meer aan de idealen en punten van Wallonië en Vlaanderen moeten denken maar aan het welzijn van de gehele natie.
In de reportage blijkt dat een splitsing economisch heel zwaar wordt voor beide landen. Vlaanderen zou er wel sneller bovenop zijn dan Wallonië, die krijgen het pas echt zwaar! Er zijn punten waar we het over eens zijn en daar moeten we ons op focussen. Ik denk dat dat al een stap vooruit zou zijn voor het land België. De politiek lijkt nu wel 2 kleine kindjes die elk hun ding willen en egoïstisch blijven vasthouden aan hun ding. Als we nu stemmen dan stemmen Vlamingen op Nederlandstalige lijsten en Walen op Franstalige lijsten. Laat ons op beide lijsten stemmen en zelf eens kiezen op wie we stemmen, we kiezen dan niet meer voor een Vlaming of een Waal maar voor een belg. Dat is democratie! Eenheid boven apartheid.
Ik kijk nu naar een ander land met hetzelfde probleem, namelijk Spanje. In Spanje staan ze al een heel stuk verder dan hier in België. Catalonië heeft een eigen regering, een eigen politiemacht, eigen sportcompetities buiten de Spaanse competities. Zij willen splitsen maar zij wachten tot wij actie ondernemen. Als wij er slecht uitkomen, dan komen zij terug op hun beslissing. Catalonië kan onafhankelijk worden, maar dan valt heel Spanje uiteen. Daar denken ze nu wel aan eenheid, ze hebben Catalonië gegeven wat ze wilden en nu werken ze weer samen.
Concreet wil ik maar één ding zeggen: ik voel me belg en ik wil belg blijven. Hoe je het ook draait of keert, we komen er slechter uit door het land te splitsen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.